Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Psychologie Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Daarnaast is hij trainer/coach, was hij bestuurslid LBGS en is hij lid van de LBBO/LBGS. Anton heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC KJP). Daarnaast is hij veelgevraagd spreker op scholen en congressen.

Meer over Anton Horeweg
Anton Horeweg

Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs

Paperback Nederlands 2024 2e druk 9789401495578
Verkooppositie 1617Hoogste positie: 411
Paperback | NL € 39,99 E-book | NL € 29,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
39,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

- Waaraan herken ik een gedrags- of ontwikkelingsstoornis?
- Welke ondersteuning hebben jongeren nodig?
- Hoe voorkom ik probleemgedrag in de klas?

Leerkrachten voelen zich niet altijd toegerust om les te geven in een klas waarin steeds meer leerlingen zitten die de nodige ondersteuning behoeven en forse gedragsproblemen vertonen. 'Wat kan ik doen in de klas?' is de kernvraag die iedere leraar zich wel eens stelt.

Gedragsproblemen in de klas. Basiswerk voor preventief werken met jongeren geeft je de antwoorden die je meteen kunt gebruiken, helder uitgelegd en gebaseerd op de dagelijkse praktijk. Het is een handig overzicht van gedrags-en ontwikkelingsstoornissen die je bij jongeren kunt tegenkomen.

Dit boek bevat basiskennis over wat jongeren beweegt die niet het vermogen hebben rustig naar je les te luisteren (vaak in letterlijke zin). En hoe de school, de zorgcoördinator, de leerlingbegeleider, de mentor en natuurlijk de leraren kunnen handelen om leerlingen die het lastig hebben, te ondersteunen. De handreikingen in dit boek, die nog gegroepeerd zijn rond 'stoornissen', worden dan denkrichtingen en vormen van preventief werken. Ze helpen de leraar zijn klasomgeving en handelen aan te passen.

Trefwoorden

gedragsproblemen   onderwijs   preventief werken   klassenmanagement   adhd   autisme   pedagogiek   executieve functies   voortgezet onderwijs   agressie   angststoornissen   pestgedrag   faalangst   trauma   hoogbegaafdheid   leerlingbegeleiding   gedragsstoornissen   add   gehechtheidsproblematiek   taalontwikkelingsstoornis   straatcultuur   klassenklimaat   tourette   nld   depressie   dcd   conflicthantering   zelfregulatie   ocs   motivatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789401495578
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:344
Uitgever:LannooCampus
Druk:2
Verschijningsdatum:6-3-2024
Hoofdrubriek:Psychologie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Daarnaast is hij trainer/coach, was hij bestuurslid LBGS en is hij lid van de LBBO/LBGS. Anton heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC KJP). Daarnaast is hij veelgevraagd spreker op scholen en congressen. Hij is auteur van de website www.gedragsproblemenindeklas.nl.

Andere boeken door Anton Horeweg

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 13
Inleiding: Gedragsproblemen in de klas 15

Hoofdstuk 1: Gedragsproblemen in de klas 21
1.1 Probleemgedrag 22
1.2 De rol van de leraar 28
1.3 Andere preventieve maatregelen 36
1.4 Als er tóch gedragsproblemen voorkomen 48
1.5 Het probleemgedrag is hardnekkig. Wat kan ik nu nog proberen? 61
1.6 Straffen 62
1.7 Het probleemgedrag is ‘onoplosbaar’ 64
1.8 Samenvatting 65

Hoofdstuk 2: ADHD 67
2.1 ADHD bestaat niet. Of toch wel? De maatschappelijke discussie in vogelvlucht 67
2.2 Comorbiditeit 78
2.3 De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs (secundair onderwijs) 80
2.4 Wat kun je doen in je klas? 84
2.5 ADHD en leren 91
2.6 ADHD en verslaving 99
2.7 Samenvatting: wat kun je doen? 100

Hoofdstuk 3: |ADD: aandachtstekort zonder hyperactiviteit (ADHD-presentatie overwegend
onoplettend) 103
3.1 ADD en DSM-5 103
3.2 Wat kun je doen in je klas? 111
3.3 ADD en leren 114
3.4 ADD en middelengebruik 119
3.5 Samenvatting 120

Hoofdstuk 4: Autismespectrumstoornis (ass) 123
4.1 Kenmerken 123
4.2 Wat kun je doen in je klas? 134
4.3 Autismevriendelijk en toch gaat het nog (regelmatig) mis 155
4.4 Gameverslaving 158
4.5 Samenvatting 159

Hoofdstuk 5: Oppositionele stoornis en gedragsstoornis 163
5.1 Kenmerken van odd 164
5.2 Comorbiditeit 166
5.3 Risicofactoren 166
5.4 Kenmerken van cd (conduct disorder of gedragsstoornis) 169
5.5 Wat kun je doen in je klas? 171
5.6 Conflicten 177
5.7 Gevolgen 179
5.8 Verwijzen en externe hulp 182
5.9 Samenvatting 183

Hoofdstuk 6: Problematische gehechtheid 185
6.1 Gehechtheid en problematische gehechtheid 185
6.2 Wat zie je in de klas? 192
6.3 Wat kun je doen in je klas? 195
6.4 Uitspelen van school en thuis 206
6.5 Aanpak binnen de school 207
6.6 Samenvatting 207

Hoofdstuk 7: Aces en trauma’s 209
7.1 Kenmerken 209
7.2 Wat zie je in de klas? 211
7.3 Waarom is het belangrijk traumagerelateerd gedrag te onderkennen? 213
7.4 Wat kun je doen in je klas? 214
7.5 Kindermishandeling 216
7.6 Valkuilen 227
7.7 Samenvatting 228

Hoofdstuk 8: Angst- en stemmingsstoornissen 231
8.1 Angststoornissen 232
8.2 Sociale fobie 235
8.3 Selectief mutisme 238
8.4 Gegeneraliseerde angststoornis 241
8.5 Obsessief-compulsieve stoornis (of OCS) 243
8.6 Posttraumatische stressstoornis (PTSS) 246
8.7 Depressie bij jongeren 246
8.8 Samenvatting 253

Hoofdstuk 9: Faalangst 255
9.1 Kenmerken 255
9.2 Twee soorten cognitieve negatieve faalangst 258
9.3 Oorzaken 259
9.4 Wat bedenken deze leerlingen allemaal? 261
9.5 Wat zie je in de klas? 261
9.6 Gedragsproblemen door faalangst 263
9.7 Wat kun je doen in je klas? 264
9.8 Samenvatting 270

Hoofdstuk 10: Syndroom van Gilles de la Tourette 273
10.1 Kenmerken 273
10.2 Wat zie je in de klas? 277
10.3 Wat kun je doen in je klas? 279
10.4 Tourette of gedragsprobleem? 284
10.5 Samenvatting 285

Hoofdstuk 11: DCD (Developmental Coordination Disorder) 287
11.1 Kenmerken 288
11.2 Comorbiditeit 290
11.3 Wat zie je in de klas? 291
11.4 Gevolgen op sociaal en emotioneel gebied 294
11.5 Wat kun je doen in je klas? 295
11.6 Huiswerk 299
11.7 Samenvatting 299

Hoofdstuk 12: NLD (Non-verbal Learning Disability) 301
12.1 Kenmerken 301
12.2 Wat zie je in de klas? 303
12.3 Wat kun je doen in je klas? 305
12.4 Samenwerken met ouders 311
12.5 Samenvatting 312

Hoofdstuk 13: Hoogbegaafdheid en probleemgedrag 315
13.1 Kenmerken 316
13.2 Dubbel bijzonder 318
13.3 Sociale en emotionele ontwikkeling 322
13.4 Wat zie je in de klas? 323
13.5 Profielen van begaafdheid 326
13.6 Wat kun je doen in de klas? 328
13.7 Samenvatting 330

Hoofdstuk 14: Agressie 333
14.1 Kenmerken 333
14.2 Oorzaken 334
14.3 Soorten agressie 338
14.4 Wat kun je doen in je klas? 341
14.5 Relationele agressie 349
14.6 Samenvatting 355

Hoofdstuk 15: Pestgedrag 357
15.1 Kenmerken 358
15.2 Een aantal feiten 359
15.3 Oorzaken 360
15.4 Vormen van pesten 363
15.5 Een hardnekkig probleem 369
15.6 Pesten nader uitgelegd: de rollen 369
15.7 Wat zie je in de klas? 370
15.8 Wat kan (moet) de school doen? 371
15.9 Wat kun je doen in je klas? 372
15.10 Antipestprogramma’s 376
15.11 Samenvatting 377

Hoofdstuk 16: TOS: Taalontwikkelingsstoornis 379
16.1 Prevalentie 380
16.2 Comorbiditeit 380
16.3 Signalering 380
16.4 Wat zie je in de klas? 381
16.5 Hulp nodig, maar er niet om kunnen vragen 383
16.6 Motivatie 383
16.7 Wat je niet moet doen in de klas 384
16.8 Wat kun je doen in de klas? 384
16.9 Samenvatting 387

Hoofdstuk 17: Leerlingen uit de binnensteden en straatcultuur in je klas 389
17.1 Hoe ontstaat het: wat gebeurt er buiten je klas? 391
17.2 Wat zie je in de klas? 392
17.3 Wat kun je doen in de klas? 393
17.4 Conflicten 398
17.5 Taalgebruik 399
17.6 Samenvatting 400

Hoofdstuk 18: Executieve functies 401
18.1 Kenmerken 402
18.2 Hoe ontwikkelen executieve functies zich? 402
18.3 Wat zie je in de klas? 405
18.4 Wat kun je doen in de klas? 413
18.5 Tot slot 414
18.6 Samenvatting 414

Eindnoten 417
Literatuur 467
Register 477

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • The Study of Language
    George Yule
    The Study of Language
    € 41,04
  • Kleppen dicht!
    Patricia van Slobbe
    Kleppen dicht!
    € 25,95
  • Actief en samenwerkend leren
    Michel van Ast
    Actief en samenwerkend leren
    € 55,95
  • Verhalen vertellen en vragen stellen
    Tamar Kopmels
    Verhalen vertellen en vragen stellen
    € 50,95
  • Zolang de citroenbomen bloeien
    Zoulfa Katouh
    Zolang de citroenbomen bloeien
    € 15,99
  • Taal en Taalwetenschap
    Jan Don
    Taal en Taalwetenschap
    € 55,10

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs

        Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
        Anton Horeweg
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs

        Verwijder uw beoordeling