In de afgelopen 100 jaar zijn er duizenden ideeën en doorbraaktheorieën verschenen die het vakgebied van bedrijfskunde en management wezenlijk hebben beïnvloed. Om haar grote helden te eren verscheen HBR at 100, met de 100 meest invloedrijke artikelen.
Ik noem er enkele:
Michael E. Porter over ‘competitive strategy’,
Clayton M. Christensen over ‘disruptieve innovatie’,
Daniel Goleman over ‘emotionele intelligentie’,
Robert B. Cialdini over ‘de wetenschap van overtuiging’,
W. Chan Kim en Renée Mauborgne over ‘blauwe oceaan strategie’ en de oervader van management Peter F. Drucker schreef over ‘zelfmanagement’.
De zachte kant
De laatste jaren zie je in het magazine een trend van de harde kant van management naar de zachte kant. Inclusiviteit, diversiteit, andere managementvormen bij hybride werken. Recente titels zijn bijvoorbeeld Thriving in a male dominated workplace en Smarter Collaboration A new approach to Breaking down Barriers and Transforming work.
Gala Celebration
Om dit feestje te vieren organiseerde HBR’s uitgever Harvard Business Review deze maand een Gala Celebration rond haar grootste sterren. Michael Porter werd onderscheiden voor zijn uitgebreide decennia lange onderzoek en publicaties. Wie is er niet groot gebracht met waardenketens, vijfkrachtenmodel en competitieve strategie? Meer lezen: The Essential Guide to Michael Porter.
Ook Insead professoren W. Chan Kim en Renée Mauborgne ontvingen een award voor hun bijdrage aan de ontwikkeling van strategisch denken voor hun blauwe oceaan strategie. Meer lezen: De blauwe oceaan. Dit werk staat in menig land al meer dan een decennium op nummer 1.
Wijlen Clay Clayton Christensen ontving een award voor zijn werk rondom disruptieve innovatie. Naast het uitwerken van deze theorie, gestoeld op praktijk en onderzoek, heeft Christensen zijn disruptieve innovatie ook uitgewerkt voor gebieden als gezondheidszorg en onderwijs. Meer lezen: Het innovatie dilemma.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.