Er zijn te veel goede ideeën die niet gehoord worden, meent Van Goethem. Ze biedt een overzichtelijke gereedschapskist waarmee ook minder extraverte mensen overtuigend kunnen zijn: shortcuts naar overtuigingskracht. Hoog tijd voor het einde van de grote bek! Haar missie is zo dringend dat ze deze gereedschapskist zelfs voor de tweede keer uitbracht: eerder was de inhoud van dit boek integraal onderdeel van haar bestseller IJs verkopen aan eskimo's.
In 90 pagina's leer je over de stand waarin hersenen van anderen moeten staan om open te staan voor overtuiging en hoe je daar als mens met een missie op kunt inspelen. Het kernwoord is: ontspanning. Zowel bij de ontvanger als bij de zender. Hoe fijn is het om te leren dat je overtuigender bent als je ontspannen bent? Oftewel: hoe je meer bereikt door minder hard te werken?
Belangrijk is daarbij om te weten welke rol je aanneemt: overtuig je op basis van autoriteit, als vriend of als rolmodel? Als je deze rollen kunt combineren, ben je het overtuigendst. Deze driedeling is een vinding van Van Goethem, op basis van haar eigen onderzoek en observaties. Met een stevige theoretische basis van onder andere de al eerder genoemde Aristoteles en Cialdini. En een van mijn persoonlijke favorieten (als oud-theatersporter): Keith Johnstone, die in zijn boek Impro over improvisatietheater het fenomeen ‘status' beschrijft: vertoon je koning- of knechtengedrag en hoe draagt dat bij aan je overtuigingskracht?
Hoe kun je de regel van Cruijff toepassen, de regel van de keukentafel of de onderhandelstrategie van Sadat? In Macht aan de aardige mens staan aansprekende voorbeelden uit de praktijk en talloze tips om je overtuigingskracht te vergroten. Verhelderend en meteen toepasbaar in de praktijk.
Over Liesbeth Tettero
Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en van ambitieuze vrouwen (www.feministerie.nl).