Lees verder
Menno Lanting is freelance strateeg en innovator. Hij werkt met directies en Raden van Bestuur op het gebied van digitaal leiderschap, connectivity, strategie en business innovatie. Daarnaast is hij actief als gastdocent, spreker en ondernemer.
Meer over Menno LantingUit het transformatiemoeras
De 5 faalfactoren die organisaties in hun greep houden
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 1e druk 9789047014621Samenvatting
Vind maar eens een organisatie die niet bezig is met ‘de digitale transformatie’. Toch blijken de meeste organisaties na een enthousiast begin vast te lopen in een waar transformatiemoeras. Ondanks alle investeringen, veranderplannen, transformatiemodellen, canvassen en consultancytrajecten lukt het ze niet om echte resultaten te boeken.
In Uit het transformatiemoeras analyseert Menno Lanting haarfijn wat er misgaat. Aan de hand van voorbeelden uit binnen- en buitenland beschrijft hij de vijf kritische faalfactoren die echte transformatie in de weg staan. En natuurlijk schetst hij ook de uitweg: om los te komen uit het moeras moet de organisatie zich omvormen tot een lerende organisatie.
Voor organisaties die relevant willen blijven in het digitale tijdperk is het namelijk niet genoeg om alleen de bestaande processen te digitaliseren. Ze moeten hun cultuur, businessmodel en organisatiemodel aanpassen, niet eenmalig, maar in een continu proces. Organisaties die zich verbinden aan een ecosysteem en daarbij wezenlijke toegevoegde waarde leveren, zijn klaar voor de toekomst.
Specificaties
Expertrecensies (8)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Menno Lanting
Inhoudsopgave
DEEL I – AFSTAND VOOR OVERZICHT
1 De hele olifant 17
2 De essentie van de digitale transformatie 31
3 Een snellere rups of een vlinder? 51
DEEL II– DE FAALFACTOREN
Inleiding op de faalfactoren 65
4 Faalfactor 1 Het Red Queen-effect. Hollen in hetzelfde paradigma 69
5 Faalfactor 2 Penny wise, pound foolish. Focus op de technologie in plaats van echt waarde toevoegen 87
6 Faalfactor 3 Laat duizend bloemen bloeien. Geen of te weinig visie vanuit de top en te veel bottom-up-initiatieven 109
7 Faalfactor 4 Grote mond, slappe knieën. De bestaande organisatiestructuur en -cultuur werken de transformatievisie tegen 135
8 Faalfactor 5 Bad karma. Je blindstaren op de klant in plaats van waarde toe te voegen aan het ecosysteem 153
DEEL III – OP WEG NAAR EEN NIEUWE REALITEIT
9 De -factor van leiderschap in een transformatie 179
10 De toekomst is aan de olietankers. What doesn’t kill you makes you stronger 191
11 De mens als zwakste schakel. Een morele uitdaging in de digitale transformatie 211
Noten 225
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan