Belangrijk in het boek is het onderscheid tussen businessmodel en verdienmodel, waarbij de laatste een bredere betekenis geniet. Aan de hand van diverse bestaande modellen komen de auteurs tot een kwadranten-model, welke de essentie van de organisatie blootleggen: - Doelgroep & relatie - Aanbod & kanalen - Verdienmodel - Bronnen & partners Het stelt de lezer gerust om te weten dat 'Groeimodellen' is gebaseerd op praktijkvoorbeelden. De schrijfstijl is dan ook nuchter en reëel. Er wordt niet aangedrongen op radicale veranderingen die alleen in theorie werken. In plaats daarvan benadrukken de auteurs een stelselmatige analyse van de organisatie met onderbouwde wijzigingen in het businessmodel, die leiden tot nieuwe business (toplinegroei). Hiertoe is het laatste deel van het boek dan ook uitgerust met een procesbeschrijving en stappenplan. Onder de streep is 'Groeimodellen' een helder boek met prettig leesbare praktijkvoorbeelden. Dit is typisch een boek dat in de kast komt te staan, maar er regelmatig weer bij wordt geprakt voor de eigen praktijk.
Recensie
Groeimodellen
'Groeimodellen' gaat, zoals de naam doet vermoeden, in op hoe organisaties nieuwe business kunnen creëren. Anders dan andere boeken over dit onderwerp tracht 'Groeimodellen' de nadruk te leggen op het 'hoe' van deze vraag. De auteurs stellen ten doel de lezer te inspireren aan de hand de eigen adviespraktijk. Het resultaat is een frisse mix van bestaande modellen en een eigen model: het Businessmodelwiel, dat bestaat uit 12 submodellen.
Jefte de Bruin
|
18 september 2012