Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De ondernemende professional

'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk is een boek dat je als ondernemer helpt de juiste accenten te leggen. Of je nu begint of al onderweg bent. Aandacht wordt ook besteed aan schuivende markten en de wijze waarop je daarop in kunt spelen. Hoewel het een boek is dat gelardeerd wordt met voorbeelden uit de praktijk is het soms 'gortdroog' om doorheen te komen.

Dick Bos | 1 mei 2013

Voor een geïnteresseerde professional/ondernemer is het boek 'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk een bijzonder naslagwerk. Jarenlange ervaring van beide schrijvers werd in dit boek verwerkt. Het boek werd voorzien van een groot aantal casussen vanuit de praktijk en dat geeft het boek meer dynamiek. Het boek volgt de volgende lijnen: het schetst de eisen die markt stelt aan de professional, zoals het feit dat de klantengroep gedifferentieerd is, dat je continu moet innoveren om interessant te zijn en te blijven of dat de klantrelatie zich steeds meer ontwikkelt van een fysieke relatie naar een meer online relatie. In andere hoofdstukken wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld de acquisitie. Daaronder vallen het opsporen van nieuwe klanten, maar ook het samen werken met klanten aan gezamenlijke producten die later ook afzonderlijk in de markt gezet kunnen worden. Het is daarbij belangrijk dat de drijfveer niet alleen het geld is, maar dat je je ook als professional laat zien aan je klant. Als iemand die zowel de markt goed kent, beschikt over de juiste kwaliteiten en iemand die de vraag van de klant goed kan interpreteren. Daarmee loop je bijna automatisch over in Hoofdstuk 3, waarin de lezer wordt geattendeerd op de strategische impact van relatiemanagement. Het is geen uitgemaakte zaak dat een tevreden klant een ambassadeur van je wordt, dat vraagt om onderhouden van je contacten maar ook om de juiste keuzes te maken, de juiste klanten te kiezen. Terecht wijzen beide auteurs er op dat relatiemanagement alleen werkt als het hele bureau daarop is ingericht. Het is wat zuur een met moeite binnengehaalde klant vervolgens te confronteren met een stokkende uitvoering als het gaat om het leveren van zijn aangekochte product of dienst. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bij het lezen van dit hoofdstuk en de daarop volgende hoofdstukken over marketing en waardecreatie wel zoiets had als: “Wat een open deuren, wat had je anders verwacht?” Mijn interesse liep weg toen het ging over onder andere het fenomeen 'branden', het creëren van ambassadeurs, het binden van strategische klanten als partners, etc., omdat het meer van hetzelfde is. Dat ligt dus meer aan mij dan aan de bedoeling van de schrijvers. Al met al is het voor een professional die voor het eerst een dergelijk boek aankoopt over een onderwerp als dit 'het creëren van waarde in een veranderende markt', een zinvolle aankoop met tal van voorbeelden. Tja en mocht je dan aan het lezen slaan lees dan ter aanvulling ook bijvoorbeeld 'Eckart's notes', 'Fuck de regels' van Ben Kuiken, 'Heb je even' van Ton Mierlo en Reinwout Schram of 'Ondernemen met Lef' van Arko van Brakel. Ach, er zijn zo veel meer interessante boeken die het lezen meer dan waard zijn.

Over Dick Bos

Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden