Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Daarnaast is hij trainer/coach, was hij bestuurslid LBGS en is hij lid van de LBBO/LBGS. Anton heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC KJP). Daarnaast is hij veelgevraagd spreker op scholen en congressen.
Meer over Anton HorewegGedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
Paperback Nederlands 2024 2e druk 9789401495578Samenvatting
- Waaraan herken ik een gedrags- of ontwikkelingsstoornis?
- Welke ondersteuning hebben jongeren nodig?
- Hoe voorkom ik probleemgedrag in de klas?
Leerkrachten voelen zich niet altijd toegerust om les te geven in een klas waarin steeds meer leerlingen zitten die de nodige ondersteuning behoeven en forse gedragsproblemen vertonen. 'Wat kan ik doen in de klas?' is de kernvraag die iedere leraar zich wel eens stelt.
Gedragsproblemen in de klas. Basiswerk voor preventief werken met jongeren geeft je de antwoorden die je meteen kunt gebruiken, helder uitgelegd en gebaseerd op de dagelijkse praktijk. Het is een handig overzicht van gedrags-en ontwikkelingsstoornissen die je bij jongeren kunt tegenkomen.
Dit boek bevat basiskennis over wat jongeren beweegt die niet het vermogen hebben rustig naar je les te luisteren (vaak in letterlijke zin). En hoe de school, de zorgcoördinator, de leerlingbegeleider, de mentor en natuurlijk de leraren kunnen handelen om leerlingen die het lastig hebben, te ondersteunen. De handreikingen in dit boek, die nog gegroepeerd zijn rond 'stoornissen', worden dan denkrichtingen en vormen van preventief werken. Ze helpen de leraar zijn klasomgeving en handelen aan te passen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: Gedragsproblemen in de klas 15
Hoofdstuk 1: Gedragsproblemen in de klas 21
1.1 Probleemgedrag 22
1.2 De rol van de leraar 28
1.3 Andere preventieve maatregelen 36
1.4 Als er tóch gedragsproblemen voorkomen 48
1.5 Het probleemgedrag is hardnekkig. Wat kan ik nu nog proberen? 61
1.6 Straffen 62
1.7 Het probleemgedrag is ‘onoplosbaar’ 64
1.8 Samenvatting 65
Hoofdstuk 2: ADHD 67
2.1 ADHD bestaat niet. Of toch wel? De maatschappelijke discussie in vogelvlucht 67
2.2 Comorbiditeit 78
2.3 De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs (secundair onderwijs) 80
2.4 Wat kun je doen in je klas? 84
2.5 ADHD en leren 91
2.6 ADHD en verslaving 99
2.7 Samenvatting: wat kun je doen? 100
Hoofdstuk 3: |ADD: aandachtstekort zonder hyperactiviteit (ADHD-presentatie overwegend
onoplettend) 103
3.1 ADD en DSM-5 103
3.2 Wat kun je doen in je klas? 111
3.3 ADD en leren 114
3.4 ADD en middelengebruik 119
3.5 Samenvatting 120
Hoofdstuk 4: Autismespectrumstoornis (ass) 123
4.1 Kenmerken 123
4.2 Wat kun je doen in je klas? 134
4.3 Autismevriendelijk en toch gaat het nog (regelmatig) mis 155
4.4 Gameverslaving 158
4.5 Samenvatting 159
Hoofdstuk 5: Oppositionele stoornis en gedragsstoornis 163
5.1 Kenmerken van odd 164
5.2 Comorbiditeit 166
5.3 Risicofactoren 166
5.4 Kenmerken van cd (conduct disorder of gedragsstoornis) 169
5.5 Wat kun je doen in je klas? 171
5.6 Conflicten 177
5.7 Gevolgen 179
5.8 Verwijzen en externe hulp 182
5.9 Samenvatting 183
Hoofdstuk 6: Problematische gehechtheid 185
6.1 Gehechtheid en problematische gehechtheid 185
6.2 Wat zie je in de klas? 192
6.3 Wat kun je doen in je klas? 195
6.4 Uitspelen van school en thuis 206
6.5 Aanpak binnen de school 207
6.6 Samenvatting 207
Hoofdstuk 7: Aces en trauma’s 209
7.1 Kenmerken 209
7.2 Wat zie je in de klas? 211
7.3 Waarom is het belangrijk traumagerelateerd gedrag te onderkennen? 213
7.4 Wat kun je doen in je klas? 214
7.5 Kindermishandeling 216
7.6 Valkuilen 227
7.7 Samenvatting 228
Hoofdstuk 8: Angst- en stemmingsstoornissen 231
8.1 Angststoornissen 232
8.2 Sociale fobie 235
8.3 Selectief mutisme 238
8.4 Gegeneraliseerde angststoornis 241
8.5 Obsessief-compulsieve stoornis (of OCS) 243
8.6 Posttraumatische stressstoornis (PTSS) 246
8.7 Depressie bij jongeren 246
8.8 Samenvatting 253
Hoofdstuk 9: Faalangst 255
9.1 Kenmerken 255
9.2 Twee soorten cognitieve negatieve faalangst 258
9.3 Oorzaken 259
9.4 Wat bedenken deze leerlingen allemaal? 261
9.5 Wat zie je in de klas? 261
9.6 Gedragsproblemen door faalangst 263
9.7 Wat kun je doen in je klas? 264
9.8 Samenvatting 270
Hoofdstuk 10: Syndroom van Gilles de la Tourette 273
10.1 Kenmerken 273
10.2 Wat zie je in de klas? 277
10.3 Wat kun je doen in je klas? 279
10.4 Tourette of gedragsprobleem? 284
10.5 Samenvatting 285
Hoofdstuk 11: DCD (Developmental Coordination Disorder) 287
11.1 Kenmerken 288
11.2 Comorbiditeit 290
11.3 Wat zie je in de klas? 291
11.4 Gevolgen op sociaal en emotioneel gebied 294
11.5 Wat kun je doen in je klas? 295
11.6 Huiswerk 299
11.7 Samenvatting 299
Hoofdstuk 12: NLD (Non-verbal Learning Disability) 301
12.1 Kenmerken 301
12.2 Wat zie je in de klas? 303
12.3 Wat kun je doen in je klas? 305
12.4 Samenwerken met ouders 311
12.5 Samenvatting 312
Hoofdstuk 13: Hoogbegaafdheid en probleemgedrag 315
13.1 Kenmerken 316
13.2 Dubbel bijzonder 318
13.3 Sociale en emotionele ontwikkeling 322
13.4 Wat zie je in de klas? 323
13.5 Profielen van begaafdheid 326
13.6 Wat kun je doen in de klas? 328
13.7 Samenvatting 330
Hoofdstuk 14: Agressie 333
14.1 Kenmerken 333
14.2 Oorzaken 334
14.3 Soorten agressie 338
14.4 Wat kun je doen in je klas? 341
14.5 Relationele agressie 349
14.6 Samenvatting 355
Hoofdstuk 15: Pestgedrag 357
15.1 Kenmerken 358
15.2 Een aantal feiten 359
15.3 Oorzaken 360
15.4 Vormen van pesten 363
15.5 Een hardnekkig probleem 369
15.6 Pesten nader uitgelegd: de rollen 369
15.7 Wat zie je in de klas? 370
15.8 Wat kan (moet) de school doen? 371
15.9 Wat kun je doen in je klas? 372
15.10 Antipestprogramma’s 376
15.11 Samenvatting 377
Hoofdstuk 16: TOS: Taalontwikkelingsstoornis 379
16.1 Prevalentie 380
16.2 Comorbiditeit 380
16.3 Signalering 380
16.4 Wat zie je in de klas? 381
16.5 Hulp nodig, maar er niet om kunnen vragen 383
16.6 Motivatie 383
16.7 Wat je niet moet doen in de klas 384
16.8 Wat kun je doen in de klas? 384
16.9 Samenvatting 387
Hoofdstuk 17: Leerlingen uit de binnensteden en straatcultuur in je klas 389
17.1 Hoe ontstaat het: wat gebeurt er buiten je klas? 391
17.2 Wat zie je in de klas? 392
17.3 Wat kun je doen in de klas? 393
17.4 Conflicten 398
17.5 Taalgebruik 399
17.6 Samenvatting 400
Hoofdstuk 18: Executieve functies 401
18.1 Kenmerken 402
18.2 Hoe ontwikkelen executieve functies zich? 402
18.3 Wat zie je in de klas? 405
18.4 Wat kun je doen in de klas? 413
18.5 Tot slot 414
18.6 Samenvatting 414
Eindnoten 417
Literatuur 467
Register 477
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan