OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 67 van 1.423 resultaten
    achtergrond
    Algemeen management
    11 juli 2006
    9-12 minuten leestijd
    recensie
    Strategisch management
    14 juni 2006
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    36 Strategemen voor managers van Harro von Senger is een handzaam boekje om de Chinese manier van zakendoen enigszins te doorgronden. Volgens Von Senger maken Chinezen (ook andere Aziaten overigens) veelvuldig gebruik van listen, strategemen dus.
    recensie
    Strategisch management
    19 mei 2006
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    De meeste boeken over strategie zijn van een dodelijke saaiheid. Men gaat er kennelijk vanuit dat strategie een bijzonder gewichtig onderwerp is dat slechts in nog gewichtiger woorden tot zijn recht komt. Abstracte plannen worden in even abstract jargon gepresenteerd. Plannen die leiden tot de keuze voor generieke posities gebaseerd op systematische omgevingsanalyses. Zoeken naar een optimale ‘fit’ om de aanwezige ‘weaknesses’ en ‘threats’ te minimaliseren. Bijvoorbeeld. Dit type strategische exercities wordt uitgevoerd en gepresenteerd door bijzonder serieus ogende mannen, die saai hoog in het vaandel hebben, maar niettemin menen dat hun wapperende banier de troepen in beweging zal krijgen. In het boek Strategie slaat terug! slaan de Amerikaanse hoogleraren Mintzberg, Ahlstrand en Lampel letterlijk terug.
    achtergrond
    Algemeen management
    29 maart 2006
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Een vaak terugkerend thema in de managementliteratuur (naast leiderschap) is de relatie tussen militaire strategie en bedrijfsstrategie. Soms worden beide zelfs direct aan elkaar gekoppeld. Je kunt je afvragen of dit terecht is. Of zinvol. Natuurlijk, in beide gevallen is er sprake van strategie, maar de doelstellingen zijn toch wezenlijk anders. Bovendien kun je je afvragen of een directe koppeling wenselijk is: het schijnt dat bedrijven bij wijze van training simulaties gebruiken, waarbij heuse war rooms zijn ingericht. Als simulatie werkelijkheid wordt, raak je al snel het zicht op de werkelijkheid kwijt. Een kleine zoektocht naar de strategie achter strategie.
    recensie
    Strategisch management
    1 maart 2006
    Jasper Thijs
    3-5 minuten leestijd
    'Strategie, leve de diversiteit' van Dany Jacobs is in de eerste plaats een verzameling van denkwijzen en theorieën die te maken hebben met strategie. Diegene die, zoals de ondertitel belooft 'een inleiding in strategisch denken vanuit een veelvoud van invalshoeken' zoekt, is met dit boek dan ook een goed eind op weg. Toch moet er niet te vroeg worden gejuicht. Niet alle nobele doelstellingen die de schrijver met dit boek tracht te bereiken, worden gehaald.
    recensie
    Marketing
    23 oktober 2005
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    De titel van dit boek heeft mij in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Ik verwachte een boek aan te treffen waarin droog de bekende modellen gerangschikt zouden staan. Altijd makkelijk bij de vraag; hoe zat het ook alweer? Niets is minder waar. Op de helft van het boek had ik al het gevoel van YES, eindelijk een boek die de modellen als een instrument benadert in plaats van een model is een model. 
    recensie
    Strategisch management
    29 augustus 2005
    Jaap Peters
    Als je een boek onder ogen krijgt van de managementfilosofen René ten Bos en Ruud Kaulingsfreks dan ga je er eens even goed voor zitten. Twee bekende heren die in de regel wat te melden hebben en die met elkaar besloten hebben 'een wonderlijk woordenboek voor de weldenkende manager' (dat is de ondertitel) te schrijven. Ze begrijpen allebei dondersgoed dat je met filosofie uiteindelijk in deze moderne wereld geen droog brood kunt verdienen (bladzijde 60), dus geef je aan managers cursussen en schrijf je zo nu en dan een boek in de hoop van managers ooit weldenkende mensen te maken. Ik beoordeel een boek eigenlijk altijd op twee punten: (1) kan het mij inspireren en (2) word ik er wijzer van?
    recensie
    Strategisch management
    1 augustus 2005
    Remko van der Honing
    3-4 minuten leestijd
    In tijden van grote verandering is het bewonderenswaardig dat auteurs een blik durven werpen op de toekomst. Auteurs Prahalad en Ramaswamy schreven in 2004 het boek 'De toekomst van concurrentie'. De ondertitel die zij aan het boek meegaven was Waarde creëren samen met de klant.
    recensie
    Strategisch management
    1 augustus 2005
    Remko van der Honing
    2-4 minuten leestijd
    De titel is veelbelovend en dat wordt in dit geval ook volledig waargemaakt. Vooruitlopend op de conclusie van de recensie: auteurs Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand en Joseph Lampel hebben met 'Strategie slaat terug' een fantastisch boek geschreven en samengesteld over strategie.
    interview
    Strategisch management
    13 juni 2005
    Annegreet van Bergen
    9-13 minuten leestijd
    Drie jaar had hij in een Jappenkamp gezeten, verstoken van alle informatie over het verloop van de Tweede Wereldoorlog. Daarom verdiepte Robert Ogilvie, toen hij in 1947 in Nederland aankwam, zich in zijn vrije tijd uitvoerig in de jongste militaire geschiedenis.
    recensie
    Strategisch management
    24 mei 2005
    Bertrand Weegenaar
    2-3 minuten leestijd
    Hoe zou dat voelen: zwemmen in een blauwe, maagdelijke oceaan? Geen concurrerende haaien om je heen die dag in dag uit uit zijn op je bloed. Ofwel: 'Creatieve strategie voor nieuwe concurrentievrije markten'
    recensie
    Strategisch management
    24 mei 2005
    Frank Backer
    Bedrijven, maar ook not-for-profit organisaties en (semi-)overheden werken in een wereld, die snel verandert en complexer wordt. De onderlinge afhankelijkheid wordt intenser en grootschaliger, naar Europees of wereldniveau. De stakeholders nemen in aantal toe en zij worden veeleisender en kritischer. Steeds meer informatie wordt gevraagd en aangeboden. Met succes overleven is nu al moeilijk genoeg, hoe moet dat in de toekomst, waarin de onzekerheid alleen maar zal kunnen toenemen?
    recensie
    Strategisch management
    8 april 2005
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    De auteur beschrijft uitvoerig het proces van scenario-planning als basis en driver voor strategische conversatie.
    recensie
    Strategisch management
    5 april 2005
    Dennis van der Spoel
    4-5 minuten leestijd
    'It's more rewarding to study your failures than your victories' - Mao Zedong Toen ik werd gevraagd om dit boek te bespreken, was ik benieuwd of ik oude wijn in nieuwe zak zou aantreffen.
    achtergrond
    Algemeen management
    4 april 2005
    Bert Peene
    9-13 minuten leestijd
    recensie
    Strategisch management
    7 maart 2005
    Ed Feijen
    De auteur geeft zelf aan dat dit boek, dat onderdeel vormt van de serie 'Communicatiedossier', gaat over de offensieve, strategische kant van reputatiemanagement. Zijn doelgroep bestaat enerzijds uit vakgenoten en studenten en anderzijds uit ondernemers en bestuurders.
    recensie
    Strategisch management
    6 maart 2005
    Jan Leunis de Beij MBA
    Er i
    recensie
    Strategisch management
    2 januari 2005
    Albert Martens
    3-4 minuten leestijd
    'Strategie in drie' is een boek dat, volgens de auteurs, geschreven is omdat het onderwijsveld er om vroeg, omdat veel boeken over strategie te abstract zouden zijn voor managers en omdat de op managers gerichte boeken tamelijk eenvoudige recepten geven die altijd en overal zouden helpen bij het oplossen van strategische problemen.
    recensie
    Strategisch management
    17 december 2004
    Jaap Peters
    3-5 minuten leestijd
    Sommige boeken moet je hebben gelezen als manager. Het boek van Donald Kalff is er zo één die je niet mag missen. De ondertitel 'Het einde van het Amerikaanse ondernemingsmodel' is explicieter dan het wel erg brave 'Onafhankelijkheid voor Europa'. Je moet dit boek plaatsen in een trend van kritische managementboeken die het doorgeslagen Amerikanisme in onze organisaties aan de kaak stelt. 
    recensie
    Strategisch management
    11 november 2004
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    De timing van dit boek had niet beter gekund. In een periode waarin de Nederlandse regering de oplossing gevonden meent te hebben om de (kennis)economie uit het slop te halen met meer, langer en harder te werken, trakteert Kalff de lezer op andere perspectieven. We zouden ons niet langer moeten richten op het Amerikaanse business model maar dienen het Europese bedrijfsmodel in ere te herstellen. 

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden