Vanuit haar kennis over hoe je goede content maakt schreef Ina Boer Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn. Waarom is dit een relevant boek? Met meer dan 9 miljoen accounts is LinkedIn het grootste zakelijke platform van Nederland. Daarmee is het een impactvolle tool waarmee ondernemers zich echt kunnen onderscheiden. Cruciaal daarbij is om je kennis, kunde, ervaringen en inzichten zo via LinkedIn aan te bieden dat prospects niet meer om je heen kunnen en voor jou kiezen. LinkedIn is dus een manier geworden om je autoriteit zichtbaar te maken. Dé ideale post maken en delen is daarbij onontbeerlijk. En laat dit boek daar nou precies over gaan.
Inhoud
Wat biedt het boek aan thema’s?
- Tien bestanddelen voor een optimale post;
- Informatie over hoe het algoritme lijkt te werken en hoe daarop in te spelen;
- Je wordt gestimuleerd om over diverse manieren van content aanbieden na te denken, zoals bloggen, video of kennis op andere wijze aanbieden;
- Hoe je zichtbaar kan zijn door content te delen, zonder dat je de hele dag druk bent met social media, en hoe je slim content kan hergebruiken.
Algoritme
Content aanbieden is volgens Boer zeker niet alleen posts produceren en publiceren, het is vooral ook een tactisch spel met het algoritme van LinkedIn. Je hebt dus kennis nodig van de werking ervan, iets wat LinkedIn overigens zelf niet graag deelt. Al zijn er LinkedIn specialisten, zoals Richard van der Blom, die research doen om daarachter te komen. Dit biedt onder andere inzicht in de ideale postmomenten op een dag en welke manieren van content aanbieden het beste passen bij je doelgroep-lezers.
Personal touch
Cruciaal, en dat lees ik ook weer in haar boek, is de personal touch van de post-schrijver. Boer las en analyseerde duizenden posts en kwam tot het inzicht dat het persoonlijke element hét onderscheid maakt tussen posts die het excellent doen en posts die in het grijze gemiddelde blijven steken. Degene die post doet er dus goed aan om niet slechts inhoudelijke kennis te delen, maar zichzelf als mens te tonen en wat je zoal meemaakt. Het kan, zo lees je in dit boek, zeker geen kwaad om af en toe je mislukkingen te delen in een post. Je bent per slot van rekening ook maar een mens! Posts hoeven dus zeker niet alleen een succesparade te zijn waarin de prestaties van de schrijver breed worden uitgemeten.
Afdronk
Het is Boer meer dan gelukt om een toegankelijk, praktisch toepasbaar en prettig te lezen boek te schrijven. Het is toegankelijk door haar alledaagse taalgebruik, waardoor het boek zeer goed te begrijpen is. De tips die ze geeft zijn meteen toe te passen, en het boek is mooi vormgegeven, inclusief infographics. Nuttig vind ik dat ze verschillende mensen (waaronder ikzelf) die dikwijls posten aan het woord laat, wat het boek nog meer kleur en inhoud geeft.
Prettig vind ik ook dat ze niet pretendeert ‘de ultieme sleutel’ te hebben gevonden, de ondertoon van het boek is eerder sympathiek ingetogen. Het boek leest lekker weg, als je een beetje getrainde lezer bent heb je het boek in minder dan een middag uit.
Ik ben vooral blij dat het geen eendimensionaal boek is geworden met slechts ‘de ultieme succesfactoren’ (wat toch wel de strekking is van voorgaande en concurrerende boeken over dit thema).
Is er nog iets van opbouwende kritiek te noemen? Nee, eigenlijk niet, zo simpel is het. Dit boek scoort op alle punten een dikke plus.
Ik zou dus zeggen: optimaliseer je posts en schaf dit boek aan. Succes verzekerd!
Over Danny Mullenders
Danny Mullenders is assessmentpsycholoog, coach, auteur en spreker. Als expert op het gebied van organisatiepsychologie helpt hij mensen, teams en organisaties hun keuzeruimte te zien én benutten. Hij ontwikkelde zich tot een van Nederlands meestgelezen psychologen en coaches. Hij schreef de # 1 bestsellers Daarom doen ze dat en Laat je niet kiezen. Op dit moment schrijft hij aan zijn derde boek.