Marjon Bohré is bedrijfskundige en organisatiepsycholoog en werkt met leiders aan menselijkheid in organisaties. Bohré is gecertificeerd facilitator van de trainingsprogramma’s van Brené Brown en is verbonden aan de Universiteit Leiden waar ze onderzoek doet naar menselijkheid en leiderschapsgedrag.
Meer over Marjon Bohré-den HarderDe menselijke organisatie
Vorm geven aan verbinding, vertrouwen en voldoening
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789024443116Samenvatting
Menselijkheid in organisaties, wie wil dat nou niet? Zo simpel als het klinkt, zo eenvoudig blijkt het in de praktijk niet altijd te zijn. Het handen en voeten geven aan menselijkheid en dit begrip praktisch maken, vraagt meer dan alleen een goede bedoeling en de juiste intentie.
De menselijke organisatie is een handleiding voor leiders die werk willen maken van menselijk werk. Marjon Bohré heeft wetenschappelijke theorie over menselijkheid praktisch toepasbaar gemaakt. Drie begrippen zijn cruciaal voor mensen en teams in organisaties: vertrouwen, verbinding en voldoening. We nemen ze voor lief als het goed gaat, maar kunnen ze niet grijpen als ze er niet zijn. In dit boek worden ze ontrafeld tot concrete gedragingen en handelingen. Dat geeft je het inzicht en de tools die nodig zijn om hieraan te werken. De vele, soms pijnlijk herkenbare voorbeelden, ondersteunen het bewustwordingsproces van je eigen situatie.
Over De perfectieparadox:
'De perfectieparadox is de weerslag van gedegen onderzoek naar het verschijnsel perfectionisme, maar vooral ook een handleiding om de schadelijke gevolgen van perfectionisme tegen te gaan op individueel, team- én organisatieniveau.' – managementboek
Ook 'De menselijke organisatie' is gebaseerd op onderzoek én geeft je aangrijpingspunten voor dagelijks handelen en een opening voor het gesprek over de menselijke maat in jouw organisatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Marjon Bohré-den Harder
Inhoudsopgave
DEEL 1 DE MENSELIJKE ORGANISATIE
1. De menselijke organisatie een wenkend perspectief 15
2. Raken en geraakt worden menselijkheid en kwetsbaarheid 29
3. Betere resultaten wat menselijkheid oplevert 41
DEEL 2 OVE R MENSELIJKHEID EN DEHUMANISERING
4. Menselijker dan jullie over groepen en hoe ze elkaar waarnemen 61
5. Hoe menselijk ben jij? wat het betekent om mens te zijn 75
6. De mens als kapitaal ontmenselijking in organisaties 93
7. Hoe erg is het eigenlijk? gevolgen van dehumanisering 105
8. Humaniseren werken aan menselijkheid in organisaties 117
DEEL 3 VO RMGEVEN AAN MENSELIJKHEID IN ORGANISATIES
9. Verbinding creëren mens-zijn doe je samen 129
10. Vertrouwen ruimte geven, nemen en verdienen 149
11. Voldoening bijdragen en zin geven 177
12. Menselijke organisaties werk ten dienste van de mens 201
Reflectie 207
Dankwoord 213
Referenties 216
Over de auteur 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan