Van der Mark en van Kranenburg, twee ervaren marketeers en trainers, hadden al eerder plannen voor een boek. De titel wisten ze al: Schrijven voor het brein. Voordat ze tijdens corona de rust vonden om te gaan schrijven startten ze in november 2020 een succesvolle online training. En nu is er dus een boek, dat ze samen met coauteur Michel Rolvink hebben geschreven.
Meteen aan de slag
Schrijven voor het brein gaat over psychologisch beïnvloeden met tekst. Met dit boek kun je meteen aan de slag. ‘Doen is het nieuwe leren’, schrijven de auteurs. ‘Als je dit boek leest, is het slim om de dingen die je leest direct toe te passen op je eigen tekst.’ Mijn eigen schrijfcoaching website kan wel een oppepper gebruiken dus die heb ik er meteen bij gepakt.
Het boek is mooi vormgegeven in kleur met veel tekeningen, foto’s en plaatjes. De vijf hoofdstukken zijn vijf treden in de trap omhoog om je teksten overtuigender, verleidelijker en winstgevender te maken. Geen introductie of inleiding, schrijftrainer Wim van der Mark gaat meteen los in hoofdstuk één. In dit hoofdstuk gaat het erom dat je eerst moet nadenken voordat je gaat schrijven. Nadenken over wie de lezer is en hoe je hem kunt bereiken. De lezer moet zich herkennen in zijn behoefte. Je gaat voor de lezer schrijven in plaats van over jezelf.
In gesprek met je lezer
In het tweede hoofdstuk ga je als tekstschrijver in gesprek met je lezer. We lezen dat het schrijven van teksten het beantwoorden is van lezersvragen. Als je goed wilt schrijven, moet je weten hoe mensen lezen en beslissen. Voor van der Mark is Siegfried Vögele een grote inspiratie geweest. Maar ook psycholoog Daniel Kahneman komt voorbij, die ons leert dat we de meeste beslissingen onbewust nemen. Lezen wordt steeds meer scannen en dat doen we met beelden en kopzinnen. Die moeten dus pakkend en motiverend zijn. En knoop ook deze in je oren: ‘Informatie leidt tot analyse. Emotie leidt tot gedrag.’
Cialdini
In hoofdstuk 3 neemt Martin van Kranenburg het stokje over met de zeven principes van beïnvloeding van managementgoeroe Dr. Robert Cialdini. Hoe de neuromarketing je kan helpen aan meer conversie, dus ‘hoe van zoekers boekers te maken’, lezen we in hoofdstuk 4. Hier introduceert de auteur professor B.J. Fogg die onderzoek doet naar hoe gedrag werkt. Hieruit volgt de neuromarketingcode waarvan je het werkblad op de website kunt downloaden. Ook deze beide hoofdstukken staan vol praktische tips, zoals het principe van schaarste. Denk aan teksten als ‘Nog 1 kamer beschikbaar’, die iedereen wel kent van Booking.com.
Emotiewoorden
In het laatste hoofdstuk is van der Mark terug met hoe je de aandacht van de lezer vast kunt houden middels lekker leesbare tekstblokken. Maak je teksten actief, korter en eenvoudiger is zijn advies. Ik moest even wennen aan de schrijfstijl omdat de auteur hier in de ik-persoon schrijft. Wie is de ‘ik’ ook alweer? Daarentegen zijn de tips weer praktisch en direct toepasbaar. Voeg emotiewoorden toe (de auteur geeft een hele pagina met voorbeelden). Maak alle zinnen van meer dan 17 woorden korter, check je tekst op de woorden ‘geen’ en ‘niet’ en vermijd vage en zwakke woorden zoals ‘eigenlijk’.
Waardevolle principes.
Dit boek is vlot geschreven, met veel ondersteunende plaatjes, praktische tips en goede voorbeelden. Ondertussen ben ik al een paar dagen bezig met het schrijven van deze recensie, want steeds krijg ik ideeën voor mijn eigen website. En dan zit ik met dit boek op schoot mijn teksten aan te scherpen. Een klein punt van kritiek is dat de hoofdstukken best wat herhalingen bevatten en dat het soms even zoeken is naar de juiste pagina omdat de tips voor websites, nieuwsbrieven etc. verspreid zijn over de hoofdstukken. Af en toe begon het me te duizelen met al die verschillende goeroes en hun theorieën. De podcast over Siegfried Vögele (link op hun website) is een aanrader. Van der Mark vertelt geanimeerd en informatief over zijn waardevolle principes.
De huid van de klant
Dit boek is een fijn naslagwerk dat ik voorlopig in de buurt houd tijdens het schrijven. Gelukkig hoef ik alle theorieën, tips en adviezen niet uit mijn hoofd te leren en mag ik zoveel terugbladeren en opzoeken als ik wil. Wat ik na het lezen van dit boek niet meer vergeet is dat ik in de huid van de klant moet kruipen. Dat ik onmogelijk een verleidelijke tekst kan schrijven die de aandacht pakt als ik me niet verdiep in de beoogde lezer. Schrijf niet op wat je allemaal weet, maar wat mensen willen horen.
Over Annemarie Smits
Annemarie Smits werkt als projectleider duurzaamheid bij een uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid. Daarvoor was ze IT projectmanager en consultant bij onder andere een grote bank en een internationaal adviesbureau. Daarnaast helpt ze auteurs met het schrijven van hun roman, non-fictie boek of managementboek.