Kort samengevat is de boodschap van Door de ogen van je stakeholders: In plaats van het je stakeholders naar de zin te maken draai je het om: Laat je stakeholders voor jou (en je organisatie) aan het werk gaan en zet ze in bij het realiseren van je strategische doelen.
Dat doe je niet op een achternamiddag maar dat vraagt meer tijd en aandacht. En hoe doe je dat dan?
Maatschappelijke acceptatie
Allereerst breng je je stakeholders in kaart; wie zijn dat en hoe belangrijk zijn ze. Vervolgens geef je aan wat je stakeholders willen en wat jouw organisatie wil. Op basis van de uitkomsten kun je een model bouwen van je organisatie, daarin wordt je ‘License to operate’, ofwel je maatschappelijke acceptatie duidelijk. Voor het bouwen en toepassen van het model raad ik je aan het boek te lezen; wel zo makkelijk.
Reputatie
De termen maatschappelijke acceptatie en reputatie lijken dicht bij elkaar te liggen, maar de optelsom van de verschillende stakeholders is iets anders dan haar reputatie. Reputatie is de onderliggende waardering en die is (gelukkig) minder onderhevig aan de waan van de dag. Burgering wijdt een apart hoofdstuk aan het hoe en wat van reputatie, inclusief het meten ervan.
Drie taken en zestien stappen
Wat doe je vervolgens met je stakeholders? Lukas onderscheidt hierin drie taken, te weten; beantwoorden, managen en samen optrekken. Hij benadrukt vooral het belang van het kijken door de ogen van je stakeholders; het wisselen van perspectief om zo het gedrag van anderen (je stakeholders) te beïnvloeden.
In het laatste hoofdstuk (9) krijgen we de bouwstenen voor het maken van een plan in zestien stappen aangereikt. Dat vormt een mooie afsluiting van een zeer praktisch boek.
Ik blijf helaas wel met een prangende vraag zitten: waarom vragen we het onze stakeholders niet rechtstreeks? Ondanks het ontbreken van een antwoord op die vraag, en wat slordigheden, is Door de ogen van je stakeholders zeker de moeite waard!
Over Christel Deckers
Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.