Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn - ‘Biedt inspiratie’

Hoe komt het dat sommige ‘eenvoudige’ posts op LinkedIn door het dak gaan, terwijl andere inhoudelijk sterke posts soms niet meer dan slechts enkele duimpjes ontvangen? Ina Boer legt in haar boek ‘Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn’ uit hoe je invloed kan uitoefenen op je zichtbaarheid en bereik op dit platform, door het plaatsen van de juiste content.

Ineke Smits | 14 april 2023 | 2-3 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

LinkedIn is hét zakelijke online netwerk waar je contacten kunt leggen, vacatures kunt vinden, zakelijke (en in sommige gevallen persoonlijke) nieuwtjes kunt delen en op de hoogte kunt blijven van dat wat je netwerk bezighoudt. Een handige mogelijkheid om snel iets kenbaar te maken, maar ook om niets te hoeven missen van wat voor jou of je bedrijf interessant kan zijn.

Onderscheidend zichtbaar

Niet zomaar ieder bericht wordt door LinkedIn als relevant of goed beschouwd. Daarmee kan het zo zijn dat jouw fantastische bericht niet bij jouw netwerk in beeld komt. Hoe voorkom je dat? Om een goed netwerk te bouwen, waardevolle content te delen en je netwerk te vergroten zijn er diverse zaken waarmee je het algoritme kunt beïnvloeden, zodat jouw post veel meer op de tijdlijn van jouw volgers komt. Goede content op de juiste wijze inzetten is dus cruciaal. Niet alleen de boodschap is van belang, maar zeker ook de verpakking van de post zorgt voor de juiste impact en maakt dat het algoritme doet wat je graag wilt. Dat is wat Ina Boer in haar boek helder uiteenzet.

De perfecte verpakking

De auteur heeft het over het de stijl en het format waarin je de post verpakt. Van sliderpost tot infographic en van video tot poll. Er komen diverse voorbeelden aan bod. Door het gebruikmaken van een contentplan en de contentideeën (de 10 ‘ingrediënten’) geeft Ina Boer de lezer de mogelijkheid op een praktische en eenvoudige manier perfecte posts te creëren.

Het algoritme als black box

Dat het algoritme soms ongrijpbaar lijkt is een feit, maar in het boek staan enkele tips om deze toch te beïnvloeden. Zo kun je bijvoorbeeld een post kort na plaatsing beter niet snel nog even aanpassen wanneer je een typefout ontdekt of iets wilt aanvullen. Dat zorgt n.l. al voor 10% minder bereik. Beter kun je het algoritme eerst zijn werk laten doen of alsnog de post verwijderen en op een later moment opnieuw plaatsen. Een kwestie van blijven testen is het advies.

Content is King

Daarnaast geeft Ina Boer, tevens uitgever en schrijfcoach, ook concrete tekstideeën voor het plaatsen van een bericht. De lijst met 50 verschillende invalshoeken geven je de handvatten om teksten te bedenken, je posts daarmee meer op te laten vallen en van meerwaarde te laten zijn voor je netwerk. Eén van die vele voorbeelden is om aan te haken bij een actualiteit of gebeurtenis. Maar ook de juiste pakkende titel of het persoonlijk maken van je bericht zorgen ervoor dat de lezer stopt met scrollen en jouw bericht vaker zal worden gelezen.

Praktisch en overzichtelijk

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn biedt voldoende inspiratie om je creativiteit aan te wakkeren en zelf een diversiteit aan goede posts te bedenken en plaatsen. Ik kan me dan ook geheel aansluiten bij de subtitel; Een bron van inspiratie voor ideeën met impact!

Over Ineke Smits

Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden