STOP is zo'n boek waarvan je na het lezen denkt, waarom is dat er nu pas? Ik moest al snel denken aan allerlei situaties bij bedrijven waarbij ik dacht, was daar de stekker maar veel eerder uitgetrokken. Over het starten en uitvoeren van beleid, veranderingen, procedures en projecten zijn boekenkasten vol geschreven. Over het succesvol stoppen daarvan niet.
Vreemd, vond Marije van den Berg. Als onderzoeker en adviseur zag ze in talloze organisaties overbodige ellende waar maar geen einde aan kwam. Sleuren aan dode paarden, tegen beter weten in. Nu is ze ‘stopstrateeg' en helpt ze organisaties om te leren stoppen met alles wat zonde van de energie, tijd en geld is. Want zegt ze, zou het niet heerlijk zijn als we in onze organisaties goed zijn in stoppen? Dat het ook eens minder wordt, en niet altijd meer. Helemaal mee eens. Of zoals Jaap van ‘t Hek in het boek zegt: ‘Iedere gek kan nieuwe dingen bedenken, dat is niet strategisch! Weten waar je mee gaat stoppen, dat is pas moeilijk.'
Maar, zo schrijft de auteur, we willen wel vaak stoppen, maar weten niet hoe. Als een van de vele voorbeelden noemt ze de ‘schrapweken' in de zorg tegen de bureaucratie. Ondanks dat de overheid al twee keer heeft bepaald dat tijdschrijven in de zorg niet hoeft, blijven veel organisaties en teams er stug mee doorgaan. Er zijn allerlei redenen waarom stoppen lastig is. Bijvoorbeeld omdat niemand de stopvraag op tafel durft te gooien. Dat is volgens de auteur namelijk zoiets als midden in een film opstaan, de lichten aandoen en roepen: ‘Vinden jullie het ook zo'n óngelooflijke prútfilm?'
Kortom, tijd voor een stopstrategie. In STOP beschrijft de auteur haar stopstrategie in 5 heldere stappen: (1) Afremmen, (2) Achterom kijken, (3) Afscheid, (4) Afleren en (5) Afronden. Stapsgewijs komen in een lekker tempo onderwerpen aan bod als: het herkennen van stoptekens (waar je aan merkt dat het tijd is om te stoppen), allerlei redenen waarom we niet of slecht stoppen, twaalf mechanismen waarom het zo moeilijk is om goed te stoppen, het schrappen van regels en projecten met behulp van het R.I.P.-model, aandacht hebben voor wat achterblijft en leren van het verleden, de kracht van stoprituelen, het verschil tussen afschaffen en afleren (want anders stoppen we wel, maar gaan we toch gewoon door) en waarom je ‘dode paarden feestelijk moet begraven'.
Door de tekst heen staan verschillende praktijkvoorbeelden van goed én slecht stoppen. Ook geeft de auteur enkele creatieve werkvormen mee voor het identificeren van zaken op het gebied van relatie, inhoud en proces die het verdienen om gestopt te worden. Stoppen is het nieuwe beginnen. Dus krijgen we naast startnotities nu ook stopnotities. Waarbij het slim is om regelmatig deze toverspreuk de groep in te gooien: ‘Wat gaat er straks verbeteren als we door blijven gaan met dit project?' of als variant hierop ‘Wie wordt hier nog blij van?'.
In een wereld die voortdurend verandert moet je wendbaar zijn. Dat betekent dat je niet alleen snel en goed nieuwe kansen moet kunnen benutten, maar ook dat je als organisatie, afdeling of team snel en goed moet kunnen stoppen met dingen niet meer relevant zijn. Snel en goed stoppen als kritieke succesfactor. Het onderwerp ‘stoppen' zou een standaard agendapunt moet zijn en verplichte kost in opleidingen voor leidinggevenden, projectmanagers en stafadviseurs.
STOP is zo'n boek dat je aan het denken zet en stimuleert om er mee aan de slag te gaan. Compact, vlot geschreven en herkenbaar. STOP is een aanrader als je concrete handvatten zoekt om te kunnen stoppen met al die bureaucratische rompslomp, nutteloze vergaderingen en doorsudderende projecten. Het is zoals de in het boek geciteerde managementgoeroe Michael Porter jaren terug al zei: ‘The essence of strategy is choosing what not to do.' Veel stopsucces!
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.