Lees verder
Caroline Koetsenruijter is adviseur en trainer op het gebied van sociale veiligheid voor professionals. Het is haar missie dat alle werkenden in Nederland veilig en zonder agressie hun belangrijke taken kunnen verrichten. Sinds 2007 is zij directeur van Instituut KCB. Caroline en haar team geven trainingen rondom conflicthantering en bemiddeling.
Meer over Caroline KoetsenruijterJij moet je bek houden!
Omgaan met boze burgers, ouders, klanten en patiënten
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789492528599Samenvatting
Elk jaar ervaren maar liefst 1,6 miljoen professionals conflicten en agressie tijdens hun werk. Zij krijgen te maken met boze burgers, agressieve cliënten, manipulerende patiënten, verongelijkte ouders/verzorgers, opgefokte passagiers en klanten die geen nee accepteren. Jij moet je bek houden! helpt professionals effectief om te gaan met deze situaties en sterker uit de strijd te komen.
Conflicten zorgen voor stress en daar kun je letterlijk ziek van worden. Voor professionals bij de overheid, in de zorg, in het onderwijs en in het bedrijfsleven wordt het effectief omgaan met conflicten steeds belangrijker. Hoe reageer je als iemand met geweld dreigt? Wat zeg je als een woedende cliënt jou de huid vol scheldt?
In dit boek leer je hoe je dat doet. Je leest ook wat jouw werkgever moet doen als een werknemer met agressie en geweld te maken krijgt, en hoe je opvang en nazorg kunt bieden. Jij moet je bek houden! staat vol waargebeurde verhalen van professionals en geeft je de tools om conflicten te voorkomen en te overwinnen.
Opleider en mediator Caroline Koetsenruijter heeft als autoriteit op het gebied van conflicthantering al meer dan 15.000 professionals in alle sectoren getraind.
Met een voorwoord van Alex Brenninkmeijer
"Met dit boek heeft u goud in handen!" - Jan van Zanen, burgemeester Den Haag
"Een mooi, goed boek dat wetenschappelijke inzichten op een heldere manier voor de praktijk toegankelijk maakt." - Kees van den Bos, hoogleraar Sociale Psychologie en hoogleraar Empirische Rechtswetenschap, Universiteit Utrecht
"Geschreven met zo’n souplesse dat je als lezer niet in de gaten hebt hoeveel ervaring je moet hebben om dit boek te kunnen schrijven." - André Verburg, staatsraad in de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Caroline Koetsenruijter
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Hoe ontstaan conflicten?
1.1 Wat is een conflict? Wat is agressie?
1.2 Bronnen van conflict
1.3 Hoe voorkom je conflicten?
1.4 Komen conflicten vaker voor?
1.5 Wat is met ons aan de hand?
1.6 De prijs van de consumptiemaatschappij
1.7 Polderen we nog genoeg?
1.8 Samenvatting en tips
2 Conflicten zijn killers
2.1 Emotionele belasting door conflicten
2.2 Hoe wij reageren op stress
2.3 Effecten en klachten door stress
2.4 Vechten, vluchten of verstarren
2.5 Zelfzorg
2.6 Samenvatting en tips
3 Herken het gedrag
3.1 Verschillende soorten conflictgedrag
3.2 Verbale en non-verbale communicatie
3.3 Rationeel conflictgedrag
3.4 Gefrustreerd conflictgedrag
3.5 Instrumenteel conflictgedrag
3.6 Psychopathologisch conflictgedrag
3.7 Samenvatting en tips
4 Zo de-escaleer je
4.1 Escalatieladder
4.2 Bewust communiceren
4.3 Open en gesloten vragen?
4.4 Kalmeren met HEV
4.5 Begrenzen
4.6 Interculturele communicatie
4.7 Kracht van omstanders
4.8 Rechtvaardige behandeling?
4.9 Samevatting en tips
5 Hard ingrijpen
5.1 Wat doe je als het misgaat?
5.2 De werkgever
5.3 Beschermende wetgeving
5.4 Aangifte doen bij de politie en de rol van het Openbaar Ministerie
5.5 Samenvatting en tips
6 Na het conflict
6.1 Verwerking
6.2 Help je collega: opvang en nazorg
6.3 Hoe leer je van een conflict?
6.4 Waarderend onderzoeken
6.5 Rake vragen
6.6 Samenvatting en tips
Dankwoord
Over de auteur
Geraadpleegde bronnen
Colofon
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan