Lees verder
Steven van den Heuvel (1983) is verandercoach, spreker en auteur. In 2021 richtte hij Unloop op, een beweging van zelfstandige consultants en interim-managers.
Zijn missie is om mensen betrokken bij maatschappelijk relevante organisaties in staat te stellen om veranderingen te realiseren met een duurzaam resultaat.
Meer over Steven van den HeuvelHigh impact veranderen
De 7 eigenschappen van een succesvolle veranderaar
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789024452002Samenvatting
Steven is een inspirerende storyteller die het veranderwerk in de praktijk laat zien en zichzelf niet spaart in zijn geleerde lessen. Het boek is een absolute aanrader! - Rini van Solingen, hoogleraar aan de TU-Delft en partner bij Prowareness
Een zeer bruikbaar boek vol opdrachten en reflectievragen om de verandering waar jij bij betrokken bent tot een succes te maken. - Diana van der Stelt, voormalig CFO NVWA en sociaal ondernemer
Een hartverwarmende en inspirerende gids vol diepgaande inzichten en authentieke verhalen die je helpen bij het navigeren door de uitdagingen van verandertrajecten. - Jeff Gaspersz, hoogleraar Innovatie aan Nyenrode Business Universiteit
Met dit krachtige boek krijgt iedere veranderaar meer zin en concrete handvatten om aan de slag te gaan met veranderen. Wat een aanwinst! - Jakob van Wielink, partner bij De School voor Transitie
In 'High Impact Veranderen' verbindt verandercoach Steven van den Heuvel de huidige kennis over succesvol veranderen met de eigenschappen van een effectieve veranderaar. Hij bespreekt op heldere wijze alle aspecten van het verandertraject (de inhoud, het proces en de dynamiek) en houdt zich daarbij verre van vage managementtaal.
Aan de hand van de 7 C’s – Contextbewustzijn, Contractvaardigheid, Commitment, Compassie, Conflictvaardigheid, Creatievaardigheid en Coalitie vaardigheid – laat hij zien welke eigenschappen nodig zijn om een betere veranderprofessional te worden.
'High Impact Veranderen' is een praktisch standaardwerk voor zowel ervaren als beginnende veranderaars. Het staat vol voorbeelden uit de praktijk van de auteur, die onder andere werkzaam is bij overheden, energie- vervoersbedrijven, zorginstanties en financiële organisaties.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Steven van den Heuvel
Inhoudsopgave
Proloog 15
Leeswijzer 21
Inleiding: De weerbarstige praktijk van organisatieveranderingen 23
DEEL I De verandering: inhoud, proces, dynamiek
1 De inhoud van de verandering 45
1.1 Waarom wil je veranderen? 46
1.2 Van waarom naar concreet doel 57
1.3 De verandering zelf: wat ga je veranderen? 60
2 Het veranderproces 71
2.1 Een heldere veranderstrategie met duidelijke prioriteiten 72
2.2 Planning en organisatie toegesneden op de specifieke situatie van het bedrijf 84
2.3 Weloverwogen acties die de vaart erin houden 88
2.4 Resultaten meten om te kunnen leren en de strategie bij te stellen 91
3 De dynamiek van de verandering 97
3.1 Dynamieken herkennen 100
3.2 Dynamieken doorgronden 108
3.3 Interveniëren in dynamieken 108
DEEL II De veranderaar: de 7 eigenschappen van een succesvolle veranderaar
4 Contextbewustzijn 129
Bijdrage: Mark Frequin – De politieke opdracht bepaalt je context
5 Contractvaardigheid 141
Bijdrage: Wim Kooijman – Je moet je contractruimte beschermen
6 Commitment 153
Bijdrage: Sander Aarts – Commitment is een proces; je hebt het niet meteen voor de volle honderd procent
7 Compassie 167
Bijdrage: Bianca van Leeuwen – Compassie helpt om samen uit een conflict te komen
8 Conflictvaardigheid 183
Bijdrage: Shirine Moerkerken – Conflict dwingt je creatief te worden
9 Creatievaardigheid 199
Bijdrage: Jeff Gaspersz – Creëer verlangen naar verandering
10 Coalitievaardigheid 211
Bijdrage: Arko van Brakel – Omarm de verschillende invalshoeken
Epiloog 225
Lijst met alle oefeningen uit het boek 227
Geraadpleegde bronnen 231
Index 239
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan