Lees verder
DAMON CENTOLA is verbonden aan de Annenberg School for Communication en aan de Universiteit van Pennsylvania.
Meer over Damon CentolaVerandering
Hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789047014577Samenvatting
In 'Verandering' presenteert Damon Centola zijn baanbrekende onderzoek naar hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag kunt veranderen. Want waarom komt een beweging als Black Lives Matter jarenlang niet op gang en wat maakte dat het onlangs wel een succes werd? En waarom lopen zoveel bedrijven stuk op de digitale transformatie? Anders dan we denken is er voor verandering een kleine hechte groep nodig, en niet enkele influentials met een indrukwekkend netwerk.
Centola laat zien hoe verandering werkt, hoe nieuw gedrag zich verspreidt en waarom het vaak mislukt. Hij geeft inzicht in met welk beleid we gewenst gedrag kunnen stimuleren en wat juist averechts werkt. Centola besluit het boek met zeven manieren voor een succesvolle cultuurverandering. Met deze kennis kun je eindelijk echte verandering teweegbrengen, of het nou gaat om een beweging, een innovatie of een bedrijfscultuur..
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Damon Centola
Inhoudsopgave
Inleiding 13
I – Wijdverbreide mythen die verandering in de weg staan
1 De mythe van de infl uencer: de (on)populariteitsparadox 23
2 De mythe van virale verspreiding: de onverwachte zwakte van zwakke verbindingen 46
3 De mythe van de sticky- strategie: ook geweldige producten slaan niet altijd aan 67
II – Een script voor verandering: inspelen op de infrastructuur van aanstekelijkheid
4 Hoe verandering ontstaat: de ontdekking van complexe aanstekelijkheid 87
5 Complexe aanstekelijkheid in actie: memes, bots en politiek activisme 107
6 De infrastructuur van aanstekelijkheid: het belang van brede bruggen 118
7 Het principe van relevantie: de kracht van ons soort mensen en andere mensen 145
III – Het kantelpunt van 25 procent
8 Op zoek naar het nieuwe normaal 169
9 Wittgenstein, #MeToo en het geheim van cultuurverandering 187
10 Onze blinde vlek houdt ons voor de gek: onverwachte triggers voor het kantelpunt 209
IV – Van onenigheid en ontwrichting naar ontdekking
11 Sociale netwerken voor ontdekking en vernieuwing 245
12 Van vooroordeel naar verandering 268
13 De zeven basisstrategieën voor verandering 300
Dankwoord 309
Noten en literatuur 311
Register 339
Over de auteur 347
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan