trefwoord

Universiteit: kennisinstelling in verandering

De universiteit staat voor een fundamentele spanning: enerzijds is zij een instituut voor onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek en kritisch denken, anderzijds wordt zij steeds meer geconfronteerd met marktwerking, efficiency-eisen en maatschappelijke druk. Deze spanning tekent het debat over de toekomst van het hoger onderwijs.

Wat is een universiteit eigenlijk? Traditioneel is het een instelling voor hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek die academische graden verleent. Een centrum voor kennisvorming, kennisoverdracht en kritisch denken. Maar die definitie staat onder druk door ontwikkelingen als neoliberalisering, digitalisering en internationalisering.

Floris Cohen
De ideale universiteit
Cohen schetst een visie op hoe de ideale universiteit eruit zou moeten zien en analyseert de huidige problemen in het universitaire systeem. Een fundamentele reflectie op wat een universiteit werkelijk zou moeten zijn.
Boek bekijken
15,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Academische vrijheid onder druk

Academische vrijheid vormt de ruggengraat van de universiteit. Zonder vrijheid van onderwijs en onderzoek kan er geen onafhankelijke kennisproductie zijn. Toch staat dit principe niet vanzelfsprekend overeind. Diversiteitsbeleid, samenwerking met bedrijven, buitenlandse partners – allemaal kwesties die de academische vrijheid op de proef stellen.

Lucas Verburgt Jan Willem Duyvendak
Academische Vrijheden in Nederland
Duyvendak en Verburgt bespreken actuele kwesties aan Nederlandse universiteiten, zoals diversiteitsbeleid en samenwerking met bedrijven. De universitaire context vormt het toneel van fundamentele vraagstukken over vrijheid.
Boek bekijken
30,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
De universiteit
Peter van den Boom
Een filosofische benadering van de universiteit als leerschool in humanisering. De auteur benadrukt het belang van doorvragen, twijfel en het vormende karakter van niet-weten.
Klaas van Berkel
Academische vrijheid
Van Berkel behandelt de historische ontwikkeling van universiteiten en hoe deze instellingen academische vrijheid waarborgen of juist beperken. Een wetenschapshistorisch perspectief op een tijdloos thema.
Boek bekijken
33,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Auteurs die schrijven over 'universiteit'

Van visie naar praktijk: universitair bestuur

Hoe bestuur je een moderne universiteit? De spanning tussen academische waarden en bedrijfsmatige efficiency is voelbaar in elke bestuurslaag. Carel Stolker kent dit vraagstuk als geen ander.

Spotlight: Carel Stolker

Als oud-rector magnificus van de Universiteit Leiden combineerde Stolker jarenlange bestuurservaring met juridische expertise. Hij plaatst rechtenfaculteiten in de bredere context van universitaire uitdagingen.
Carel Stolker
Rethinking the Law School
Stolker analyseert de uitdagingen van juridische faculteiten binnen de bredere universitaire context. Een kritische blik op legal education vanuit bestuurlijk perspectief.
Boek bekijken
50,97
Levertijd ongeveer 9 werkdagen | Gratis verzonden
Een universiteit die haar humane wetenschappen niet serieus neemt, verdient niet langer de naam universiteit. Uit: De ideale universiteit

De wetenschappelijke gemeenschap in opstand

Veertig wetenschappers, geleid door Ingrid Robeyns, Remco Breuker en Rens Bod, roepen op tot structurele hervorming. Hun analyse van de Nederlandse universiteit is bikkelhard maar constructief.

Spotlight: Ingrid Robeyns

Robeyns, hoogleraar ethiek aan de Universiteit Utrecht, is een van de meest geëngageerde stemmen in het debat over de toekomst van Nederlandse universiteiten. Zij pleit voor structurele hervorming van de academische wereld.
Rens Bod Remco Breuker Ingrid Robeyns
40 stellingen over de wetenschap
40 stellingen waarin de problemen van Nederlandse universiteiten worden geanalyseerd. De auteurs zien de universiteit als gemeenschap met als opdracht onafhankelijk onderzoek, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening.
Boek bekijken
20,90
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Groter denken, kleiner doen
Peter van den Boom
Een beschouwing over de democratische rechtsorde en de rol van instellingen. Ook universiteiten worden genoemd als plaatsen waar tegenspraak en tegenmacht vorm moeten krijgen.

Organisatie en regelgeving

De juridische kaders waarbinnen universiteiten opereren zijn complex. De Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) regelt bestuursorganisatie, financiering en kwaliteitszorg. Maar wetteksten vertellen slechts een deel van het verhaal.

P.J.J. Zoontjes
WHW 2024 Tekst en toelichting
Een uitgebreide behandeling van universiteiten als een van de twee hoofdtypen hogeronderwijsinstellingen in de WHW. Inclusief specifieke bestuursorganisatie en regelgeving die het universitaire landschap bepalen.
Boek bekijken
111,30
Levertijd ongeveer 6 werkdagen | Gratis verzonden
Harry Commandeur Marco de Bruijn
Bouwstenen voor universiteitsbestuurders
Commandeur en De Bruijn analyseren hoe universitair bestuur complexer is geworden. Organisaties groeien in omvang en hebben een ingewikkelde structuur die vraagt om specifieke bestuursvaardigheden.
Boek bekijken
34,90
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
40 stellingen over de wetenschap Universitaire hervorming vereist meer dan procedurele aanpassingen. Het gaat om het heroverwegen van de fundamentele opdracht: onafhankelijk onderzoek, kwalitatief onderwijs én maatschappelijke dienstverlening.

Onderwijs en onderzoekend vermogen

De kern van universitair onderwijs ligt in het ontwikkelen van onderzoekend vermogen. Studenten leren niet alleen feiten, maar vooral hoe ze zelfstandig nieuwe kennis kunnen genereren en kritisch kunnen evalueren. Deze competentie onderscheidt het universitaire onderwijs van andere vormen van hoger onderwijs.

Hannah Edelbroek Myrte Mijnders Ger Post
Interdisciplinary Learning Activities
Specifiek geschreven voor universitaire docenten om interdisciplinaire vaardigheden bij studenten te ontwikkelen. Bevat concrete handvatten voor het ontwerpen van interdisciplinaire leeractiviteiten.
Boek bekijken
26,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Praktijkgids voor het ontwikkelen van onderzoekend vermogen
Bert Peene
Een praktijkgids over het ontwikkelen van onderzoekend vermogen. Benadrukt het belang van wendbaarheid en kritisch denken voor professionals, vaardigheden die in universitair onderwijs centraal behoren te staan.
Linda de Greef Ger Post Christianne Vink Lucy Wenting
Designing interdisciplinary education
Vink en collega's richten zich op interdisciplinair onderwijs in universitaire context, met praktijkervaringen van de Universiteit van Amsterdam. Interdisciplinariteit als antwoord op maatschappelijke complexiteit.
Boek bekijken
27,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Business schools: universiteit of bedrijf?

Nergens is de spanning tussen academische waarden en marktdenken zo voelbaar als bij business schools. Zijn zij onderdeel van de universiteit of juist een bedreiging voor het academische ideaal?

Martin Parker
Shut Down the Business School
Parker analyseert kritisch de relatie tussen business schools en de universiteiten waarin ze zijn ingebed. Een provocerende vraag: dragen business schools bij aan of ondermijnen ze de academische missie?
Boek bekijken
30,12
Levertijd ongeveer 8 werkdagen | Gratis verzonden
Ethisch zakendoen - ‘Een waardevol boek’ 
Teun van Aken
Een bespreking van ethisch zakendoen vanuit universitair perspectief. Toont aan hoe bedrijfsethiek als academische discipline bijdraagt aan kritische reflectie op ondernemerschap.

Kritisch denken en wetenschappelijke integriteit

De universiteit is bij uitstek de plek waar kritisch denken wordt gekoesterd. Studenten leren niet alleen wat ze moeten denken, maar vooral hoe ze moeten denken. Deze vaardigheid is essentieel in een tijd van desinformatie en polarisatie.

Danny Greefhorst: ‘Denk kritisch na over ethische aspecten van je handelen’
Danny Greefhorst
Een verkenning van kritisch denken binnen digitale context. Benadrukt dat kritisch denken gaat over nadenken over de impact van keuzes en de ethische aspecten van handelen – kernwaarden van universitair onderwijs.
Academische vrijheid is niet alleen een privilege van hoogleraren, maar de voorwaarde voor het kritische en onafhankelijke denken dat de universiteit moet waarborgen. Uit: Academische vrijheid
Waarheid en democratie
Peter van den Boom
Een analyse van de spanning tussen waarheid en democratie. Universiteiten spelen een cruciale rol in het onderscheiden van feiten, meningen en waarheidsclaims in het publieke debat.

Uitdagingen voor de toekomst

De universiteit staat voor enorme uitdagingen. Internationalisering, digitalisering, toenemende studentenaantallen en budgettaire druk vragen om heroriëntatie. Tegelijk zien we wereldwijd bedreigingen van academische vrijheid, van Hongarije tot de Verenigde Staten.

Jonathan Haidt Greg Lukianoff
De betutteling van de Amerikaanse geest
Lukianoff en Haidt analyseren hoe Amerikaanse universiteiten omgaan met bedreigingen van academische vrijheid. Hun waarschuwingen zijn ook relevant voor Europese instellingen die worstelen met vergelijkbare vraagstukken.
Boek bekijken
34,-
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Hedwig van Rossum
Teaching for Impact
Van Rossum behandelt de geschiedenis en huidige uitdagingen van de universiteit als instelling. Hoofdstuk 1 biedt een uitgebreide analyse van hoe marktwerking en globalisering de academische waarden beïnvloeden.
Boek bekijken
111,95
Levertijd ongeveer 6 werkdagen | Gratis verzonden
Teaching for Impact Effectief universitair onderwijs vereist balans tussen historische waarden (onafhankelijkheid, kritisch denken) en hedendaagse uitdagingen (internationalisering, digitalisering). Beide aspecten versterken elkaar wanneer de academische missie centraal blijft.

De universiteit die blijft

Ondanks alle turbulentie blijft de universiteit een onmisbaar instituut. Waar anders dan aan universiteiten wordt fundamenteel onderzoek gedaan naar klimaatverandering, medische doorbraken en maatschappelijke vraagstukken? Waar anders wordt de volgende generatie wetenschappers en kritische denkers opgeleid?

De universiteit moet echter wel haar eigenheid bewaken. Dat betekent: ruimte voor nieuwsgierigheid, twijfel en langzaam rijpend inzicht. Het betekent ook: weerstand bieden tegen de tirannie van het meetbare, tegen de verleiding van quick wins en tegen de druk om uitsluitend maatschappelijk 'nut' te leveren.

Want uiteindelijk is de grootste bijdrage van de universiteit misschien wel het cultiveren van een cultuur waarin vragen belangrijker zijn dan antwoorden, waarin onzekerheid geen zwakte is maar een voorwaarde voor vooruitgang, en waarin kennis niet louter instrumenteel is maar intrinsieke waarde heeft. De ideale universiteit is er niet, maar het streven ernaar houdt de academische geest levend.

Boeken over 'universiteit' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'universiteit'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden