Waarom dit boek?
Uit frustratie. Ik wilde een eerlijk verhaal over ondernemerschap vertellen en word een beetje moe van al die goeroes van wie je 100.000 euro per jaar moet verdienen. Dat gaat namelijk altijd alleen over de omzet en niet over de winst en bovendien gaat het toch niet om geld? Verder erger ik me aan bedrijven die op een oneerlijke manier aan marketing doen, misschien gaat het juridisch allemaal nog net, maar is het de vraag of het moreel nog wel gaat.
Welke manier vind je op het randje?
E-mailmarketing bijvoorbeeld, dat je via een cadeautje mensen verzamelt voor op een nieuwsbrieflijst. Of boekmarketing, dat je heel veel auteurs ziet die hun boek promoten door er direct een goedkope training bij te geven. Je merkt ook dat veel auteurs hun eigen boeken opkopen om zo hoog mogelijk te komen in de Top 100. En dan op LinkedIn trots roepen dat je op 1 staat. Dat soort dingen trek ik slecht. Ik wil bewijzen met dit boek hoe ver je kunt komen door het op een eerlijke manier te doen.
Jij wil natuurlijk ook jouw ervaring als ondernemer doorgeven want je doet dit al tien jaar op jouw manier.
Zeker en ik geloof erin dat je als ondernemer heel veel zelf moet proberen. Met al die marketingtrucs van goeroes kan je misschien op de korte termijn geld verdienen, maar daar word je op de lange termijn niet gelukkig van. Als iemand blij wordt van zo’n zogenaamde succesformule moeten ze dat lekker doen, maar de meeste ondernemers doen wat ze leuk vinden en verdienen meer dan ze in loondienst zouden verdienen. Die komen door zo’n goeroe die vertelt hoe het moet dan in de stress van het geld verdienen. Zo zonde.
Je bent ook wel eens naar zo’n cursus geweest toch?
Ik deed mee aan een cursus, maar daar hebben ze me uitgetrapt. Het ging erom dat ik moest groeien, een team moest bouwen om mijn bedrijf heen. In de bijhorende facebookgroep zei ik: ik wil absoluut niet met een team werken want dat heb ik al eens uitgeprobeerd. Toen werd ik gebeld en zeiden ze: blijkbaar zijn we geen match.
Laatst zei iemand tegen me: je kunt beter geen coach zoeken, maar een leraar. Iemand die je iets leert en dat je zelf toepast.
Zeker, je kunt beter zelf een keuze maken. Verschillende mensen interviewde ik en de rode draad is dat zij het allemaal op hun eigen manier doen; sommigen bleken prima managers, anderen namen een manager in dienst, en weer anderen leerden dat ze geen personeel wilden. In de media lees je altijd verhalen over ondernemers die veel geld verdienen en de beste orders binnenhalen. Maar als je het aan ondernemers zelf vraagt dan gaat het altijd om: doen wat je leuk vindt, vrijheid en de perfecte balans tussen thuis en werk.
Je schrijft ook veel over marketing. Wat heeft er voor jou nu goed gewerkt op dat gebied?
Voor mij werkt contentmarketing wat erop neerkomt dat ik klanten binnenhaal met mijn blogs en vlogs. Ooit ben ik daarmee begonnen omdat ik geen budget had, maar nu werkt het voor mij echt beter dan advertenties. Voor de video’s en blogs maak ik dezelfde verhalen, maar dan voor een iets ander publiek. Met video begon ik door gewoon aan een hoge tafel iets te vertellen over mijn vak. Op mijn eerste drie video’s kreeg ik veel kritiek en toen ben ik een jaar gestopt. Maar ja, na een jaar heb ik het weer opgepakt. Het is echt een kwestie van doen.
Waar moeten mensen opletten als ze content maken?
Dat je altijd iets maakt dat bij je past. Het is altijd doorzetten en zomaar vanuit het niets succesvol zijn, bestaat gewoon niet. Er zijn zeker ondernemers die snel bedrijven opbouwden, maar dan hebben ze altijd al eerder een bedrijf gehad. Je kan niet een webwinkel openen en na twee maanden concluderen: het werkt niet. Voor mij werken de blogs in combinatie met de video’s goed omdat ze elkaar aanvullen qua klanten binnenhalen. Opvallend is bijvoorbeeld dat ik overheidsklanten veel via de video’s binnenhaal en media bereik ik meer via de blogs.
Je bent veel in de media te zien. Gaat dat vanzelf of is dat hard werken?
Dat gaat redelijk vanzelf. Ik stuur bijvoorbeeld geen persberichten omdat ik ze zelf niet kan schrijven. Media-aandacht levert ook niet direct klanten op, maar het geeft je wel autoriteit. Ik kan het wel en beetje beïnvloeden. Als ik wat meer over de actualiteit schrijf dan word ik daar veel voor benaderd.
Van welke ondernemer die je hebt geïnterviewd, heb je veel geleerd?
Jos Govaart van Coopr vertelde bijvoorbeeld over zijn eigen vormgevingsstudio wat een mislukking was. Hij was ook heel eerlijk over personeel werven dat heel pittig kan zijn. Dat eerlijke is prettig, bij anderen krijg je toch een wat mooier gekleurd verhaal. Eigenwijze ondernemers vind ik sowieso mooi: Aranka van der Voorden had een geweldig sportmerk, maar werd daar niet gelukkig van. Het is belangrijk dat je heel veel verdienmodellen probeert waardoor je minder kwetsbaar bent.
Jij doet dat zelf ook?
Ik probeer ook te vernieuwen met mijn eigen webshop. De meeste juristen focussen immers op procederen en adviseren, maar ik wil ondernemers echt verder helpen op een manier die ik zelf leuk vind. En dus kan je alles veel live doen, maar het werkt ook goed om wat standaarddingen zoals mijn boeken via mijn eigen webshop te verkopen. Het geheim van ondernemen is dat je moet durven en niet naar de standaarden moet kijken. Laat je niet door één iemand vertellen welk business model je kiest. Als jij een bedrijf hebt waarbij je een prima leven hebt dan is het toch goed genoeg?
Over Bas Hakker
Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.