Lees verder
Madhumita Murgia is de eerste AI-editor van de Financial Times en schrijft al meer dan tien jaar over kunstmatige intelligentie voor Wired en de FT. Ze is geboren en getoegen in India en volgde een opleiding tot immunoloog in het Verenigd Koninkrijk. Ze is co-host van de podcastserie Tech Tonic.
Meer over Madhumita MurgiaIn de schaduw van AI
Leven in een algoritmische tijd
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789047016366Samenvatting
Technologie die kinderen bestempelt als toekomstige criminelen. Een app die medische diagnoses stelt. Een chatbot die journalisten overbodig dreigt te maken. De stormachtige opkomst van kunstmatige intelligentie verandert de levens van normale mensen ingrijpend.
In dit boek laat journaliste Madhumita Murgia zien hoe afhankelijk we al zijn van deze nieuwe technologie, die vaak schrikbarend onbestuurbaar en oncontroleerbaar is. Buiten de veilige enclave van Silicon Valley leidt ai tot uitbuiting, discriminatie en ongelijkheid, vooral bij kwetsbare groepen. Wat betekent het om te leven in een wereld die in toenemende mate bestuurd en bepaald wordt door machines?
Murgia toont hoe onze (morele) zeggenschap over het leven dat we willen leiden ons ontnomen wordt – en hoe we daarmee alles verliezen wat ons tot mens maakt. In de schaduw van ai is niet alleen een uiterst relevant boek over de grootste maatschappelijke transformatie van onze tijd, maar ook een urgente call to action om onze menselijkheid te beschermen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Madhumita Murgia
Inhoudsopgave
1. Je levensonderhoud 20
2. Je lichaam 53
3. Je identiteit 82
4. Je gezondheid 105
5. Je vrijheid 133
6. Je vangnet 153
7. Je baas 178
8. Je rechten 203
9. Je toekomst 216
10. Je samenleving 235
Epiloog 255
Dankwoord 269
Noten 273
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan