Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klaar voor elke crisis

De 7 principes voor goede crisiscommunicatie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789024466702
10
Voormalig top 10Totaal 36 dagen
Voormalig top 100Totaal 47 dagen
Verkooppositie 4453Hoogste positie: 2
Direct te downloaden

Samenvatting

Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met een crisis. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is niet wat je overkomt, maar hoe jij reageert.

Een verkeerde reactie op een brand, hack, #metoo-geval of terrorismedreiging kan levens in gevaar brengen, duizenden tot miljoenen euro’s kosten en het vertrouwen in je organisatie ernstig schaden. Zou het niet fijn zijn als je precies weet wat je moet doen als je door een crisis overvallen wordt?

In dit boek krijg je van crisiscommunicatie-expert Tom Compaijen de bewezen formule voor goede crisiscommunicatie in zeven principes. Kom sterker uit de crisis, niet doordat je het beste voor jezelf hebt gedaan, maar het beste voor de getroffenen.

In 'Klaar voor elke Crisis' ontdek je:
• Hoe KPN bij uitval van alarmnummer 112 de plank volledig missloeg in Nieuwsuur en waarom
burgemeester Eberhard van der Laan juist zo geliefd was.
• Hoe je het vertrouwen in jouw organisatie terugwint, ondanks dat er grote fouten zijn gemaakt.
• De werking van de hersenen bij communicatie, zodat je de lessen beter begrijpt en onthoudt.

Specificaties

ISBN13:9789024466702
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:288
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:8-3-2024
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Klaar voor elke crisis - ‘Uiterst plezierige handreiking’
Nico Jong | 17 mei 2024
De term crisis wordt veel gebruikt, maar voor Tom Compaijen is het pas crisis als er sprake is van een dreiging: gevaar voor mensen, milieu of materiële zaken. Als het urgent is en je heel snel moet handelen. En als veel onzeker is en je het moet doen met te weinig informatie. Voor dergelijke situaties schreef hij zijn boek ‘Klaar voor elke crisis’.
Lees verder

Lezersrecensies

4.9 van de 5
9 stemmen
8
1
0
0
0

Interviews en artikelen (3)

interview
Een crisismanager heeft een uur om te reageren
Jeroen Ansink 8 mei 2024 In een wereld waarin alles met elkaar is verbonden is het niet meer de vraag óf een organisatie met een crisis te maken krijgt, maar wannéér. In ‘Klaar voor elke crisis’ schrijft communicatie-expert Tom Compaijen hoe bestuurders en PR-medewerkers zich kunnen voorbereiden voor als de pleuris eenmaal uitbreekt. ‘Geef eerst de emotie de ruimte, dan pas dan de ratio.’
podcast
Leg bij een crisis uit waarom je keuzes maakt
Karin de Zwaan 4 april 2024 Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met een crisis. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is niet wat je overkomt, maar hoe jij reageert. Deze gedachte is de basis van 'Klaar voor elke Crisis',  het boek van crisiscommunicatie-expert Tom Compaijen. In podcast De Boekenpraktijk bespreken we actuele casussen aan de hand van nieuwe managementboeken. De communicatie rondom een acute crisis zien we in het nieuws regelmatig mis gaan.
preview
Klaar voor elke crisis - De 7 lessen voor goede crisiscommunicatie
Tom Compaijen 11 maart 2024 Een crisis is een gebeurtenis die lange termijn impact heeft op jouw organisatie. Als je crisiscommunicatie niet op orde is, verliezen klanten, medewerkers of zelfs de hele samenleving het vertrouwen. Crisiscommunicatie-expert Tom Compaijen heeft 15 jaar ervaring met crisis en media en was actief in vele crisisteams. In ‘Klaar voor elke crisis’ deelt hij zijn kennis in zeven principes. Een preview.

Over Tom Compaijen

Tom heeft 15 jaar ervaring met crises. Hij werkte als crisiscoördinator voor het Ministerie van Volksgezondheid (VWS) en als adviseur crisiscommunicatie voor Gemeente Amsterdam onder burgemeester Eberhard van der Laan. Hij zat in crisisteams bij terroristische dreigingen, grootschalige stroomuitval, ICT-verstoring en privacy-lekken, corona, MH17, grote branden, de ontruiming van het VUMC en het bezoek van president Obama aan het Museumplein. Hij adviseert en traint veel verschillende organisaties in Nederland op het gebied van crisiscommunicatie en crisismanagement. Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Gemeente Rotterdam en UNESCO tot Nationale Politie, Defensie en het OLVG-ziekenhuis. Van ProRail, Liander en RAI Amsterdam tot Mauritshuis en ID&T. Tom is afgestudeerd in Neurowetenschappen. Hij heeft een eigen crisispodcast, crisisvlogs en een bureau in crisiscommunicatie. Gaf trainingen in Washington DC, Brussel en Sharjah (VAE). Met de crisis rond de witte heroïnecampagne in Amsterdam was hij genomineerd voor de Galjaardprijs voor publieke communicatie. Als expert (crisis)communicatie is hij te vinden in de media bij NPO radio, De Volkskrant, De Telegraaf, Het Parool en diverse podcasts en vakbladen. Tom is Master in Neurowetenschappen en neemt zijn kennis van de hersenen ook mee in onderbouwingen waarom iets werkt.

Andere boeken door Tom Compaijen

Inhoudsopgave

DEEL 1: WELKOM IN DE WERELD VAN CRISISCOMMUNICATIE
Introductie 15
Om goed te kunnen reageren bij crisis, moet je eerst weten wat een crisis is. Wat zijn de kenmerken van een crisis? Welke definities gebruiken verschillende experts. En wat is het verschil tussen crisismanagement en crisiscommunicatie?

Hoe herken je een crisis? 27
Ontdek welke signalen erop wijzen dat je met een crisis te maken kan hebben. Waarom herinnert iedereen zich nog de vliegramp bij Tripoli, maar weet bijna niemand wat de DigitNotar-crisis is? Terwijl de laatste toch een van de grootste crises in Nederland was van de afgelopen decennia. En hoe komt het dat pas na vijf dagen een crisisteam is ingericht toen de gemeente Amsterdam 188 miljoen euro kwijt was door een ICT-programma dat punten en komma’s door elkaar haalde?

Uitdagingen bij crisiscommunicatie 37
Sinds 2010 is het medialandschap en de omgeving waarbinnen we communiceren drastisch veranderd. Wat betekenen de opkomst van sociale media, live blogs en 24/7 nieuws voor onze crisiscommunicatie. En wat verwachten anderen van jouw organisatie als er een crisis is?

Welkom in het jargon van crisiscommunicatie 45
In crisisland staat het bol van de afkortingen en vreemde termen. Om wegwijs te worden in de wereld van crisiscommunicatie en goed samen te kunnen werken met instanties is het handig om deze termen een keer gehoord te hebben. Wat bedoelen we met Informatievoorziening, Betekenisgeving en Schadebeperking? Wat is ‘opschaling’ en waarvoor staat de afkorting SISOS?

Uitgangspunten voor goede crisiscommunicatie 53
De waarden en uitgangspunten zijn wat iedereen binnen jouw organisatie tijdens een crisis verbindt. Bij de witte heroïne waarschuwingscampagne werd het nemen van moeilijke besluiten een stuk makkelijker dankzij duidelijke uitgangspunten die de burgemeester ons meegaf. Het resultaat was dat zelfs de conservatieve krant The Washington Post positief schreef over de liberale Amsterdamse aanpak van deze crisis.

DEEL 2: DE 7 PRINCIPES VOOR GOEDE CRISISCOMMUNICATIE
Les 1 -Wie niet horen wil, moet voelen 65
Niet communiceren wat jij belangrijk vindt, maar wat jouw omgeving nodig heeft. Crisiscommunicatie begint altijd met kijken welke feiten, vragen, geruchten, emoties, meningen en gedragingen te zien zijn bij de betrokkenen. De cyberaanval met het NotPetya-virus op de havens van Maersk, brand bij een foampit in Siberië en een ‘chemische’ reactie bij een ziekenhuis laten zien wat je wel en niet moet doen.

Les 2 – Met doofpotten krijg je deksels op je neus 91
‘Full disclosure’ – zeggen ze in de VS. Alles dat uit kan komen, zal uitkomen. Het is belangrijk om zelf altijd de negatieve informatie te brengen. Wat kunnen we leren van kinderarbeid rond de hazelnoten in Tony Chocoloney? Wat deed McDonalds bij een voedselschandaal in China goed en KFC juist fout? En waarom deed George W. Bush zich dommer voor dan hij was?

Les 3 – Wie in crisis over reputatie praat, vergeet dat het om de ander gaat 121
Waarom je nooit naar reputatiecowboys moet luisteren. In de Amsterdamse zedenzaak bij het hofnarretje met Robert M. en bij de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern stonden getroffenen centraal. Bij de 112-storing van KPN en de olieramp in de Golf van Mexico misschien wel niet.

Les 4 – Niet kiezen is een slechte keuze 145
Met de oriëntatie bepaal je wat de crisis is en voor welk deel je verantwoordelijk bent. Waarom je nooit over omleidingen op de snelweg moet communiceren als je niet voor Rijkswaterstaat werkt. Het beter is om bij een verdacht pakketje niet te zeggen dat dit een rode Adidas-sporttas is. En wat we van President Eisenhower kunnen leren over hoe je prioriteiten moet stellen.

Les 5 – Praatjes vullen geen gaatjes 175
Communicatie is geen wonderolie. Je kan er niet elk probleem mee oplossen. Maar ook als je besluiten heel goed zijn, terwijl de communicatie slecht, is het oordeel dat je het niet goed hebt gedaan. Bij de MH17-ramp voegde Malaysia Airlines de daad bij het woord richting de nabestaanden, ging Eberhard van der Laan bij Amsterdamse nabestaanden langs met een lijstje wat hij voor hen kon doen, terwijl voetbalclub NEC niet leek te menen wat ze zeiden.

Les 6 – Geen mens is intelligenter dan zijn emoties toelaten 197
Om feiten en adviezen te kunnen geven, moet je eerst verbinding maken. President Zelensky over de oorlog, Koningin Beatrix over de aanslag op Koninginnedag en de burgemeester van Oss bij het drama met de Stint op de spoorweg. Zij weten de emotie te raken. Bij veel burgemeesters ging het minder goed, zij kwamen eerst alleen met droge feiten. Maar goede crisiscommunicatie is net als het opvoeden van kinderen, een slechtnieuwsgesprek, en steun bieden aan je beste vrienden: altijd eerst aansluiten bij de emotie.

LES 7 – Doodse stilte leidt tot storm van kritiek 233
Hoe je met updates het communicatieproces op gang houdt. Bij een asbestbrand in Amsterdam werd urenlang niet gecommuniceerd. Het team richtte zich op het schrijven van een bewonersbrief. Dit zie je ook bij persberichten gebeuren, het moet perfect en is daarna een statische pdf. Maar het persbericht bij crisis is dood. Het NOS-journaal móét om 20.00 uur met nieuws komen. Ze kunnen niet wachten tot er wat meer informatie is. Hoe moet je dit doen bij crisis?

DEEL 3: EPILOOG
Klaar voor elke Crisis 265
Hoe zorg je dat de methode voor goede crisiscommunicatie in het DNA van jouw organisatie zit? En dat jouw communicatieteam bij crisis werkt als een geoliede machine? De ‘Klaar voor elke Crisis’ methode helpt om paraat te zijn en te anticiperen op crisis. Dat gaat niet alleen over opleiden, trainen en oefenen maar over hoe je binnen de hele organisatie met programma’s zorgt voor een cultuur en mindset waarmee je voortdurend voorbereid bent op een onverwachte gebeurtenis.

Dankwoord 273
Verantwoording 275
Afkortingen- en begrippenlijst 277
Eindnoten 281
Over Tom Compaijen 287

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klaar voor elke crisis