OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 65 van 1.423 resultaten
recensie
Strategisch management
21 augustus 2008
Paul Breman en Fenneke de Nooij
In dit uitgebreide en goed gedocumenteerde boek introduceert Ghemawat verschillende strategieën voor organisaties om op internationaal niveau waarde te vermeerderen. Hij gaat hierbij in op de vraag welke globale strategie waar en wanneer toepasbaar is.
recensie
Strategisch management
18 augustus 2008
Bertrand Weegenaar
Gustav Mahler's compositie-strategie, het Trojaanse Paard, de winkelstraten van Tokio. Ze maken allemaal onderdeel uit van het voorbeeldenpallet in het boek Big Think Strategy - met als ondertitel 'How to leverage bold ideas and leave small thinking behind' - van Bernd H. Schmitt.
recensie
Strategisch management
7 augustus 2008
Yousri Mandour
4-5 minuten leestijd
De achterflaptekst van 'De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst' maakte mij uiterst nieuwsgierig. Eindelijk een boek over strategievorming dat nu eens niet plichtmatig de strategische raamwerken en modellen stuk voor stuk behandelt. Nee, dit boek is geschikt voor managers die in korte tijd een probleem moeten oplossen en snel tot een bruikbaar eindproduct willen komen. Eindelijk! Waarom hebben we hier zo lang op moeten wachten?
interview
Algemeen management
23 juli 2008
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
Luidt het onstuitbare economische succes van China een nieuwe periode van protectionisme in? Ja, zegt James Kynge, auteur van China zet de wereld op zijn kop. Hij vreest dat bij westerse kiezers de emoties het gaan winnen van het gezond verstand. Nee, verwacht Antoine van Agtmael, auteur van De nieuwe multinationals. Hij denkt dat politici de kiezers laten inzien dat je met protectionisme geen vooruitgang bewerkstelligt. Een gesprek met Kynge en Van Agtmael over de gevolgen van 25 jaar miraculeuze Chinese groei.
recensie
Strategisch management
22 juli 2008
Friso van Abbema
Een breed samengesteld overzicht van artikelen met onderzoeksbevindingen over het managen van innovatie. Oftewel, 'Innovatie(f) organiseren', onder redactie van Petra de Weerd-Nederhof, Bart van Looy en Klaasjan Visscher. De artikelen geven een helder beeld van nationaal (Nederlands en Belgisch) en internationaal onderzoek naar het karakter en de effectiviteit van innovatie, productontwikkeling en samenwerking met partners en wat dit vraagt van managers en bestuurders. Al met al een mooie verzamelbundel. De moeite waard voor de lezer die graag inzicht verwerft in wetenschappelijke artikelen over innovatie en niet schrikt van wat ingewikkelder taalgebruik.
recensie
Strategisch management
17 juli 2008
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Groeien. Wie wil dat niet? In zijn boek Mastering the Rockefeller Habits ontvouwt Verne Harnish een 'boost methode' om te komen tot even gestage als explosieve groei. Dit boek is nu in Nederlandse vertaling beschikbaar: De Rockefeller strategie. Het handboek voor snelgroeiende bedrijven.
recensie
Strategisch management
24 juni 2008
Pierre Pieterse
9-13 minuten leestijd
Het lijkt wel alsof de gestage eenwording van Europa een tweede spoor trekt waarin het Rijnlandse denken aardig aan het gedijen is. Het Angelsaksische denken, met zijn nadruk op de aandeelhouder, is niet meer zo vanzelfsprekend als een paar jaar geleden.
recensie
Strategisch management
10 juni 2008
Pierre Pieterse
8-11 minuten leestijd
Elke managementboeken top-10 van de afgelopen jaren bevat steevast Built to Last van Jim Collins en Jerry Porras. En voorlopig zal dit twee boek ook niet uit de talrijke ‘best of’-lijsten verdwijnen. Want het onderwerp is blijvend actueel: hoe zorg je ervoor dat je bedrijf blijft voortbestaan?
recensie
Strategisch management
22 mei 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Een kijkje in de keuken bij de strategieconsultants van OC&C. Niets nieuws, maar smakelijke recepten.
nieuws
Strategisch management
19 mei 2008
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
C.K.Prahalad is één van de grootste en meest gerespecteerder businessdenkers van dit moment. De laatste jaren heeft hij concepten als "core competences", "strategic intent" en "the fortune at the bottom of the pyramid" theoretisch onderbouwd. Veel bedrijven zijn groot mee geworden of een andere koers mee gaan varen. Nu is het tijd voor "co-creation".
interview
Strategisch management
7 mei 2008
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Ralf Knegtmans, sinds tien jaar partner bij executive searchbureau De Vroedt & Thierry, is niet zo somber over de 'war for talent'. Hij is ervan overtuigd dat een legioen toptalenten op ontdekking wacht. Dat schrijft hij in zijn boek Toptalent. De 9 universele criteria van toptalent, onlangs verschenen bij uitgeverij Boom.
recensie
Strategisch management
5 mei 2008
Ben Kuiken
1-3 minuten leestijd
Het boek Kus de visie wakker begint met het voorbeeld van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Dat lijkt, achteraf gezien natuurlijk, niet het meest gelukkig gekozen voorbeeld: enige maanden na het verschijnen van het boek van het driemanschap Samhoud, Geelhoed en Van der Loo kwam Starbucks in zwaar weer terecht.
recensie
Strategisch management
29 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat onderscheidt een goede zakelijke dienstverlener van een slechte? Dat hij zijn werk goed doet, zou je zeggen, maar zo simpel is het helaas niet. ‘Zijn werk goed doen’ is een vereiste, maar geen onderscheidende factor. Net zo min als integriteit of de wil om samen te werken. Deze drie elementen, competentie, integriteit en samenwerken, vormen de onderdelen van het vertrouwensmodel van Mayer, Davis en Schoorman waar management consultant Eva van der Fluit zich grotendeels op baseert in haar boek Professional zoekt groei.
recensie
Strategisch management
17 april 2008
Carolien de Monchy
3-4 minuten leestijd
Er is veel literatuur over strategie en strategisch management, vertellen de auteurs van dit boek, maar in dit boek zoek je tevergeefs naar de bekende modellen als een SWOT-analyse. Dit is een praktijkboek. Dat inspireerde mij om het boek te lezen.
column
Strategisch management
15 april 2008
Hans van der Loo
5-6 minuten leestijd
In hun streven naar excellente prestaties en zelfperfectionering is alles wat managers tegenwoordig wordt voorgehouden welkom. Van in boekvorm verpakte wijsheden van bergbeklimmers en andere sporters via tot in kalendervorm aangeboden tegeltjeswijsheden tot hapklare managementbrokken getransformeerde fabels, parabels en sprookjes. Getuige de hoge noteringen op bestsellerlijsten vindt dit alles gretig aftrek.
column
Economie
14 april 2008
Dick Pels
3-4 minuten leestijd
Op 7 februari sprak premier Balkenende tot de verzamelde werkgevers van VNO/NCW over zijn ambities voor Nederland. In 2020 zou ons land moeten horen bij ‘de meest dynamische en concurrerende landen ter wereld.’ Een pioniersland met een innovatieve, groene, verantwoordelijke en ondernemende mentaliteit, waar mensen zouden ‘durven en doen.’ Mooie woorden.
recensie
Strategisch management
13 april 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Een ‘how to gids’voor fusies en acquisities schrijven. Kan dat? Maikel Batelaan en Fred van Essen komen een heel eind.
recensie
Strategisch management
12 april 2008
Dick Pels
2-3 minuten leestijd
Van Agtmael gebruikt in zijn boek De nieuwe multinationals grote woorden. We zitten midden in de ingrijpendste verschuiving in de economische (en politieke) wereld sinds de industriële revolutie. De economische balans dreigt om te slaan van het geïndustrialiseerde westen (inclusief Japan en Australië) naar voormalige ontwikkelingslanden zoals India, China, Korea, Brazilië en Mexico.
nieuws
Leiderschap
10 april 2008
Pierre de Winter
6-8 minuten leestijd
De titel 'Managementboek van het jaar 2008' is toegekend aan Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman. Volgens de jury een 'actueel en inhoudelijk sterk boek'.
recensie
Strategisch management
1 april 2008
Frank Schophuizen
4-5 minuten leestijd
Het boek 'Professional zoekt groei' is niet alleen voor professionals. Eigenlijk geeft de subtitel 'Strategie voor dienstverleners' veel meer de essentie van dit uitstekende boek weer. Voor wie professionele dienstverlening serieus neemt, is dit boek eigenlijk verplichte kost om te komen tot goede strategische keuzes. Of het nu een individuele professional is, een bestuurder van een dienstverlenend bedrijf, of zelfs een afdelingsmanager die gebruikmaakt van de diensten van professionals. Een parel in de oceaan van managementboeken die u niet mag missen.