Ondanks de ‘meer en beter’ is het steeds belangrijker om dichtbij jezelf te blijven in deze snel veranderende wereld. De klant wil waar voor zijn geld, echtheid, vertrouwen en eerlijke producten. Toch is er meer nodig dan ‘gewoon’ jezelf zijn om je te onderscheiden binnen het grote aanbod van professionals. Frank Kwakman en Rolf Rosemöller beschrijven acties die je kunt inzetten, zodat jij je bijzonder kunt maken en waarmee je je kunt onderscheiden. Door daar naar te kijken, en je eigen pad te volgen, zorg je ervoor om op een natuurlijke manier, met je persoonlijke drijfveren en intrinsieke motivatie, je doel te behalen.
Het boek geeft aan de hand van 7 stappen aan hoe je jouw doel met succes kunt behalen. Met het in kaart brengen van je talenten bijvoorbeeld en dit te matchen met het bedrijf waarin je werkt of de samenwerkingen die je aangaat. Welke activiteiten en klanten passen nu echt bij je? Wanneer je dat beter weet kun je daar je aandacht op richten. Dan is er vaak sneller sprake van een klik met een klant. ‘Ik maak het verschil’ bevat interviews met verschillende ondernemers die vertellen over hun missie, klantrelaties, de manier waarop zij gebruik maken van netwerken en vertrouwen opbouwen bij hun klant. Door die persoonlijke verhalen komen de stappen tot leven en dat maakt dat het boek heel praktisch is.
Of je nu als kleine ondernemer of als werknemer het boek leest, in beide gevallen heb je te maken met (klant)relaties, het deel uitmaken van communities en het pro-actief met je business bezig zijn. De auteurs benadrukken het belang van het kijken naar het grotere geheel waarvan je deel uitmaakt. Door in te spelen op dat grotere proces kun je jouw expertise laten gelden en jezelf als ontbrekend puzzelstukje presenteren. Dat geldt dus in het geval van een zelfstandig ondernemer in een klantrelatie net zo goed als vanuit de werknemer of het grotere organisatieperspectief. Je kunt van elkaar leren en krachten bundelen. Dat is wat mij aanspreekt in de gedachtegang van de auteurs.
Ik zie om mij heen steeds meer professionals hun kennis en expertise bundelen om gezamenlijk zo goed mogelijk in te spelen op de klantbehoefte. Ieder puzzelstukje heeft zijn eigen waarde en naast de aanvulling in het geheel verbreden ze hierdoor ook nog eens hun netwerk. Van beide kanten dus een win-win. De boodschap die het boek overbrengt is dat samenwerken, innoveren, kennisdelen en het aangaan van nieuwe businessmodellen zal leiden tot succesvol zakendoen. Ik kan het boek Ik maak het verschil aanraden aan diegenen die zich verder willen verdiepen in de klantrelatie en het verschil willen maken in het speelveld van professionals.
Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB
Over Ineke Smits
Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.