Hoort het of helpt het? Een vraag die we ons zelf en elkaar best wat vaker mogen stellen. Of je nu in het onderwijs werkt, de zorg, welzijn of bij de overheid. Ook een vraag die resoneert en waar een wereld achter schuilgaat, heb ik gemerkt.
De bedoeling
De afgelopen jaren heb ik veel organisaties en teams mogen helpen bij het werken vanuit de bedoeling, samen met Wouter Hart. Met lezingen, trainingen, begeleidingstrajecten en boeken. En steeds als ik ergens geweest was bleef dat ene zinnetje bij iedereen hangen: Gaan we doen wat hoort of wat helpt?
Het geeft altijd boeiende en levendige gesprekken met mooie voorbeelden. Hebben we deze vergadering omdat het hoort of omdat het helpt? Dit protocol? Cijfers, toetsen, formulieren? Hoog tijd voor een boekje rond deze vraag. Juist voor de professional die daar dagelijks tegenaan loopt, of, confronterender, het dilemma soms niet eens meer herkent.
wezenlijke vervolgvragen
Die basale vraag: hoort het of helpt het, leidt gelijk tot wezenlijke vervolgvragen: Waarbij moet het eigenlijk helpen? Waarvoor en voor wie doen we dit ook alweer? Wat is de werkelijke bedoeling? Als je dat samen niet scherp hebt, wordt het heel verleidelijk toch maar te doen wat hoort.
Die bedoeling kan heel groot zijn, waartoe zijn we op aarde? Maar ook heel klein, waarvoor hebben we deze regel of formulier ook alweer bedacht? Beide zijn belangrijk. Meestal is wat hoort ooit bedacht met het idee dat het helpt. Daar zit een vraagstuk en wijsheid achter. Hoe neem je die mee als je wilt afwijken en wilt doen wat werkelijk helpt? Wie denkt dan met je mee? Ook belangrijk: soms kan iets wat hoort ook heel erg goed helpen, maar dan volg je dat omdat het helpt.
Gedoe vermijden
Als ik vraag naar voorbeelden vallen me altijd 2 dingen op: als mensen doen wat hoort, zonder dat het echt helpt, is dat vaak om gedoe te vermijden. Doe nou maar, dat is nou eenmaal de regel, zeggen we dan tegen elkaar. Maar als we wel bewust afwijken, hebben we het daar met zo weinig mogelijk mensen over. Oók om gedoe te vermijden! Een gemiste kans. Juist in die afweging zit je echte vakmanschap. Juist door samen te wikken en wegen versterk je een gemeenschappelijk kompas dat richting geeft én ruimte.
doen wat helpt
Iedere professional werkt in een omgeving met allemaal prikkels om vooral te doen wat hoort. Maar ook met prikkels om te doen wat werkelijk helpt. Hoe kunnen we die prikkels samen beïnvloeden? Waar zit je invloed? Wat kunnen we verzwakken, wat juist versterken? Dan wordt het leuk! Want elk dilemma is een kans om aan een omgeving te werken die stimuleert om te doen wat echt bijdraagt.
Voor de professional
Onze eerdere boeken over eigenaarschap en werken vanuit de bedoeling beschreven vooral wat ‘er’ gebeurt in organisaties, vaak vanuit het perspectief van leidinggevenden en staf. Het handzame Hoort het of helpt het? is juist bedoeld als houvast voor de professionals en teams zelf, die dagelijks dat dilemma tegenkomen. Hoe ga je daar verantwoord mee om? Om zo je werk nóg zinvoller te maken.
Durf jij in je werk het verschil te maken tussen regels volgen en écht helpen? Laat je inspireren door dit boek en ontdek hoe. Bestel Hoort het of helpt het? via Managementboek.nl.
Over Thom Verheggen
Thom Verheggen is opgeleid en begonnen als industrieel ontwerper. Later gaf hij in verschillende organisaties leiding aan vernieuwing in vele vormen. Hij ontdekte dat hoe minder hij de manager uithing, hoe meer teams voor elkaar kregen en schreef daarover in 2015 het boek 'Ontmanagen voor managers'.