Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.
Meer over Frank PetersReputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders
Lessen voor het bouwen en beschermen van je persoonlijke reputatie
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024466160Samenvatting
• Een maatwerkboek voor de commissaris en toezichthouder
• Met 8 basislessen voor het bouwen en beschermen van je reputatie
• Hulp bij het opereren in een omgeving die steeds meer persoonlijke druk geeft
Iedere commissaris of toezichthouder heeft te maken met de eigen reputatie en die van de raad van commissarissen en de organisatie waarop hij toezicht houdt. Het belang van reputatiemanagement is dan ook groot, voor de organisatie, voor de raad waar je in zit en voor jezelf. Het huidige socialmediatijdperk heeft ervoor gezorgd dat de wereld steeds transparanter wordt en er steeds minder verborgen blijft. Je reputatie is daarmee kwetsbaarder dan ooit. Er is maar één gerichte negatieve tweet nodig om deze te beschadigen of kwijt te raken.
In 'Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders' leer je de 8 basislessen waarmee je je reputatie opbouwt en beschermt, zoals consistent en transparant handelen, het juiste doen als niemand kijkt en opstaan als het spannend wordt.
De auteur baseert de lessen in dit boek op ruim 30 jaar advieservaring op het gebied van reputatiemanagement en crisisadvisering van organisaties, bestuurders en commissarissen.
Een essentieel boek voor bestaande en aankomende commissarissen en toezichthouders.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Frank Peters
Inhoudsopgave
1. Handel voortdurend in lijn met je identiteit 15
1.1 Inleiding 15
1.2 De pijlers van de reputatie 16
1.3 De interacties van de reputaties 17
1.4 De waarde van de reputatie 20
2. Neem de omgeving als uitgangspunt voor je gedrag 23
2.1 Inleiding 23
2.2 Geen vrije keuze 24
2.3 Voldoen aan wetgeving niet voldoende 27
2.4 Vertrouwen als basis voor verbinding 28
2.5 De omgeving voert de druk extreem op 29
3. Maak de uitgangspunten van je handelen zichtbaar 33
3.1 Inleiding 33
3.2 Gedrag is leidend 34
3.3 Trouw aan wie je bent 35
3.4 Maak duidelijk waar je voor staat 36
3.5 Consistentie is randvoorwaardelijk 38
3.6 Zoek uit of je bij de organisatie past 38
4. Zorg dat je voldoet aan de verwachtingen van je stakeholders 41
4.1 Inleiding 41
4.2 De buitenwereld naar binnen halen 43
4.3 Maak zelf een stakeholderanalyse 44
4.4 Respecteer de ander 46
4.5 Richten op verbinding 47
5. Doe het juiste als niemand kijkt 51
5.1 Inleiding 51
5.2 Morele keuzes maken 52
5.3 Zorgvuldige oriëntatie 52
5.4 Voer het gesprek over ethische dilemma’s 54
5.5 De omgeving respecteren 55
5.6 Integer handelen betekent eerlijk zijn 56
5.7 Zorgvuldig beredeneerde besluiten 58
6. Anticipeer op de risico’s 61
6.1 Inleiding 61
6.2 Interne risicoanalyse 63
6.3 Grote variatie aan risico’s 65
6.4 Raadpleeg externe experts 67
6.5 Aan de slag met de kernrisico’s 68
6.6 Randvoorwaarden voor succes 70
6.7 Zorg voor duidelijkheid 71
7. Sta op als het spannend wordt 75
7.1 Inleiding 75
7.2 Niet wegkijken 76
7.3 Slecht nieuws zelf brengen 77
7.4 De crisisrol van de commissaris 78
7.5 Directe betrokkenheid 80
7.6 Toon leiderschap 81
7.7 Verantwoordelijkheid nemen 83
7.8 Balans tussen snel en zorgvuldig 84
8. Blijf samen het gesprek voeren 87
8.1 Inleiding 87
8.2 Goede relatie cruciaal 88
8.3 Voortdurende dialoog 89
8.4 Informatievoorziening is de basis 91
8.5 Samenwerking in goede en slechte tijden 93
8.6 Samenspel getest 93
8.7 De cruciale rol van tegenspraak 95
8.8 Omgaan met conflicten 97
8.9 Effectieve samenwerking 101
Twintig lessen voor het bouwen en beschermen van je reputatie als commissaris 103
Epiloog 109
Geraadpleegde en inspirerende literatuur 111
Dankwoord 115
Over de auteur 117
Bijlage: Aansprakelijkheidsrisico’s bij onbehoorlijke taakvervulling van de RvC 119
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan