OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 59 van 1.425 resultaten
recensie
Strategisch management
11 februari 2011
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Treedt buiten de gebaande paden en kom uiteindelijk te komen tot een werkelijk onderscheidend vermogen voor organisaties. Hiervan is Rob Adams, auteur van 'Ga vreemd!', een warm voorstander van. Wat hij aanreikt, geeft je voldoende houvast in dit zoekproces.
recensie
Strategisch management
26 januari 2011
Berd Warmelts RM
2-3 minuten leestijd
De internationaal gevestigde merkbijbel die nu in het Nederlands beschikbaar is. Zo noemen de bewerkers de derde editie van 'Strategisch merkenmanagement' van Kevin Lane Keller. Aan de hand van het Customer-Based Brand Equity-model (CBBE) komen alle belangrijke kwesties bij het plannen, implementeren en evalueren van merkstrategieën aan bod. Het is een uitgebreid en goed leesbaar naslagwerk voor managers, professionals en studenten die meer willen weten over merkenmanagement. Met als meerwaarde dat er naast de B2C-markt aandacht is voor B2B-praktijkcases.
recensie
Strategisch management
12 januari 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Niet alles wat oud is, is achterhaald. Wie zich bezighoudt met strategie in organisaties, kan niet om dit boek heen. Igor Ansoff - de vader van strategisch management - beschrijft in helder Engels hoe de invloed van de omgeving nauwkeurig gemonitord kan worden. 'Strategic management' is een briljant boek waar veel MT-leden uit zowel de profit- als de non-profitsector hun voordeel mee kunnen doen.
recensie
Strategisch management
12 januari 2011
Nico Vreeswijk
3-5 minuten leestijd
In zijn boek 'De strategieversnelling' rekent Alfred Griffioen af met organisaties die strategie en businessmodellen jarenlang ongewijzigd toepassen. Globalisering en de snel groeiende informatietechnologie dwingen bedrijven om permanent hun businessmodel te vernieuwen. In zijn boek laat Griffioen zien dat, afhankelijk van het type bedrijf en markt waarin het verkeert, focus op waardetoevoeging essentieel is. Uitbouwen van de marktrelevantie of de positie van je unieke product versterken, staan model in zijn versnellingsbak.
interview
Strategisch management
10 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Hoe meer bedrijven met elkaar concurreren, hoe meer ze op elkaar gaan lijken, zegt Harvard-hoogleraar Youngme Moon in Anders. Tijd om de geijkte paden te verlaten en met totaal nieuwe benaderingen te komen. ‘Marketeers moeten meer als kinderen worden.’
interview
Organisatiekunde
24 december 2010
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
interview
Strategisch management
1 december 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Elke manager heeft plannen en ambities. Om die plannen gerealiseerd te krijgen, moet hij anderen ervan overtuigen en ze mee krijgen in de uitvoering ervan. Bij deze implementatie gaat het vaak mis, constateert adviseur Wilma van ‘t Kruijs. Zij ontwikkelde de hoofd-, hart- en handenaanpak en schreef daarover het boek Verdraaid ‘t werkt!
recensie
Strategisch management
30 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek ‘Businessmodellen’ hebben Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers gepoogd de term businessmodel van een wetenschappelijke basis te voorzien. Dat resulteerde in een nuttig, verhelderend, maar weinig enerverend boek.
recensie
Strategisch management
12 november 2010
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Kevin Lane Keller is de grondlegger van de customer based approach. Zijn magnum opus, Strategic Brand Management, is bewerkt voor de Nederlandse markt. Het boek, met de titel Strategisch merkenmanagement, heeft de ambitie het gedachtegoed van Keller toegankelijk te maken voor het hoger onderwijs.
recensie
Strategisch management
2 november 2010
Gertjan de Groot
5-7 minuten leestijd
Uit de titel Verdraaid 't werkt! spreekt verbazing. Op het moment dat Van 't Kruijs als implementatiebegeleider meer opdrachten kreeg dan zij aankon, besloot zij haar aanpak via dit boek aan al haar niet-klanten ter beschikking te stellen.
interview
Strategisch management
29 oktober 2010
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
De A4 bij Delft. De kabinetsformatie. De discussie over de AOW-leeftijd. De komst van de Olympische Spelen of het WK-voetbal. De Betuwelijn. De hypotheekrenteaftrek. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Allemaal voorbeelden van onderhandelingssituaties over grote projecten met op zijn minst discutabele resultaten. Dat kan anders, is de stelling in het Handboek strategisch omgevingsmanagement (SOM) van Twynstra Gudde adviseur Marc Wesselink.
recensie
Strategisch management
28 oktober 2010
9-12 minuten leestijd
'Strategie kan verschrikkelijk saai zijn', vinden Mintzberg, Ahlstrand en Lampel. Zeker als consultants, academici en strategische planners ermee aan de slag gaan. 'Ze zijn allemaal zo dodelijk serieus! Als dat ons betere strategieën zou opleveren was er niets aan de hand, maar het tegendeel is vaak het geval – de strategieën zijn standaard, weinig specifiek en inspireren niet. Strategie moet niet alleen positioneren, maar ook inspireren. Een strategie die niet inspireert is dus eigenlijk helemaal geen strategie.' Aan het woord zijn Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand en Joseph Lampel in hun boek 'Strategie slaat terug'.
recensie
Strategisch management
22 oktober 2010
Rudy van Stratum
Mooi dat er een nieuw boek van een Nederlandse auteur verschijnt over strategie. Mooi ook dat het een boek is met diepgang en niet zo'n hijgerig managementboekje met veel oneliners en praktische tips. Mooi ook dat het boek een eigen karakter heeft door de persoonlijke en oprechte aanpak van de auteur. Natuurlijk kan ik flauwtjes opmerken dat de gemiddelde lezer niet zit te wachten op al die persoonlijke ontboezemingen van de Leo van de Voort, maar dat doe ik niet want ik vind deze aanpak van lef getuigen. Maar is 'Nooit meer strategiepijn' inderdaad het Nederlandse antwoord op Hamel en Prahalad zoals iemand op de binnenflap opmerkt?
nieuws
Organisatiekunde
20 september 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Het is niet waarschijnlijk dat noodlijdende bedrijven lering hebben getrokken uit de financiële crisis. Dat zegt de Amerikaanse managementdenker Jim Collins in een interview met Management & Literatuur. ‘Net zoals je succes pas op waarde kan schatten als anderen falen, zo ook kun je pas iets leren van tegenslag als de rest van je omgeving het goed doet. Op dit moment gaat iedereen onderuit, waardoor het te gemakkelijk is om externe factoren de schuld te geven. Het is immers niet duidelijk welke fouten in het systeem zijn ingebakken en voor welke je zelf verantwoordelijk bent.’
column
Leiderschap
15 juli 2010
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Tegenover me zit een man die glunderend vertelt dat hij een grote fan is van Jim Collins zijn boeken. Hij oreert: ‘Deze boeken bevatten geweldige eyeopeners! Daarom heb ik ze voor al mijn medewerkers besteld!’ De bij het gesprek aanwezige medewerkers knikken instemmend. De lofzang gaat nog eventjes door. Mijn irritatie over zoveel onbenul loopt op. Er komt een duiveltje naar boven.
interview
Algemeen management
13 juli 2010
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is hoogleraar wijsbegeerte bij de afdeling managementwetenschappen van de Radboud Universiteit en directeur van adviesbureau Walbos. Zijn werk kenmerkt zich door grote toegankelijkheid en diepzinnigheid. Hij is geestig en zet je voortdurend op het verkeerde been. Heel veel managers en professionals kennen hem; hij is een graag geziene gast in sprekersland. Dit keer staat bij de boekenkast: René ten Bos. Kijk hier naar een korte vidcast van het gesprek dat Joep Schrijvers had met René ten Bos.
recensie
Strategisch management
7 juli 2010
Eric van Arendonk
'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur is zeker geen alledaags managementboek. Ten eerste oogt het niet zo, de dikke harde omslag is opmerkelijk, zeker aangezien de rug ontbreekt en je zo ziet hoe het boek ingenaaid is. Daarnaast is het boek geschreven door 470 coauteurs uit 45 landen en bevat het meer dan 500 foto's. De opzet kun je makkelijk speels noemen. Dit alles zie je niet vaak bij managementboeken. Vorm en inhoud van het boek zijn ronduit verrassend.
recensie
Strategisch management
6 juli 2010
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Wat is de overeenkomst tussen het gratis bellen van Skype, de microkredieten van de Grameen Bank in Bangladesh en de autoverhuur van Car2Go van Daimler? Dat ze succes hebben omdat de mensen hierachter als eerste hun businessmodel wisten te innoveren. En daarmee de concurrentie aftroefden. Dat stelt Alexander Osterwalder die in zijn boek Business Model Generatie een aanpak biedt waarmee iedere organisatie haar eigen businessmodel kan doorlichten.
interview
Strategisch management
5 juli 2010
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Zeker in barre tijden zouden bedrijven kritisch naar hun businessmodel moeten kijken. Want hoe houden ze anders het hoofd boven water? Hoe kunnen ze toch, tegen de stroom, in blijven groeien? Maar veelal wordt er helemaal niet naar het businessmodel gekeken. Of verzanden interne discussies over het juiste bedrijfsmodel in begrippenstrijd en wederzijds onbegrip. En gebeurt er dus niks. De aanpak die de Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder beschrijft in zijn boek Business Model Generatie, biedt nieuwe handvatten.
recensie
Strategisch management
24 juni 2010
Corella Slob
Voor een fusie heb je niet alleen een goede uitvoering nodig, maar ook een grondige voorbereiding. Theo van Iperen maakt in 'Fuseren is topsport' duidelijk dat deze titel niet uit de lucht is gegrepen. Een overzichtelijk boek maar een recente case mist om de theorie echt te kunnen toepassen.