Gezien de leeftijd van Jos Burgers zou je kunnen verwachten dat hij in zijn ‘nadagen’ zit en ‘nog even’ een boek heeft geschreven. Niks is minder waar. Ik ben zo brutaal om te zeggen dat Superfijne klanten een van de meest waardevolle boeken is die ik van hem heb gelezen. Zo logisch, zo leuk, zo simpel, zo handig en zo winstgevend.
Handvatten zonder universitaire graad
Met name dat simpele is iets om over na te denken. Naast de enorme hoeveelheid tips in het boek zullen veel lezers denken. ‘Ja Jos, dat wist ik bijna allemaal wel.’ Interessant is of je het ook écht toepast in de organisatie. Dit boek geeft je de handvatten zonder een universitaire graad te moeten hebben.
Superfijne klanten wens ik iedereen toe. Hoe meer, hoe beter. Het maakt je werk zo veel fijner. Je krijgt minder klachten en meer complimenten. Het enige ‘nadeel’ is dat klanten zo enthousiast worden dat ze nieuwe klanten naar je sturen.
Twee keer lezen
De inhoud van het boek is zo logisch dat je het eigenlijk twee keer moet lezen. Dat klinkt mogelijk tegenstrijdig, maar van veel zaken denk je: ‘dat doe ik al’. Als je het lef hebt om kritisch naar jezelf te kijken en aan jezelf vraagt: ‘doe ik dat echt?’ Dan blijkt best vaak dat je het wel denkt te doen, maar niet of niet zo vaak doet.
Je vindt in het boek zo veel praktische en logische tips. Geen hogeschool informatie. Iedereen in de organisatie kan het. Wat mij als voorstander van verleuken en enthousiasme zo aanspreekt, is dat het niet alleen de dag van de ander, maar zeker ook die van jezelf leuker maakt als je de tips toepast. Wie wil dat nou niet?
Boos
Een beetje recensieschrijver heeft natuurlijk wel een punt van kritiek. Wel Jos, daar kan ik duidelijk over zijn. Ik ben zelfs een beetje boos op je. Ik zou namelijk willen dat ik dit boek zelf had geschreven. Maar zonder dollen, ik vind het een geweldig en waardevol boek. Ik heb ervan genoten.
Ook al weet je nog zo veel van klanten. Ik raad je van harte aan een paar uur vrij te maken om Superfijne klanten te lezen. Binnen no time zal er een glimlach op je gezicht verschijnen en die gaat niet meer weg. Veel leesplezier!
Over Feike Cats
Feike Cats is klantgerichtheidexpert en schrijver van 6 boeken over dit thema. Hij is bedenker van de woorden 'Klanthousiasme', "Verleuken" en "werkgeleuk". Cats wordt veel gevraagd voor het verzorgen van workshops en inspiratiesessies. Hij helpt organisaties, profit en non-profit, die de Klantgerichtheid willen verbeteren om zodoende meer uit (bestaande) Klanten en medewerkers te halen.