OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 64 van 1.424 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    11 november 2008
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    ‘Hoe gewone bedrijven in toppresteerders veranderen’, luidt de ondertitel van het boek Doorbraak van Keith McFarland. Wat is het geheim van bedrijven die niet berusten in de grauwe middenmoot, maar uitgroeien tot marktleiders in hun ‘peers’? Eén van de antwoorden: ga pokeren!
    recensie
    Strategisch management
    7 november 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    State of the art van Nederlandse professionals. De auteur heeft maar liefst 36 Nederlandse marketingprofessionals bereid gevonden om samen dit boek te schrijven. Op zich al een hele prestatie om zoveel marketingkennis te bundelen in één boek. Iedere auteur laat zijn licht schijnen op een specifiek marketingonderwerp of beter gezegd een merkonderwerp.
    recensie
    Strategisch management
    5 november 2008
    Ellen Verhoef
    3-4 minuten leestijd
    'Onstuitbaar' is een boek over herdefiniëren. Over hoe organisaties, bedrijven en mensen erachter komen dat de motor achter hun succes het eind van zijn levenscyclus begint te naderen. Wat moet je dan? Hoe zorg je ervoor dat je met de robuuste onderdelen uit het verleden, bouwt aan een succesvolle toekomst?
    recensie
    Strategisch management
    5 november 2008
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    ‘Niet leuk, maar wel leerzaam.’ Zo omschrijft Frans Nauta zijn periode als secretaris bij Het innovatieplatform, de organisatie die premier Balkenende bij de start van zijn tweede kabinet in 2003 in het leven riep. Met als bedoeling om innovatie hier te lande te stimuleren, naar voorbeeld van de uiterst competitieve economie van Finland.
    interview
    Strategisch management
    4 november 2008
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    De Senseo – het woord koffiezetapparaat hoeft er niet bij – is een van de grote succesverhalen van de bruingoedsector van de laatste jaren. Het koffiezetapparaat komt voort uit een samenwerkingsverband tussen Philips en Douwe Egberts. Alfred Griffioen, als adviseur gespecialiseerd in partnerships tussen bedrijven, heeft in zijn boek Het Senseo-effect de voorwaarden beschreven waaraan dergelijke samenwerkingsverbanden moeten voldoen.
    recensie
    Strategisch management
    30 oktober 2008
    Koos Overbeeke
    3-5 minuten leestijd
    'Talent aan zet' is een aanbevolen boek voor topmanagers en de HR-professionals die (definitief) aan willen schuiven aan de directietafel. Het is ook een boek dat inspirerend kan werken voor een directeur of CEO.
    recensie
    Algemeen management
    22 oktober 2008
    Bertrand Weegenaar
    5-6 minuten leestijd
    In 1997 verscheen The Innovator’s Dilemma van de hand van Harvard Business School professor Clayton Christensen. In dit boek (in het Nederlands verschenen onder de titel Het innovatiedilemma) ontvouwt hij de theorie van de 'ontwrichtende innovatie', de zogenaamde 'Disruptive Innovation Technologies'. Niet minder dan een sluipwesp waar vele bedrijfstakken in de jaren ’80 en ’90 het slachtoffer van zijn geworden. Wat is er van de theorie geworden? En is Christensen’s theorie anno 2008 nog actueel?
    recensie
    Strategisch management
    22 oktober 2008
    Pierre Pieterse
    11-15 minuten leestijd
    In 2004 verscheen het boek Tien strategische wetten om aan de weg te zetten van Maikel Batelaan en Fred van Essen, het naar eigen zeggen verslag van persoonlijke verbazing waarom in het belang van de aandeelhouder zo onnoemelijk veel waarde is vernietigd. ‘Alle koersstijgingen van de late jaren negentig zijn vlak na 2000 volledig tenietgedaan, omdat de winsten met boekhoudkundige kunstgrepen omhoog werden gestuwd’, schrijft Van Essen in het FD, om daar aan toe te voegen dat ‘we ons nu weer op zo’n markant punt bevinden’. Waar ging dat boek ook alweer over? En hoe actueel is dit boek anno 2008?
    recensie
    Strategisch management
    21 oktober 2008
    Erwin van de Pol
    2-3 minuten leestijd
    Amerikaanse businessmodellen zijn volgens de Amerikanen zelf superieur aan alle andere en als ze niet alles onder controle hebben, krijgen Amerikanen acuut uitslag. Veel Europeanen hangt dit de keel uit. Maar ook veel Amerikanen hebben het wel gehad met bepaalde aspecten van de Amerikaanse droom. Jeremy Rifkin is hun voorganger. In zijn boek 'De Europese droom' beschrijft hij de nachtmerries van de Amerikaanse droom. Europa is voor hem geen ideaal, maar wel een lonkend perspectief dat hij zijn landgenoten wil voorhouden.
    recensie
    Strategisch management
    20 oktober 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Met 'Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology' (2003) heeft Harvard professor Henry Chesbrough het nieuwe paradigma voor het organiseren van innovatie beschreven. Innovatie is lastig maar cruciaal voor ondernemingen om te overleven. Het boek gaat over het proces van het ontdekken en vernieuwen van technologie en daarmee over het benutten van kansen in bestaande en nieuwe markten en de manier waarop grote bedrijven dat effectief kunnen organiseren. Om een deugdelijke innovatiestrategie te ontwikkelen zou elke topmanager en bestuurder dit boek moeten lezen.
    recensie
    Strategisch management
    15 oktober 2008
    Jeroen Geelhoed
    3-5 minuten leestijd
    Bent u het ook zat om bedolven te worden onder succesverhalen van grote joekels als IBM, Dell en General Electric? Keith McFarland wel. Als manager van middelgrote ondernemingen was hij steeds op zoek naar een boek over kleinere bedrijven die de stap naar groots hadden gemaakt. Maar hij vond er geen. Dus schreef hij het zelf, op aanraden van grootmeesters Peter Drucker en Jim Collins. Daarmee zou je 'The Breakthrough Company' kunnen typeren als 'de Good to great' 'voor kleine en middelgrote organisaties'.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Hans van der Loo
    3-4 minuten leestijd
    Volgens strenge criteria is het boek Small Giants geen klassieker. Daarvoor is dit boek 'te jong' (2005) en, zeker buiten de VS, ook te onbekend. Toch verdient dit boek een plaats in deze eregalerij. In de eerste plaats vanwege de thematiek: het boek laat op overtuigende wijze zien dat groei niet per sé noodzakelijk en wenselijk is; bedrijven hoeven niet groot te worden om groots te zijn. In de tweede plaats vanwege de status van de auteur: als voormalig bestuurslid van The Body Shop, partner van Tom Peters en uitgever van het Amerikaanse zakenblad Inc. Magazine, is Bo Burlingham niet alleen een ervaringsdeskundige maar bovenal ook een ingewijde in alles wat het eigentijdse bedrijfsleven te bieden heeft.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Jeroen Geelhoed
    Bent u het ook zat om bedolven te worden onder succesverhalen van grote joekels als IBM, Dell en General Electric? Keith McFarland wel. Als manager van middelgrote ondernemingen was hij steeds op zoek naar een boek over kleinere bedrijven die de stap naar groots hadden gemaakt. Maar hij vond er geen. Dus schreef hij het zelf, op aanraden van grootmeesters Peter Drucker en Jim Collins. Daarmee zou je 'The Breakthrough Company' kunnen typeren als 'de Good to great' 'voor kleine en middelgrote organisaties'.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Hoe is het mogelijk dat topbedrijven belangrijke technologische innovaties konden negeren of te laat aanhaakten? Clayton Christensen, professor en innovatiegoeroe van Harvard Business School, geeft hier een verklaring voor in 'The Innovator's Dilemma' (voor het eerst gepubliceerd in 1997). Als antwoord schetst hij 'disruptive technologies' ('verstorende' of 'ontwrichtende' technologieën) en de sprong van een bestaande technologie naar een met veel lagere kosten, een eenvoudiger product met aanzienlijk hogere marges. Gewoon goed management is dan contraproductief.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Hoe is het mogelijk dat topbedrijven belangrijke technologische innovaties konden negeren of te laat aanhaakten? Clayton Christensen, professor en innovatiegoeroe van Harvard Business School, geeft hier een verklaring voor in 'The Innovator's Dilemma' (voor het eerst gepubliceerd in 1997). Als antwoord schetst hij 'disruptive technologies' ('verstorende' of 'ontwrichtende' technologieën) en de sprong van een bestaande technologie naar een met veel lagere kosten, een eenvoudiger product met aanzienlijk hogere marges. Gewoon goed management is dan contraproductief.
    nieuws
    Strategisch management
    3 oktober 2008
    Hans van der Klis
    1-2 minuten leestijd
    Het innovatieplatform heeft stevige ambities. Premier Jan-Peter Balkenende maakte bekend dat Nederland op dit moment ergens tussen de tiende en twaalfde plaats schommelt op de lijst van meest innoverende economieën, maar dat een plaats bij de beste vijf tot de mogelijkheden behoort. Voormalig secretaris Frans Nauta van het Innovatieplatform is somberder: over drie weken verschijnt van zijn hand een boek, Het innovatieplatform, dat in het teken staat van ‘gesmoord enthousiasme, gemiste kansen, poldercultuur en innoveren in het centrum van de macht’.
    recensie
    Strategisch management
    26 september 2008
    Jasper Thijs
    Iedereen die ooit een strategie voor een onderneming heeft mogen uitdenken, opschrijven en implementeren, zal door de titel van dit boek geboeid raken: 'Strategisch ondernemen'. Hoe komt het toch dat het planningsproces vaak zo moeizaam verloopt? Dat mensen zich er soms zo weinig bij betrokken voelen? Dat het plan niet echt gaat leven of altijd maar weer in de la belandt? Veel ondernemers willen hier graag een goed antwoord op horen, hoewel dit boek niet per se voor die ondernemers is geschreven. Hans Krijnen mikt, getuige de wervende tekst op de achterkant van het boek, op een iets jongere doelgroep, namelijk 'hbo-studenten, wo-studenten en aanstaande ondernemers'. Het is dus wellicht meer een introductie in strategische planning dan een boek met praktische tips en trucs voor actiegerichte ondernemers.
    recensie
    Strategisch management
    19 september 2008
    Hans Strikwerda
    7-10 minuten leestijd
    Naast bekende strategen als Ansoff, Porter, Prahalad & Hamel is er Richard D’Aveni, hoogleraar aan de Amerikaanse Tuck School of Business van Darmouth University. Hetzelfde niveau, maar helaas minder bekend. D’Aveni is vooral bekend geworden door zijn boek Hypercompetition uit 1994, in het Nederlands verschenen onder de titel Hyperconcurrentie. In 2001 verscheen zijn tweede boek: Strategic Supremacy. Wat maakt D’Aveni anders dan de andere bekende strategen? Dat is zijn centrale stelling die luidt dat er voor ondernemingen geen voor de langere termijn houdbare strategische voordelen bestaan.
    recensie
    Strategisch management
    15 september 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Met 'Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology' (2003) heeft Harvard professor Henry Chesbrough het nieuwe paradigma voor het organiseren van innovatie beschreven. Innovatie is lastig maar cruciaal voor ondernemingen om te overleven. 
    recensie
    Strategisch management
    5 september 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Wie bij inkoop denkt aan potloden, gummetjes en printerpapier, moet zich hoognodig laten bijpraten op het gebied van modern zaken doen. Of het boek Make, buy or ally? van Ivar Davids en Han Hendriks lezen natuurlijk.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden