OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Communicatie en media
Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
670 resultaten
recensie
Communicatie en media
6 december 2024
Erleyne Brookman
3-4 minuten leestijd
Als je mensen iets wil laten doen, zorg dan dat je de boodschap positief formuleert. Dat is de kern van het boek ‘Magneetwoorden’ van Jeanine Mies. Als Neerlandicus viel het Mies op dat veel boodschappen negatief vormgegeven zijn. Terwijl dat niet de beste manier is om mensen tot gedrag aan te zetten. Daarom verzamelde zij inzichten en praktische lessen om met positiviteit verandering in gang te zetten: meer magneetwoorden gebruiken.
recensie
Communicatie en media
3 december 2024
Lonneke Boons
4-5 minuten leestijd
Julia Cameron schreef eerder een boek over creativiteit: ‘The Artist’s Way’. Met dat boek is ze bij een groot publiek bekend geworden. Julia Cameron schreef opnieuw een boek over creativiteit. Dit keer meer gericht op schrijven: ‘Een leven lang schrijven’.
recensie
Communicatie en media
27 november 2024
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Woorden doen ertoe. Zaak dus voor leidinggevenden zowel stilte als spreken goed in te zetten. Speechschrijver Jan Sonneveld schrijft over waarachtig spreken in zijn mooie boek ‘Sprekend leiderschap- De vijf principes om waarachtig te communiceren’.
Interview
Communicatie en media
27 november 2024
Marianne Ter Mors
4-6 minuten leestijd
Niet vallen! Als je dat denkt, wat gebeurt er dan juist? Precies, je gaat onderuit. Immers, waar je je aandacht op richt, groeit. Dat weet ook schrijver en trainer Jeanine Mies. In haar nieuwste boek ‘Magneetwoorden’ deelt ze hoe je met positieve taal anderen meeneemt in wat je wél wilt bereiken.
preview
Communicatie en media
26 november 2024
Eefje Gerits
3-4 minuten leestijd
Een handboek voor rake zakelijke teksten. Komt dat niet een beetje als mosterd na de maaltijd? Met artificial intelligence (AI) heb je tegenwoordig zo een tekst geschreven. Je voedt een chatbot en er rolt een kant-en-klaar product uit. Makkelijk, zeker. Maar lezers verwachten meer van je. Hoe onderscheid je je in deze tijd van eindeloze informatiestromen? Dát lees je in het praktische boek ‘Spot-on schrijven’ van Eefje Gerits, Ed Grubben en Jan Vriens.
Interview
Communicatie en media
22 november 2024
Kim Buitenhuis
8-12 minuten leestijd
Cathelijne Janssen is expert op het gebied van accountability van communicatie. Ze helpt organisaties bij het professionaliseren van hun communicatiefunctie en deelt haar praktijkervaring, tips en tools ook in haar boek ‘Uitgemeten - De accountabilitycyclus voor communicatie’. Zo weet je als organisatie, afdeling of professional precies waar te beginnen als je accountable wilt werken.
recensie
Communicatie en media
21 november 2024
Nico de Leeuw
3-5 minuten leestijd
‘Geen Paniek! - Eerste hulp bij crisiscommunicatie’ van Maureen Veurman is een praktisch en helder geschreven boek over gebeurtenissen waarbij sprake is van nood of risicovolle situaties. Met talloze voorbeelden legt Veurman uit hoe organisaties het beste kunnen reageren zonder in paniek te raken.
recensie
Communicatie en media
20 november 2024
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Wanneer bereik je als spreker je doel met een toespraak? Jan Sonneveld, coach van sprekers en oud-speechschrijver van een flink aantal ministers en staatssecretarissen, neemt je mee op een taalkundige en filosofische reis, op zoek naar hij ziet als de kern van overtuigend spreken: waarachtigheid.
preview
Communicatie en media
11 november 2024
Martina Langeveld-Huigen
3-4 minuten leestijd
Je vriendin vraagt je om een speech te houden tijdens haar bruiloft. Natuurlijk zeg je ja, maar later heb je spijt: hoe pak je dit in vredesnaam aan? Martina Langeveld-Huigen helpt je op weg met haar boek Jij moet speechen: wat nu?
preview
Coaching en trainen
7 november 2024
Ariane van Heijningen
2-3 minuten leestijd
We kennen het allemaal: je geeft iemand advies, misschien wel het meest briljante advies dat je ooit gegeven hebt, en vervolgens doet de ander er niets mee. Zonde van de tijd, toch? Er is een andere weg. Laat je gesprekspartner zijn eigen beste adviseur worden.
preview
Communicatie en media
1 november 2024
Donné van Engelen
2-3 minuten leestijd
Beïnvloeden doen we dag in dag uit. Dat is niet vreemd want er is maar weinig waar we controle over hebben. Met mijn boek over beïnvloeden wil ik lezers de tools en de inspiratie bieden om op het werk, thuis, in de buurt en breder in de samenleving impact te hebben
preview
Communicatie en media
31 oktober 2024
Jan Sonneveld
2-3 minuten leestijd
Woorden doen ertoe. Maar hoe vind je als leider de juiste, waarachtige woorden? In ‘Sprekend leiderschap’ biedt Jan Sonneveld je 5 cruciale principes om de juiste toon en taal te vinden voor elk podium. Hij vertelt erover in zijn preview.
recensie
Communicatie en media
21 oktober 2024
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Je kent ze wel. Mensen die zonder enige zichtbare moeite met iedereen een gesprek aangaan. Of het nu ‘een praatje pot’ is op een netwerkbijeenkomst, of een lastig zakelijk gesprek of een privégesprek over wie bijvoorbeeld de kinderen van school haalt; het lijkt moeiteloos te gaan.
recensie
Communicatie en media
15 oktober 2024
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
2-3 minuten leestijd
Help ik moet video’s maken! Als je het mij vraagt dan kunnen we niet meer zonder video’s in deze tijd. Wil je jezelf als organisatie of als professional goed op de kaart zetten of aan je branding werken dan ontkom je niet aan video’s! Daarom las ik ‘Dus jij denkt dat je geen video’s kunt maken?’
preview
Communicatie en media
7 oktober 2024
Nathalie Van Renterghem
3-4 minuten leestijd
Ik speelde al een jaar of vijftien improvisatietheater voor ik ben nagegaan wat het woord betekent. Het zat nochtans overduidelijk al in de titel van dat geweldige improvisatie-programma op televisie dertig jaar geleden: Onvoorziene Omstandigheden.
preview
Communicatie en media
1 oktober 2024
Jeanine Mies
2-3 minuten leestijd
In een wereld waar negativiteit vaak de boventoon voert, brengt Jeanine Mies met het boek ‘Magneetwoorden’ een frisse benadering van communicatie. Mies laat zien hoe je met positieve taal verandering teweeg kunt brengen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Hoe benut je de kracht van woorden?
recensie
Communicatie en media
23 september 2024
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Accountability is een onderwerp dat regelmatig terugkeert op de communicatieagenda. Waarschijnlijk omdat nog lang niet iedere communicatieprofessional accountable werkt. Dat is onverstandig, zeker in tijden waarin er bezuinigd moet worden. Cathelijne Janssen is al jaren pleitbezorgster van accountability. Ze heeft haar boek ‘Uitgemeten’ onlangs volledig geactualiseerd.
recensie
Communicatie en media
19 september 2024
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
‘Supercommunicatie’ van Charles Duhigg is een uitstekend boek over communicatie. Duhigg betoogt dat de essentie van elk gesprek is om connectie te creëren en niet zozeer om inhoud over te brengen. Pats! Om die stelling te onderbouwen komt hij met drie typen gesprekken. Het is een boek dat prima leest, veel verrassingen en eye-openers bevat en gebaseerd is op gedegen onderzoek.
Interview
Communicatie en media
18 september 2024
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Organisaties moeten oppassen dat ze niet teveel vanuit zichzelf uitgaan. Ze moeten denken en doen vanuit de optiek van alle mogelijke belanghebbenden, schrijft expert externe communicatie Lukas Burgering in ‘Door de ogen van je stakeholders’. En daarbij kan een goede lobby uitstekend helpen. Hoe pak je dat aan?
recensie
Communicatie en media
11 september 2024
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Onlangs volgde ik een mediatraining bij Lukas Burgering en naar aanleiding daarvan besloot ik zijn boeken ‘De woordvoerder’, ‘Crisiscommunicatie’ en ‘Door de ogen van je stakeholders - Draagvlak voor je verandering’ te lezen.