Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het bestsellerboek - ‘Boekenwereld haarfijn ontleed’

‘Het bestsellerboek’. Ik las ‘m niet omdat ik de ambitie heb om een bestseller te schrijven. Heel eerlijk gezegd las ik hem omdat ik het boek kreeg. Leuk ingepakt, met stickers en confetti. En ja, daar ben ik gevoelig voor. Net zoals dat ik een zwak heb voor het enthousiasme dat de auteurs op social media uitdroegen bij het schijven en bij de introductie van hun boek.

Helmar Niemeijer | 8 mei 2024 | 1-2 minuten leestijd

Maar ja, alleen met confetti en blije tweets, kom je er vast niet. En aangezien Het Beststellerboek daadwerkelijk op nr 1 van de Top 100 van Managementboek stond, zullen Meindersma en De Wit weten waar ze het over hebben.

Knaller

Aan de slag dus, met Het Bestsellerboek. In 175 pagina’s nemen auteurs Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit je mee in de ins en outs van het schrijven van een knaller van een businessboek. Hiervoor beginnen ze bij het begin: wat is nu een bestseller? Maar ook: maakt het wat uit, of je boek een bestseller is of niet? En: maakt het uit op welke bestsellerlijst je boek staat? Op basis van de P’s (product, prijs, plaats en promotie) staan Meindersma en De Wit stil bij dat wat het verschil maakt bij een bestseller. Boordevol interessante feiten (gemiddeld ongeveer 500 boeken in 30 dagen tijd verkopen om op nummer 1 bij Managementboek te komen), grappige weetjes (bijvoorbeeld over gratis content in een boek die iedereen wil maar door niemand gelezen wordt) maar ook tips (waar moet dé titel aan voldoen?).

Walk the talk

Leuk zijn ook de interviews met de eigenaar van een uitgeverij en diverse auteurs. Wat vinden zij van de ideale prijs van een boek, wat maakt voor hen van een boek een bestseller?

Uit alles blijkt dat Meindersma (jurist en marketeer) en De Wit (schrijfcoach en redacteur) weten waar ze het over hebben. Bij mijn recensie over Meindersma’s Echt ondernemen schreef ik al dat het boek een uitstekend voorbeeld was van ‘walk your talk, preach what you practice’. Als het niet zo on-orgineel zou zijn zou ik dat opnieuw zeggen: Meindersma (en De Wit in dit geval ook) zijn van de no-nonsense, van het helder en duidelijk opschrijven waar het nu over gaat. Ze laten met Het Bestsellerboek precies zien waar het over gaat in de boekenbusiness. Al met al een aanrader voor iedereen die zelf een boek wil schrijven. Meindersma en De Wit ontleden de ondoorzichtige boekenwereld haarfijn en beschrijven wat je moet doen (en laten) om een bestseller te creëren.

Over Helmar Niemeijer

Helmar Niemeijer werkt als (interim) secretaris van bestuurders en toezichthouders, mediator en trainer op het gebied van communicatie- en conflictmanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Charlotte Meindersma, Hanneke de Wit
Het Bestsellerboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden