Ook op het gebied van levensmiddelen en retail is er de noodzaak om een permanente vernieuwingscyclus te omarmen vanuit een groeiscenario. We bevinden ons middenin het oog van de storm. Kansen in overvloed. De toekomst vormt geen bedreiging, maar juist een perfecte alibi om het op alle vlakken beter te doen. Dat bewijst het boek Appie Tomorrow.
Als optimist verwonder ik mij vaak over de scepsis die in het bedrijfsleven heerst over wat de wereld van morgen in petto heeft. “Het zal toch niet zo’n vaart lopen” en “we moeten onszelf niet gek laten maken”. Het zijn veelgehoorde teksten die managers met een gebrek aan realiteitsbesef bezigen. Ondertussen breekt iedereen zich het hoofd over de mega-invloed van technologiebedrijven op onze samenleving, de onmiskenbare opwarming van de aarde, de onstuitbare groei van de wereldbevolking en het simpele gegeven dat oude, vertrouwde businessmodellen op losse schroeven dreigen te staan. Je kunt de toekomst wel blijven bagatelliseren, maar je kunt beter je verantwoordelijkheid nemen, snelheid maken en doorpakken.
Deze tijd vraagt om nieuw aangeleerd gedrag en wendbaarheid in denken en handelen. Toch verlopen de gewenste innovaties traag omdat we het moeilijk vinden om de impact ervan te voorspellen op het consumentengedrag. Voorlopers die wel in staat zijn om in hun markt verder te springen dan hun stok lang is, moeten een rotsvast geloof hebben in de maakbaarheid van de toekomst. ‘Start with the end in mind’, is volgens managementgoeroe Stephen Covey één van de zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Zeker waar, maar zonder een gezonde dosis fantasie is het lastig om het einddoel te creëren. Je moet hardop durven dromen om op de beste ideeën te komen. Zoals Walt Disney ooit zei: ‘If you can dream it, you can do it’.
Een toekomstverkenning
Boeken van futuristen en experts zijn er genoeg. Een boek van een nationaal icoon dat z’n nek uitsteekt om de toekomst te beschrijven, is een zeldzaamheid. Het voelde daarom ook als een eer toen topman Wouter Kolk naar aanleiding van het 130-jarig jubileum van Albert Heijn in 2017 mij uitnodigde om een boek over de toekomst van food en retail te schrijven. Het resultaat is Appie Tomorrow dat voor alle fans en critici van het bedrijf te koop is. In mijn beleving is het de eerste keer dat een groot concern met een bewezen reputatie de toekomst wil verkennen door de buitenwereld te betrekken. Niet vanuit zwakte, maar vanuit kracht. Ik stemde in op voorwaarde dat het geen corporate handboek zou worden met een blauwdruk van de toekomst in 2025. Er is namelijk niet één waarheid te vertellen, het is een optelsom van verwachtingen en feiten. Dus geen ‘Everybody Appie’ reclameboodschap, maar een zoektocht in boekvorm hoe een supermarktbedrijf ook over zeven jaar relevant blijft voor klanten, medewerkers en relaties.
Het resultaat is 250 pagina’s gevuld met eigen inzichten, expertvisies, trendvoorspellingen, onderzoeken en gesprekken met externe partijen en alle directieleden van Albert Heijn. De toekomstverkenning draait niet zozeer om wat 2025 letterlijk in petto heeft. Het is de weerslag van een zoektocht aan de hand van zes thema’s naar de wereld van morgen voor klanten, leveranciers en supermarkten. Alles is vloeibaar, dus het is nog maar de vraag wat er in 2025 terecht zal zijn gekomen van wat ik heb beschreven. Het boek heeft geen wetenschappelijke pretentie, maar is een snelle schets van hoe je de toekomst kunt inkleuren, met behulp van een aantal variabelen en wetmatigheden. Het heeft een beperkte houdbaarheid, laten we zeggen tot 31 december 2025.
Het meest bijzondere aan dit boek is misschien wel dat de king of food zich kwetsbaar opstelt en oprecht geïnteresseerd is in wat anderen kunnen bijdragen. Daarbij in het geheel niet gehinderd door het not-invented-here syndroom, waarin de buitenwereld baanbrekende ideeën aanreikt, maar mensen in de organisatie alleen enthousiast worden over de ideeën die ze zelf hebben bedacht. Albert Heijn stelt zich kwetsbaar op en wil de arrogantie van het ministerie van voedsel afschudden. Het kiest voor bescheidenheid, nieuwsgierigheid en experimenteergedrag. Door de tijdsgeest te begrijpen en echt te luisteren naar de markt, wordt je zekerder van je zaak en kun je mentaal marktleiderschap claimen. De lancering van het boek is de start van een landelijke dialoog aan tafel in en buiten de winkels met klanten, medewerkers, experts en relaties.
Hopelijk smaakt Appie Tomorrow. Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025 naar meer.
Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in retail en marketing. Hij is founding editor van de tijdschriften RetailTribune en MarketingTribune; geestelijk vader van de Retailer van het jaar en de Elsevier Retail Summit. Naast zijn werkzaamheden als uitgever en auteur van Retaildenkers, is Rupert actief als hoofdredacteur van RetailVisie, een platform over steden. Hij is de auteur van Appie Tomorrow.
Over Rupert Parker Brady
Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in retail en marketing. Hij is founding editor van de tijdschriften RetailTribune en MarketingTribune; geestelijk vader van de Retailer van het jaar en de Elsevier Retail Summit. Naast zijn werkzaamheden als uitgever en auteur van Retaildenkers, is Rupert actief als hoofdredacteur van RetailVisie, een platform over steden.