OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 61 van 1.425 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    3 december 2009
    Géza Laqueur
    2-3 minuten leestijd
    Innoveren is tegenwoordig een soort toverwoord geworden. Een panacee voor alle kwalen waarmee de moderne maatschappij geconfronteerd wordt. Zelfs in deze tijd van economische crisis zijn de meeste politici, wetenschappers, ondernemers en journalisten het over één ding eens: innoveren is noodzakelijk. Tussen alle managementboeken die verschijnen over dit onderwerp, biedt Eelko Huizingh met 'Innovatie' een uitstekend naslagwerk.
    recensie
    Strategisch management
    3 december 2009
    Géza Laqueur
    2-3 minuten leestijd
    Innoveren is tegenwoordig een soort toverwoord geworden. Een panacee voor alle kwalen waarmee de moderne maatschappij geconfronteerd wordt. Zelfs in deze tijd van economische crisis zijn de meeste politici, wetenschappers, ondernemers en journalisten het over één ding eens: innoveren is noodzakelijk. Tussen alle managementboeken die verschijnen over dit onderwerp, biedt Eelko Huizingh met 'Innovatie' een uitstekend naslagwerk.
    column
    Organisatiekunde
    1 december 2009
    Hans van der Loo
    3-5 minuten leestijd
    Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
    nieuws
    Strategisch management
    27 november 2009
    Rob Hartgers
    2-3 minuten leestijd
    Vergeet Unilever, Shell en Philips. Vergeet Siemens, Volkswagen en Bosch. Niet de grote multinationals vormen de ruggengraat van de Nederlandse en Duitse economie, maar middelgrote bedrijven die wereldwijd marktleider zijn in een nichemarkt. Dat is al jaren de boodschap van de Duitse managementonderzoeker Hermann Simon. In 1996 schreef hij er voor het eerst over, in het boek ‘Hidden Champions’. Nu is er een opvolger: Hidden Champions van de 21ste eeuw. In de Nederlandse editie is een hoofdstuk toegevoegd over de verborgen kampioenen van Hollandse bodem.
    recensie
    Strategisch management
    17 november 2009
    José Otte
    2-3 minuten leestijd
    Organisaties zoeken vooral groei in concurrentievoordeel, marktaandeel of differentiatie. Met 'De blauwe oceaan' laten Chan Kim en Renée Mauborgne zien dat er andere manieren zijn.
    recensie
    Strategisch management
    2 november 2009
    Karen Hunte
    Toen ik in de trein 'Doorbraak' vol interesse zat te lezen, sprak mijn onbekende buurman mij aan. 'Geloof jij 'echt 'wat je daarin leest?' Dat deed me wel kritisch nadenken over managementboeken. Is dit weer een hype of kun je er daadwerkelijk wat mee? 'Doorbraak' is gebaseerd op een vijfjarig onderzoek onder 7.000 bedrijven om te achterhalen hoe het komt dat sommige bedrijven wel veranderen in toppresteerders en anderen niet. Om toppresteerder te worden, moet je als bedrijf doorbreken. Keith McFarland beschrijft zes uitgangspunten voor het bereiken van een doorbraak.
    recensie
    Strategisch management
    2 november 2009
    Karen Hunte
    1-2 minuten leestijd
    Toen ik in de trein 'Doorbraak' vol interesse zat te lezen, sprak mijn onbekende buurman mij aan. 'Geloof jij 'echt 'wat je daarin leest?' Dat deed me wel kritisch nadenken over managementboeken. Is dit weer een hype of kun je er daadwerkelijk wat mee? 'Doorbraak' is gebaseerd op een vijfjarig onderzoek onder 7.000 bedrijven om te achterhalen hoe het komt dat sommige bedrijven wel veranderen in toppresteerders en anderen niet. Om toppresteerder te worden, moet je als bedrijf doorbreken. Keith McFarland beschrijft zes uitgangspunten voor het bereiken van een doorbraak.
    column
    Algemeen management
    26 oktober 2009
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    Hoe meer we ons focussen op primaire effecten voor de korte termijn, hoe meer we gelijktijdig ook secundaire, bij- en verborgen effecten buíten ons gezichtsveld creëren. De toekomst is niet kenbaar en we organiseren die onzekerheid zelf door alsmaar strakker te plannen en ons te focussen. Het zou verboden moeten worden.
    recensie
    Strategisch management
    5 oktober 2009
    Marcel Boons
    3-4 minuten leestijd
    Wie wil nu niet dat hij zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten? En dat klanten dat bovendien waarderen en voor het onderscheid een premie willen betalen? Maar alleen de vurige wens om je als organisatie te onderscheiden is niet voldoende om deze situatie te bereiken. Michael Porter heeft onder andere naam gemaakt met boeken over concurrentiestrategieën, ofwel op welke manieren een organisatie zich in grote lijnen kan onderscheiden. Over wat je daar dan daadwerkelijk voor moet doen, gaat 'Concurrentievoordeel'. Wederom een imposant naslagwerk boordevol nuttige informatie.
    recensie
    Strategisch management
    17 september 2009
    Michiel Pieters
    2-3 minuten leestijd
    In het boek 'Sun Tzu voor managers' beschrijft Werner Schwanfelder de dertien wetten van strategie. Hij vertaalt de wijsheden van de bekende veldheer Sun Tzu over oorlogsvoering naar de moderne praktijk van managers. Dat veel van deze wijsheden uit de vijfde eeuw voor Christus stammen, maakt de inhoud niet minder krachtig. Een interessant en toegankelijk boek dat af en toe wat doorschiet in conclusies en daardoor soms gekunsteld overkomt.
    recensie
    Algemeen management
    16 september 2009
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Strategie en management van Hans Veldman wordt gepresenteerd als een studieboek voor het hoger onderwijs dat tot doel heeft de belangrijkste aspecten van strategie te beschrijven, zodat duidelijk wordt dat strategie in alle typen organisaties een dominante rol speelt. Dat is een even helder als een opmerkelijk streven, want zo’n boek was er bij mijn weten nog niet en eigenlijk werd het ook niet gemist.
    column
    Algemeen management
    11 september 2009
    Michel Hoetmer
    4-6 minuten leestijd
    Is het u ook wel eens opgevallen dat de hoogste posities op de bestsellerlijsten soms jarenlang worden ingenomen door boeken als De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen R. Covey), Good to Great (Jim Collins), de boekjes van Ken Blanchard (Gung Ho! bijvoorbeeld) en vele andere uitgaven die de lezer gouden succesformules aanbieden? Wat is hier aan de hand?
    interview
    Strategisch management
    28 augustus 2009
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    Veel managers zijn gewend om te sturen op resultaten. Financiële resultaten, wel te verstaan. Helaas is de continuïteit van de onderneming daar niet altijd mee gediend. Slimmer zou het zijn om te sturen op de oorzaak van die resultaten, op de Aantrekkingskracht die de onderneming uitoefent op haar relaties. Vindt Norbert Greveling, oprichter van Business Fit-ality en auteur van het boek Aantrekkingskracht.
    recensie
    Strategisch management
    10 augustus 2009
    Rudy van Stratum
    Om maar met de deur in huis te vallen: ik weet op basis van 'Strategie maakt het verschil' nog niet zo zeker of strategie het verschil maakt. Het gaat hier om een verzameling van 25 gebundelde artikelen over strategie naar aanleiding van het afscheid van prof Jan Eppink aan de Vrije Univeriteit Amsterdam.
    recensie
    Strategisch management
    5 augustus 2009
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Strategieontwikkeling door organisaties en bedrijven gebeurt volgens consultant Norbert Greveling nog altijd vaak op basis van successen uit het verleden. ‘Bedrijven moeten zich afvragen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze stráks aantrekkelijk zijn voor hun zakelijke relaties’, luidt zijn betoog in het onlangs verschenen boek Aantrekkingskracht.
    recensie
    Algemeen management
    23 juli 2009
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    Niet kapitaal of grondstoffen of kennis zijn schaars. Maar de kwaliteit van de medewerkers. Volgens Donald Kalff valt of staat het succes van een onderneming met het vermogen van managers om mensen adequaat te laten samenwerken. In zijn nieuwste boek Modern kapitalisme schetst Kalff een alternatief ondernemingsmodel dat expliciet ruimte biedt voor betere samenwerking.
    recensie
    Strategisch management
    17 juli 2009
    Nico Vreeswijk
    3-4 minuten leestijd
    Terugkijken en vaststellen of je succesvol bent geweest, dat kan iedereen, maar wat brengt de toekomst en hoe speel je daar adequaat op in? Norbert Greveling heeft onderzocht wat het succes van organisaties bepaalt en komt met nieuwe inzichten die gericht zijn op succes in de toekomst.
    interview
    Algemeen management
    15 juli 2009
    Rick Nieman
    11-16 minuten leestijd
    ‘Alle oude ideeën en theorieën voldoen niet meer. De veranderingen begonnen natuurlijk vóór deze crisis, maar door alles wat er nu gebeurt worden de ontwikkelingen alleen maar versterkt.’ Aldus C.K. Prahalad. Rick Nieman sprak met hem.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    14 juli 2009
    Eline Crijns
    9-12 minuten leestijd
    Berthold Gunster is wat je een ‘selfmade man’ zou kunnen noemen. Hij is theaterregisseur van huis uit en heeft als ondernemer het alom bekende ‘Ja-maar concept’ niet alleen bedacht maar ook op de kaart gezet. M&L sprak met Gunster. Over boeken en kasten.
    recensie
    Strategisch management
    10 juli 2009
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Sun Tzu voor Managers' bevat een opdracht: 'Voor alle managers en hun medewerkers, die gretig zijn naar nieuwe kennis. Ik wens hen goede ervaringen en veel inzicht toe, waardoor ze de betrouwbare persoonlijkheid ontwikkelen die elke manager nodig heeft.' Zijn de medewerkers gretig, of hun managers? Moeten de medewerkers een betrouwbare persoonlijkheid ontwikkelen, of hun managers? Een intrigerende maar cryptische opdracht van Werner Schwanfelder. En het boek moet dan nog beginnen…

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden