Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Met Laat je niets wijsmaken won hij de Socrates Wisselbeker, de prijs voor het meest prikkelende filosofieboek.
Meer over Jan BransenLaat je niets wijsmaken
Over de macht van experts en de kracht van gezond verstand
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789086871186Samenvatting
Dit boek is een pleidooi voor ons gezonde verstand. In een mooie afwisseling van verhalende en betogende teksten laat Jan Bransen zien hoe bijzonder maar ook hoe natuurlijk ons gezonde verstand is, en hoe dubieus de vooronderstellingen zijn die ten grondslag liggen aan een zuiver en strikt gemeenschappelijke wereldbeeld.
Bransen verzet zich tegen een maatschappelijke orde waarom wetenschappelijk expertise steeds belangrijker wordt en ons nuchtere denken meer en meer wordt gewantrouwd. Wetenschappelijke kennis kan dat namelijk niet vervangen, maar hoogstens aanvullen. Hét gemeenschappelijke verhaal over emoties wederzijdse verwachtingen en ons verlangen naar gedeeld begrip. Bransen laat zien dat de gedragswetenschap er goed aan doet de prominente rol van ons gezonde verstand te omarmen.
Hoger onderwijs voor allen heeft niet zozeer met de toegankelijkheid van de wetenschap te maken, maar met de bekrachtiging van ons gezonde verstand en onze onderzoekende houding.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Mensen met gezond verstand
1. Mensen op Endoxa
2. Verwachtingen tussen voorspelling en hoop
3. Begrijpelijk, doelmatig en goed gedrag
4. Vertrouwen en gastvrijheid
5. Omgaan met grijs
Deel 2: Leven met expertise
6. Mensen in de huidige tijd
7. Wakker worden zonder wetenschap
8. Inzicht zonder objectiviteit
9. Tevredenheid zonder beleid
10. Verantwoordelijkheid zonder getuige-deskundigen
Tot slot
Literatuurverantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan