
Lees verder
Lukas Burgering werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom communicatie, reputatie, crisis en mediastrategie. Hij adviseerde verschillende grote concerns, maar ook kleinere organisaties over tal van vraagstukken.
Meer over Lukas BurgeringWoordvoerder zijn is een prachtig vak. Maar het is ook een lastig vak. De belangen zijn vaak groot. Je weet niet wat de journalisten je gaan vragen. Hoe zorg je er dan voor dat zowel je werkgever als de luisteraars en de media tevreden zijn met de antwoorden die je geeft? Hoe ga je om met uitgelekte of heel gevoelige informatie? Hoe voorkom je verkeerde beeldvorming?
Er zijn nog veel meer vragen te bedenken die het vak ingewikkeld maar daardoor ook heel uitdagend maken. Een goede woordvoerder zijn is dan ook niet makkelijk. Dit boek biedt je daarbij de broodnodige ondersteuning. We kijken naar de media (met wie praat ik?), naar de boodschap (wat moet ik zeggen?), naar de techniek (hoe zeg ik dat?) en we staan stil bij de meest voorkomende valkuilen in dit vak.
Dat is allemaal nogal wat voor een woordvoerder. Moet je dat allemaal kunnen? En hoe leer je dat? Het antwoord is: door te oefenen, want alleen oefening baart kunst. En door je goed voor te bereiden. Elke keer weer. De allerbeste woordvoerders ter wereld weten: onvoorbereid de media te woord staan is een van de domste dingen die je kunt doen. Dit boek is het begin van jouw voorbereiding. De rest zul je zelf moeten doen.
- Waarom doen journalisten wat ze doen en hoe ga je daar mee om?
- Hoe krijg je jouw verhaal goed in de krant?
- Inclusief veel voorbeelden uit de praktijk.
communicatie woordvoerderschap persvoorlichting mediatraining media crisis kernboodschap journalistiek interviewtechniek communiceren presenteren framing q&a valkuilen mediarelaties geloofwaardigheid persconferentie off the record persbericht corporate communicatie metacommunicatie stakeholderdifferentiatie communicatiestrategie reputatiemanagement medialandschap overtuigend spreken codewoorden empathie woordsmeden mediacontacten duidelijk communiceren voorbereiding humor corporate woordvoerder mandatering proactieve woordvoering non-verbale communicatie vraag en antwoord passieve woordvoering mediaoptreden
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books