Het aanbod van goeroes kan verleidelijk zijn. Maar de essentie is vaak hetzelfde: vooral de zelfbenoemde goeroe verdient aan de adviezen. Want ondernemen is geen one size fits all. Toch is er veel te leren over ondernemen. Jurist en marketeer Charlotte Meindersma schreef er een boek over: Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak.
Eerlijk ondernemen
Dit boek had ook Eerlijk ondernemen kunnen heten. De auteur is supertransparant en eerlijk. Ze belooft geen gouden bergen, maar geeft concrete en praktische adviezen. Over je handelsnaam en rechtsvorm. En bijvoorbeeld ook over het bouwen van een team, het aantrekken van klanten en het bepalen van je prijs. Ze deelt haar visie, kennis en ervaring en verbreedt dat met die van 12 andere ondernemers die ze voor dit boek heeft geïnterviewd.
Meester in de Marketing
Is dit nu een ondernemersverhaal, marketingboek of gaat het vooral over de juridische aspecten van ondernemen? Eigenlijk gaat die boek over alle drie. Met haar eigen ondernemerservaring als impliciete rode draad, inspireert ze de lezer voor het zelfstandig ondernemerschap. In de kern van het boek beschrijft Meindersma op een laagdrempelige manier de kansen die je daarbij met marketing kunt creëren. Bovendien bevat het boek de belangrijkste juridische noodzakelijkheden.
Voor wie?
Als iedere nieuwe ondernemer dit boek had gelezen, was dit een boek voor starters geweest... Maar ik weet zeker dat ook veel ondernemers die reeds langer actief zijn, wijzer van dit boek worden. Bijvoorbeeld door zich te realiseren wat ze allemaal nog niet of niet helemaal goed hebben geregeld en op welke manier ze met eerlijke marketing meer kunnen bereiken.
Wanneer?
De vakantie kan een mooie periode zijn om na te denken over de toekomst van jezelf en je onderneming. Een regenachtige vakantiedag is genoeg om dit makkelijk leesbare boek uit te krijgen. Ervan te leren. Mocht je daarbij merken dat je zelf steeds vaker de doelgroep bent van online goeroes, die je willen overhalen om een (betere) ondernemer te worden, dan is het tijd om Echt ondernemen te kopen. Dat gaat je een hoop geld en desillusies schelen. En inspireert je ook nog eens om een eerlijkere marketeer en beter georganiseerde ondernemer te worden.
Over Wilco Verdoold
Wilco Verdoold is Register Marketeer en docent bij de HvA (Hogeschool van Amsterdam). Hij is tevens auteur van ‘Zakelijke doelen bereiken met Social media’ en adviseur bij KnowWorks.