Ariane van Heijningen is spreker, trainer en coach. Geschoold als cultuurwetenschapper, systemisch adviseur en socratisch specialist, heeft ze diepgaande kennis over het menselijk denken en doen. Ze stelt rake vragen aan iedereen die durft te denken: van boardroomdilemma's tot persoonlijke vraagstukken. Ze is oprichter van Denkplaats - bureau voor praktische filosofie en systemische interventies.
Meer over Ariane van HeijningenGoedbedoeld moeilijk maken
Hét boek voor coaches en iedereen die het lef heeft levensveranderende gesprekken te voeren
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024466580Samenvatting
Geloof je gesprekspartner niet, maar vertrouw hem volledig
Hoe doorbreek je de denkpatronen van je gesprekspartners? Hoe voer je een gesprek dat de ander, van opdrachtgever tot coachee, van collega tot trainingsmaatje, nooit meer zal vergeten? Begrijp de ander niet, maar stel de juiste vragen. Vragen die van een gewoon gesprek een levensveranderend gesprek maken.
In dit boek lees je hoe je je gesprekspartners helpt hun halve waarheden voor echte wijsheid in te ruilen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Kies voor een gesprek waarin je het de ander goedbedoeld moeilijk maakt: dat is confronterend, ontregelend en supereffectief.
Ariane van Heijningen vertaalt eeuwenoud socratisch gedachtegoed in heldere vraag- en denktechnieken. Ze breekt daarbij met heilige huisjes in gespreksvoering, zoals je proberen te verplaatsen in de ander en oplossingen aandragen. Ze gaat in tegen de ik-heb-hulp-van-een-expert-nodig-reflex, die ons doet hunkeren naar levens- en organisatiegoeroes. Goedbedoeld moeilijk maken laat zien hoe je de ander helpt om helder te denken. Want als je helder denkt, kun je je eigen adviseur zijn.
Dit boek is bestemd voor coaches, adviseurs, leiders, professionele en recreatieve vragenstellers; iedereen die het lef heeft de ander liefdevol te ontregelen.
'Ariane laat het socratisch gesprek tot leven komen met concrete voorbeelden en heldere uitleg, waardoor de waarde en toepasbaarheid van dit geweldige instrument voor iedereen duidelijk wordt.' – Mark Tuitert, Olympisch kampioen schaatsen, ondernemer, spreker, schrijver
'Dit boek is een prachtige gereedschapskist.' – Elke Wiss, schrijver van Socrates op sneakers
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ariane van Heijningen
Inhoudsopgave
Inleiding – Autonomie over het eigen denken 15
Deel 1 De uitgangspunten van het helderdenkengesprek 21
1 Liefdevol ontregelen – Het helderdenkengesprek in een notendop 23
2 Geloof je gesprekspartner niet, maar vertrouw hem volledig – Acht basisovertuigingen onder het helderdenkengesprek 37
3 Verwondering en waarheidsliefde – Over de socratische gesprekshouding 53
Intermezzo – Over denken – en wat het eigenlijk is 72
Deel 2 De technieken van het helderdenkengesprek 75
4 Werken van vraag naar vraag – De opbouw van het helderdenkengesprek 77
5 Waar gaat het nu om? – De kunst van het identificeren 95
6 Hoe ziet dat er precies uit? – De kunst van het concretiseren 109
7 Hoe noem je dat? – De kunst van het conceptualiseren 121
8 Is dat zo? – De kunst van het problematiseren 137
9 Wat beweer je eigenlijk? – De kunst van het redeneren 149 goedbedoeld moeilijk maken
8 Alle technieken op een rijtje 165
10 Wanneer een vraag werkt – Over vragen en hun eigenschappen 167
Intermezzo – Over denken – en het nut van een leeg hoofd 182
Deel 3 Verschillende toepassingen van het helderdenkengesprek 185
11 De socratische pet op – Goedbedoeld moeilijk maken in verschillende professionele rollen 187
12 Het feest van online – Scherven in plaats van praten 207
Intermezzo – Over denken – en de kracht van niet weten 216
Tot slot 217
Over Ariane 218
Dankwoord 220
Literatuur 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan