Tonnie van der Zouwen is specialist in betrekken van stakeholders bij ontwikkeling, emeritus lector, consultant en trainer actieonderzoek.
Meer over Tonnie van der ZouwenCo-creatie in werkbijeenkomsten
Het onzichtbare zichtbaar maken
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789089840233Samenvatting
Dit boek gaat je helpen bij het vormgeven van co-creatie in bijeenkomsten met belanghebbenden. Het is bedoeld voor iedereen die verder wil komen met een complex vraagstuk. Consultants, facilitators, (aankomend) professionals, onderzoekers, leidinggevenden, beleidsmakers.
Bij een complex vraagstuk zijn veel partijen betrokken en het vraagt samenwerking over de grenzen heen van disciplines, afdelingen en organisaties. Wat er werkt kun je alleen proberenderwijs uitzoeken. Dat samen uitzoeken hoe het beter kan gebeurt voor een belangrijk deel in werkbijeenkomsten met een diversiteit van belanghebbenden.
Dit boek gaat over hoe je dat samen uitzoeken vorm kunt geven in co-creatieve werkbijeenkomsten. Het onzichtbare wordt daarbij zichtbaar gemaakt door samen puzzelstukjes van het vraagstuk in kaart te brengen met behulp van grote overzichten. Dat draagt bij aan inzicht, betrokkenheid en eigenaarschap voor vervolgstappen. Het kan ook bijdragen aan het ontwikkelen en delen van nieuwe kennis, als onderdeel van een actieonderzoek.
Het boek biedt basisprincipes voor het organiseren van co-creatie in werkbijeenkomsten als onderdeel van een groter veranderproces en twaalf praktische methoden om co-creatie in werkbijeenkomsten handen en voeten te geven. Die methoden zijn zo gekozen dat iedereen mee kan doen, ook laaggeletterden, mensen met taalproblemen, of mensen die zich niet goed durven of kunnen uiten. Elke methode wordt geïllustreerd met voorbeelden en foto’s uit de meer dan 30 jaar ervaring van Tonnie van der Zouwen als consultant, onderzoeker, lector, facilitator en trainer in participatieve verandertrajecten.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Tonnie van der Zouwen
Inhoudsopgave
Deel I: Praktische theorie: Uitgangspunten en gebruiksaanwijzing
1. Introductie en gebruiksaanwijzing
Voor wie is dit boek
Co-creatie in werkbijeenkomsten, veranderprocessen en actieonderzoek
Een transactioneel object maakt het onzichtbare zichtbaar
‘Hands-off’ filosofie leidinggeven
Leeswijzer
2. Wanneer gebruik je co-creatie in werkbijeenkomsten
Het onderwerp is belangrijk en complex, het is de moeite waard
De omstandigheden moeten goed zijn
Belangrijkste punten van het hoofdstuk
3. Wat is een transactioneel object en wat doet het?
Transactioneel, transformationeel, transactioneel?
Het onzichtbare zichtbaar maken; belichaamd en inclusief
Verbondenheid, innovatie, vertrouwen
Zowel product als proces
Capaciteitsopbouw, ontwikkeling van bricolage
Belangrijkste punten van het hoofdstuk
4. Principes die zorgen dat het werkt
Holistisch wereldbeeld: alles is verbonden in één ongedeeld geheel
De vier basisprincipes
Systeemdenken: plaats het vraagstuk in de context
Actieve participatie en zelfmanagement van belanghebbenden
Actieleren
Sensemaking: op zoek naar nieuwe betekenissen met hoofd, hart, handen en ziel
Belangrijkste punten van het hoofdstuk
5. De principes in de praktijk brengen
Je kunt het niet alleen en het hoeft ook niet alleen
Rolverdeling in het grotere veranderproces
Plaats werkbijeenkomsten in de context van het grotere veranderingsproces
Een cyclisch veranderproces
Methode 1. Procesontwerp met een grote tijdlijn
Doe een voorstel voor de opzet van de werkbijeenkomst(en)
Na de werkbijeenkomst met belanghebbenden
Belangrijkste punten van het hoofdstuk
6. Do's and don'ts als facilitator
Laat deelnemers verantwoordelijk zijn voor inhoud en actie
Wanneer grijp je in? Omgaan met space invaders
Overzicht van Do’s en Don’ts
Bij intercultureel werken
Wanneer je online werkt
Na de bijeenkomst
Tot slot: beheers de kunst van hands-off leiderschap
Deel II: Methoden om het onzichtbare zichtbaar te maken
7. Selecteren van een methode
Selectiecriteria
Structuur van de methodebeschrijving
Methode 2. Tijdlijnen voor verkennen van het verleden
Methode 3. Tijdlijn om voorwerpen te verzamelen
Methode 4. Collectieve mindmap
Methode 5. Glad-Sad-Mad overzicht
Methode 6. Toekomstbeelden
Methode 7. Overzicht van hoop en vrees, en van toekomstbeelden
Methode 8. Landschapskaart
Methode 9. Grote tabellen met resultaten uit eerder onderzoek
Methode 10. Geografische kaart met relaties of acties
Methode 11. Collectief agendaoverzicht, een tijd-plaatsmatrix
Methode 12. Nieuwsmuur met resultaten
Referenties
Over de auteur
Bijlage 1. Checklist succesfactoren en effecten
Bijlage 2. De tien principes voor zinvolle bijeenkomsten
Bijlage 3. Poster leiderschapsrollen voor zelfmanagement
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan