OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 11 van 277 resultaten
nieuws
Internet en social media
21 juli 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
‘We zijn in een val geraakt. We hebben bij de belastingdienst beloofd nooit fouten te maken.’ In een interview met NRC reflecteert staatsecretaris Eric Wiebes over de problemen bij de belastingdienst.
nieuws
Algemeen management
11 juli 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Het was het WK van het teambelang, van collectief denken en de hele mens. Allemaal termen uit de koker van Louis van Gaal, die eindelijk zag dat de rest van de wereld beaamde wat hij al jaren riep: hij is de beste ter wereld. Wat kunnen managers van hem leren?
nieuws
4 juli 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Staatssecretaris van sociale zaken Jetta Klijnsma kondigde in Trouw aan dat ze gaat zorgen voor ‘betekenisvolle banen’. In dezelfde krant legt Klaas Mulder, auteur van het boek Pakkenproletariaat uit wat zinvol werk eigenlijk is.
recensie
Internet en social media
26 juni 2014
Ger Post
3-5 minuten leestijd
Als we iets lezen over het effect van technologieën op hoe we denken, dan zijn er twee opties. Het is ofwel een wizzkid die vertelt hoever we achterlopen omdat we ons denken niet verrijken met de gadget die hij op dat moment in zijn handen heeft. Of we horen het relaas van een doemdenker die het allemaal maar niks vindt en in boeken als Het ondiepe of Digitale dementie schrijft dat het lezen van een langere tekst niet meer tot de mogelijkheden van de moderne mens behoort.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
23 juni 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Er blijkt iets ernstig mis met de manier waarop we introverten zien, schrijft Scott Berry Kaufman. Hij trekt van leer tegen het idee dat introverten ‘diepe denkers’, ‘reflectief’ of ‘sociaal angstig’ zijn.
nieuws
Internet en social media
16 juni 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
In We worden steeds slimmer betoogt Clive Thompson dat mensen met hulp van computers intelligenter worden. Maar dat gaat niet altijd op, zo blijkt uit een reeks onderzoeken naar het maken van notities. Wat betreft aantekeningen maken, gaat er niets boven pen en papier.
nieuws
Algemeen management
10 juni 2014
Ger Post
1-3 minuten leestijd
Van de Duitse psycholoog Gerd Gigerenzer is onlangs het boek Risk Savvy uitgekomen. Het boek is een volgend hoofdstuk in de vete met de vermaarde psycholoog Daniel Kahneman en consorten. Inzet: hoe komt een mens tot de beste beslissing?
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
3 juni 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Volgens sommige auteurs leven we in een ‘narcistisch tijdperk’. Maar er gloort hoop aan de horizon: de financiële crisis maakt korte metten met onze zelfbevlekking. Volgens Tomas Chamorro-Premuzic zijn er nogal wat redenen om aan te nemen dat we in een ‘narcistisch tijdperk’ leven.
nieuws
26 mei 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
In de onderwijsspecial van De Groene Amsterdammer stond een interessante analyse van de war on talent. Oftewel: ‘Hoe landen én hun onderwijs wereldwijd in de greep kwamen van een "mythe".’
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
19 mei 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Mindfulness meditatie is het hedendaagse voorbeeld dat een oefening in relativeren ook zijn grenzen heeft. Hoewel de beoefenaars dagelijks oefenen om alle gedachtes en ideeën los te laten, is er een idee waarvan ze geen afstand kunnen nemen. In de kleermakerszit is de gedachte dat meditatie zo’n beetje de oplossing is voor alle mentale en fysieke gezondheidsproblemen niet uit te bannen.
nieuws
Algemeen management
12 mei 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Ze zijn terug. En natuurlijk komen journalist en auteur Stephen Dubner en econoom Steven Levitt met een boek waarin ‘freak’ in de titel zit verwerkt. Ze zouden wel gek zijn niet te refereren aan hun vorige successen: van hun boeken Freakonomics en Superfreakonomics gingen er in totaal zeven miljoen wereldwijd over de toonbank. Hun nieuwste boek heet dus Think like a Freak en komt half mei uit.
nieuws
2 mei 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Innoveren is het toverwoord om boeken aan de man te brengen, subsidies binnen te halen of investeerders aan te trekken. Immers, innovatie is goed. Maar, zo betoogt publiciste Lynn Berger in een artikel bij De Correspondent, innovatie verblindt ook. Bijvoorbeeld voor negatieve gevolgen als klimaatverandering of de groei van de nucleaire afvalberg. Ook dit zijn gevolgen van innovatie, ‘maar daar wordt zelden in die termen over gesproken’.
interview
1 mei 2014
Ger Post
3-5 minuten leestijd
Hij introduceerde twaalf jaar geleden de term ‘neuromarketing’, waarop het gebied een stormachtige ontwikkeling doormaakte. Ale Smidts, professor marketingonderzoek aan de Erasmus Universiteit, maakt de balans op. ‘Iemand als Victor Lamme zet zijn academische geloofwaardigheid op het spel.’
Interview
28 april 2014
Ger Post
3-4 minuten leestijd
Hij introduceerde twaalf jaar geleden de term ‘neuromarketing’, waarop het gebied een stormachtige ontwikkeling doormaakte. Ale Smidts, professor marketingonderzoek aan de Erasmus Universiteit, maakt de balans op. ‘Niemand vergelijkt de technieken op een objectieve, wetenschappelijke manier met elkaar.’
interview
Financieel management
11 april 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Als organisatieadviseur zag Kees Tillema vaak hoe cijfers en regels projecten en ondernemingen verstikten. Daarom schreef hij Van Cijfers naar Waarden.
interview
Leiderschap
11 april 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Het boek van Bruno Rouffaer over leiderschap is uit onvrede geboren. Dat blijkt al uit de titel ‘No Way. Vertrouwen, Integriteit, Nederigheid. Big Bad Boss era is over’.
interview
Algemeen management
11 april 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Het belang van eigendom vervaagt in de nieuwe economie, betoogt Marga Hoek in haar boek. ‘De consument van de nieuwe economie hoeft geen woning, auto of telefoon te bezitten, als hij maar kan wonen, rijden en bellen.’
interview
Reclame en verkoop
11 april 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
In zijn baan als communicatiedeskundige kreeg Fons van Dyck vaak de vraag van marketeers en managers: moeten we nu investeren in reclame in ‘oude’ of ‘nieuwe’ media?
interview
Projectmanagement
11 april 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Jan-Peter Bogers hoorde zichzelf als organisatie- en projectadviseur vaak zeggen: ‘Volgens mij is het eigenlijk heel simpel...’ Projecten liepen namelijk vaak vast doordat degenen die eraan werkten het onnodig ingewikkeld maakten.
interview
Projectmanagement
31 maart 2014
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Onlangs maakte de vakjury de Shortlist voor de titel Managementboek van het Jaar 2014 bekend. Vijf boeken over uiteenlopende onderwerpen – nieuw leiderschap, motiveren via cijfers, versimpelen, reclame en business in de nieuwe economie – zijn genomineerd. Managementboek Magazine deed een rondgang langs de genomineerde auteurs.