Lees verder
Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte’s Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.
Meer over Charlotte Meindersma#contentrecht
Content beschermen en gebruiken zonder risico; de (on)geschreven regels
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789082329643Samenvatting
Het internet bestaat niet zonder content. Bijna iedere dag publiceren, delen en gebruiken we teksten, foto’s en ander materiaal, van onszelf en van anderen. De grenzen van wat wel en niet mag zijn daarbij niet altijd even duidelijk.
De kans dat iemand jouw content gebruikt wordt steeds groter, en als je ongevraagd werk van een ander gebruikt, zal je niet de eerste zijn wanneer je een inbreukbrief in je mailbox vindt. Boetes van minimaal € 1.000 zijn daarbij eerder regel dan uitzondering. Om je concurrentiepositie te behouden en reputatieschade te voorkomen, moet je eigen werk beschermen én precies weten wat je wel en niet mag doen met content van anderen.
In dit boek vertelt Charlotte Meindersma je over alle geschreven en ongeschreven regels, zodat je risicoloos materiaal van anderen kunt gebruiken en kunt voorkomen dat anderen ten koste van jou mooie sier maken met jouw content.
Charlotte vertelt je:
- Wat jouw rechten als contentmaker zijn en hoe je je werk kunt beschermen;
- Hoe je de wet in jouw voordeel inzet en boetes voorkomt als je content van anderen gebruikt;
- Hoe je legaal kunt inhaken op bekendheid van merken en bestaande content;
- Welke mythes over social media en platformen je niet meer moet geloven;
- Wat je absoluut moet afspreken wanneer je samen of in opdracht content maakt;
- Wat je zeker niet moet doen wanneer je een inbreukbrief ontvangt en hoe je de ‘boete’ tot wel 40% kunt verlagen;
- Welke 5 stappen je moet zetten als je last hebt van een copycat.
Charlotte Meindersma is social media jurist en helpt online ondernemers vlekkeloos te ondernemen door ze de grenzen van de wet te leren kennen en praktische en pragmatische oplossingen te bieden. Ze geeft hooggewaardeerde online cursussen voor Frankwatching en wordt regelmatig door landelijke media gevraagd voor interviews over contentrecht.
"Net als in iedere beroepsgroep heb je onder juristen ook ‘rekkelijken’ en ‘preciezen’. Ik word moe van preciezen en hou heel erg van pragmatisch. Zo eentje is Charlotte er. Ze heeft me prima geholpen met het opstellen van algemene voorwaarden en een AVG-proof privacy-verklaring voor mijn internetbedrijf. Doe je iets online dan moet je bij Charlotte zijn."
- Aartjan van Erkel, Internet-ondernemer en bestseller-auteur
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Charlotte Meindersma
Inhoudsopgave
1 WAT IS CONTENT?
2 AUTEURSRECHT OP CONTENT
De maker
De creatieve drempel
De grens van het auteursrecht
De exploitatierechten
De beperkingen
3 PORTRETRECHT, PRIVACY EN CONTENT
AVG en persoonsgegevens
Portretrecht
Grondrecht privéleven
4 CONTENT VAN MERKEN EN RECLAME
Wat is een merk?
Wat beschermt een merk?
Reclamerecht
5 CONTENT MET VRIJHEID VAN MENINGSUITING
Eer en goede naam
Strafrecht
6 RECHTMATIG GEBRUIK VAN CONTENT
Content overnemen
Content cureren
Toestemming, licenties en overdracht
7 CONTENTPLATFORMEN EN SOCIAL MEDIA
Platformen en hun voorwaarden
Social media voorwaarden
Hostingaansprakelijkheid
Platformaansprakelijkheid (uploadfilter)
8 CONTENT MET SAMENWERKINGEN EN OPDRACHTEN
Opdrachten
Samenwerken
9 INBREUKEN EN ONRECHTMATIG GEBRUIK VAN
CONTENT
Auteursrechtsmoesjesbingo
Inbreuk gemaakt
10 CONTENT BESCHERMEN EN RECHTEN HANDHAVEN
Content beschermen
Rechten handhaven
Eindnoten
Disclaimer
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan