OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2253310

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 17 van 392 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    29 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    De overheid moet niet als een Don Quichote vechten tegen al lopende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals marktwerking, maar deze juist faciliteren en kanaliseren. Theo Poiesz en Jo Caris laten met hun boek Ontwikkelingen in de zorgmarkt zien hoe je vechten tegen windmolens kunt voorkomen. Een boeiende verkenning.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Niets lijkt zo moeilijk als feedback geven. Voor je het weet, heb je hooglopende discussies en gedonder in de tent. In De kick van feedback maken Eeke Dijkstra en Jurriaan Dolman inzichtelijk hoe je feedbackproblemen kunt voorkomen.
    recensie
    Werk en loopbaan
    26 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Els Ackerman is allergisch voor het woord passie. En toch schreef ze er een boek over: Help, ik zoek mijn passie. Een boek met een knipoog naar mensen die zich laten leiden door het verwachtingspatroon van deze maatschappij waarin iedereen een passie nodig schijnt te hebben. Onzin, zegt Ackerman. Relax. Relativeer.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    19 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Genoeg boeken over verkoop. Genoeg boeken ook over inkoop. Dito boekenkast vol met literatuur over onderhandelen. Maar een combinatie van die drie, nee, dat ontbrak, constateerde Bert Willemsen. Hij sprong in het gat en schreef Situationeel (onder)handelen. Hoe komen inkopers en verkopers tot een succesvolle relatie? Een handleiding.
    interview
    Strategisch management
    29 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    De A4 bij Delft. De kabinetsformatie. De discussie over de AOW-leeftijd. De komst van de Olympische Spelen of het WK-voetbal. De Betuwelijn. De hypotheekrenteaftrek. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Allemaal voorbeelden van onderhandelingssituaties over grote projecten met op zijn minst discutabele resultaten. Dat kan anders, is de stelling in het Handboek strategisch omgevingsmanagement (SOM) van Twynstra Gudde adviseur Marc Wesselink.
    recensie
    Advisering
    27 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Jaarlijks worden door overheid en bedrijfsleven vele miljarden euro’s uitgegeven aan inhuur van professionals. De tevredenheid over die uitgegeven miljarden is echter vaak gering. Hoe dat kan en hoe het anders moet, daarover gaat het boek ‘De professional op het witte paard’ van Edwin Martherus, Marco Plasier en Achraf Talhaoui.
    recensie
    Werk en loopbaan
    22 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    We kennen de boeken wel met de bekende retoriek van vrouwen die klagen omdat ze zich te kort gedaan voelen door met name mannelijke collega’s. In dat kader is het een verademing om ook eens een tegengeluid te lezen. Dat tegengeluid biedt Frances Ruijter met het boek De gelukkige carrièrevrouw, kiezen met hoofd en hart.
    interview
    Inkoop en logistiek
    22 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Wie Supply Chain Management (SCM) goed toepast, kan op minimaal tien procent meer winst rekenen. SCM wordt door de business ook wel onderkend als een belangrijk vakgebied, maar toch hangt het er in veel organisaties ‘nog altijd een beetje bij’. Er is onderling wantrouwen en de inkoop- of verkoopmanager vindt het vervelend om macht aan de supply chain manager over te dragen. Omdat er dus nog wel wat te winnen is, is het boek Praktijkboek Supply Chain Management geschreven. Voor de niet-logistiek geschoolde manager.
    recensie
    Algemeen management
    1 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Het boek Ketensamenwerking in zichzelf is eigenlijk de mooiste metafoor van de inhoud. Het is geschreven door achttien mensen die samen, in de keten, hun visie geven op wat samenwerken in de keten kan opleveren.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    De generalistische manager, ‘geschoold’ MBA-er, zal met angst en beven De laatste manager van Ben Kuiken ter hand nemen. Voor de kennismanager die zijn vak inhoudelijk begrijpt, is er echter geen vuiltje aan de lucht.
    recensie
    Organisatiekunde
    29 september 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Lean, Six Sigma, kwaliteitsmanagement….. Stapels instrumenten zijn er om organisaties beter te laten renderen. En toch slagen bedrijven er heel slecht in om maximaal resultaat te behalen. Neil Webers denkt de missing link gevonden te hebben. Hij beschrijft het in ‘Performance Behaviour’.
    recensie
    Algemeen management
    27 september 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Soms verschijnen er van die boeken die misschien an sich niet spectaculair veel nieuws brengen, maar wel veel inzicht verschaffen. Het generatieraadsel - Ontdek de kracht van generaties is zo’n boek. Wie dit boek van Aart Bontekoning leest, zal beter snappen waarom mensen als Lubbers en Cohen ogenschijnlijk over de houdbaarheidsdatum heen zijn en conflicten in bedrijven zo lastig oplosbaar zijn.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    6 september 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Wil je applaus krijgen, dan moet je een dijk van een presentatie afleveren. Dat is niet eenvoudig, weten velen die wel eens een presentatie hebben gegeven uit ervaring. Altijd handig dat er boekjes zijn die je verder helpen. Zoals Presenteren? Alles mag! Naar eigen zeggen een ‘Handboek voor boeiende presentaties’. Alles mag inderdaad. Maar wat moet, is deel twee schrijven. En rap! De wereld verandert namelijk razendsnel.
    recensie
    Marketing
    2 september 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Nog op zoek naar een uitweg uit de economische crisis? Op zoek naar meer afzet? Misschien is het een idee om de afdeling marketing eens tegen het licht te houden. Marketeers leven vooral in de prehistorie. Althans dat concluderen de auteurs van het boek De 9+ organisatie, met als verklarende ondertitel ‘Van marketshare naar mindshare’.
    recensie
    Algemeen management
    31 augustus 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    ‘Ik heb de overtuiging dat ziek zijn en thuisblijven eerder tot nare gevolgen leidt dan ziek zijn en blijven werken.’ ‘Werken, daar wordt iedereen beter van.’ Zo maar wat uitspraken uit het boek van Marleen Teunis die over haar standpunten geen enkel twijfel laten: Nederland is zieker dan nodig.
    recensie
    Organisatiekunde
    29 juni 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Twee boeken die weliswaar verschillende thema’s behandelen, maar ook iets gemeen hebben. Beide boeken zijn namelijk geschreven in romanvorm en beide boeken hebben als boodschap ‘het moet anders’. De belofte van Laagland van Robert Coppenhagen gaat over het mobiliseren van een maatschappelijke onderstroom, en Elke dag als de zon opkomt van Paul Bessems over nieuwe manieren van (slimmer) werken.
    recensie
    Advisering
    12 mei 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Jaap Schaveling heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van interim-management in Nederland. Naast de constatering dat de kwaliteit hem meevalt, zijn er toch pijnlijke conclusies. Belangrijkste: interim-managementbureaus doen het niet best. Schaveling legde zijn bevindingen vast in het boek Scoren met interim-management.
    recensie
    Marketing
    2 april 2010
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Kent u Vilfredo Pareto nog? De Italiaans econoom gaf begin vorige eeuw zijn naam aan de beroemde ‘80-20 regel’. Deze verhoudingsregel gaat voor veel zaken op. Ook voor het lanceren van producten, zo leert ons het boek Hoe lanceer ik een nieuw product van Jeremy Deacon en Margit Smeekens.
    interview
    Algemeen management
    16 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    In 1974, 1978 en 1988 kon Gyuri Vergouw moeiteloos het Nederlands elftal samenstellen op basis van de rolmodellen zoals beschreven door Belbin. Anno 2010 lukt hem dat niet meer. Vergouw ziet Oranje dan ook komende zomer in Zuid Afrika geen wereldkampioen worden. Of bondscoach Bert van Marwijk moet als de wiedeweerga zijn zojuist verschenen boek Oranje wereldkampioen, met als ondertitel  managementlessen om te winnen, gaan bestuderen. M&L heeft dat gedaan en ook even met de auteur gesproken.
    nieuws
    Algemeen management
    15 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Managementconsultant Gyuri Vergouw ziet het somber in voor het Nederlands elftal komende zomer in Zuid-Afrika. Als ze doorgaan op de huidige voet, worden ze opnieuw -ondanks wederom het mooiste voetbal te hebben gespeeld - geen wereldkampioen. Er is maar één oplossing: bondscoach Van Marwijk moet snel het boekje Oranje wereldkampioen van Vergouw gaan lezen. Dan is er nog hoop dat de oranje ‘vuvuzela’ kan schallen. Vrijdag 12 maart werd het boek in het Amsterdamse Olympisch Stadion gepresenteerd.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden