Zo'n kwestie kan van alles zijn: een klacht van een burger, of van een collega. Een strafbaar feit, een misstand of een integriteitskwestie. Een vermoeden van iets dat afbreuk doet aan de organisatie, of van plichtsverzuim.
Hoe je deze kwesties behandelt, verschilt natuurlijk óók! Klachten-procedure, aangifte doen, onderzoek doen, maatregel van orde. Wist je dat in de ambts-eed van ambtenaren is opgenomen dat ambtenaren niet mogen liegen? Doen ze dat wel, dan is dat plichtsverzuim. Iets als ‘niets hoeven zeggen als dat jezelf in de problemen kan brengen' bestaat dan ook niet.
Praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van een (integriteits)kwestie is een interessant boek, geïllustreerd met heel veel krantenknipsels, en vol jurisprudentie. En het bijbehorend taalgebruik: apert, gevaarzetting, in navolgend schrijven, stuiten van de klacht. De schema's met rollen, verantwoordelijkheden en opeenvolgende acties zijn heel nuttig.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.