Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

I am tao - ‘Aanrader voor iedereen die communiceert!’

Als de buitenkant van een boek iets roept over communicatie, minimalistisch, met aandacht, dan heb je mij al snel. Want met gemiddeld zo’n 5 verschillende opdrachtgevers op 6 aandachtsgebieden, 7 mailboxen, 3 websites, zie ik door alle communicatiebomen het bos niet altijd meer. Vol met goede zin dook ik dan ook in ‘I am tao’ van Arjan Broere.

Helmar Niemeijer | 9 mei 2024 | 3-4 minuten leestijd

En met die goede zin kwam het goed! Want in I am tao’ belooft Broere je vijf stappen om helder, elegant en met aandacht te communiceren. En die belofte maakt hij waar. Doel van het boek is om de lezer te helpen zijn of haar communicatie te stroomlijnen: minder in kwantiteit, meer in kwaliteit. Wat best handig is in dit informatietijdperk waarin mails, appjes, vergaderingen, nieuwsberichten op Sharepoint, messages op social media kanalen, en digitale vergaderingen je om de horen vliegen. Het hoofd helder houden en snappen waar het in de kern om gaat, is dan niet altijd eenvoudig.

Noodzaak

Ben je net als ik enigszins eigenwijs en denk je nu: ‘Dat heb ik helemaal niet nodig, om het te stroomlijnen’, lees dan vooral deel I van het boek. Dat gaat in op de noodzaak van stroomlijnen en eerlijk is eerlijk, na het lezen ervan dacht ik ‘Ja, ook ik mag mijn communicatie stroomlijnen’. Ook ik mag minderen: minder woorden in mijn mails en toelichtingen gebruiken, minder sheets in presentaties. De economische wet van de meeropbrengst (elk volgende ijsje smaakt minder lekker dan die allereerste) wordt aangehaald om aan te geven dat het net zo werkt met te veel uitweiden met woorden. Kort maar krachtig is niet voor niets een uitspraak die vaak in communicatieland wordt gebruikt.

Kort

Op hóe je dan kort communiceert, zonder dat kort kortaf wordt, gaat Broere in deel II van het boek in. Dus: Hoe maak je van een idee een doel, bepaal je je doelgroep, formuleer je de kernboodschap, selecteer je tools en technieken om die boodschap over de bühne te brengen en stuur je actief op de gewenste actie bij de doelgroep? 

In deel III noemt Broere een flinke hoeveelheid aan tips en trucs om je eigen communicatie (in bijvoorbeeld mails en vergaderingen) te stroomlijnen: hoe kun je met zo min mogelijk energie zo ver mogelijk komen, zonder dat je weerstand oproept omdat je hoekig communiceert?

Expert

Met het risico dat ik in deze recensie meer woorden gebruik dan noodzakelijk, ten slotte nog even over Broere, de auteur van het boek. Broere is expert als het gaat om productiviteit: er staan diverse titels op zijn naam die te maken hebben met Getting Things Done (GTD) en life hacks waar het gaat over dealen met bijvoorbeeld je inbox. Dat hij verstand van zaken heeft blijkt wat mij betreft volop uit het prima leesbare boek. Ook fijn: Broere staaft zijn werk met diverse onderzoeken en andere boeken over dit onderwerp.

Titel

Oja, die titel. I am Tao lijkt misschien een wat vreemde titel om de kracht van je communicatie te vergroten. Niets is minder waar: Broere gebruikt I am Tao als acroniem voor de vijf stappen om je communicatie te stroomlijnen én het woord Tao betekent in een van de vele betekenissen ‘weg’. De weg naar gerichte communicatie, aldus Broere.

Met I am Tao is Broere er wat mij in geslaagd om met vijf stappen een fijne methode te beschrijven om helder, minimalistisch en met aandacht te communiceren. Met concrete richtlijnen voor email, uitleg over waarom SMART niet altijd slim is en hoe je je als curator over je boodschap kunt gedragen. Bruikbaar voor jezelf (alleen al qua bewustwording die het boekje met zich meebrengt valt er al een slag te slaan in nog nét wat strakker communiceren) maar zeker ook voor teams en afdelingen om goede afspraken te maken over bijvoorbeeld mailen. Aanrader dus voor iedereen die communiceert!

Over Helmar Niemeijer

Helmar Niemeijer werkt als (interim) secretaris van bestuurders en toezichthouders, mediator en trainer op het gebied van communicatie- en conflictmanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden