OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 16 van 393 resultaten
recensie
Financieel management
18 mei 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Wie Bankroots in 2020 leest, wordt heen en weer geslingerd in een woest schuddend bakje van een financieel literaire rollercoaster. Een rit met bochten van doemdenken, maar ook ‘loops’ van hoop en liefde. Uitmondend in een wereld zonder geldverkeer zelfs.
interview
Coaching en trainen
9 mei 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
‘Zit je wel goed in je vel?’ Het is ongetwijfeld een van de meest gebruikte coachingszinnen. Roger Lenssen van de Smart Group (onderdeel van Randstad) ontkent niet dat ‘goed in je vel zitten’ belangrijk is anno 2011, maar daarmee gaan we wel voorbij aan iets fundamentelers. In zijn boek Smart resultaat- en functiegericht coachen houdt hij een pleidooi voor de terugkeer van het oude gilde.
interview
Organisatiekunde
6 mei 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Het besluit rond de Noord-Zuidlijn in Amsterdam had beter gekund. En ook ABN AMRO had niet in de problemen hoeven komen. Als ze maar op de juiste manier de besluitvorming hadden ingericht. In het boek Een goed besluit is het halve werk, met als ondertitel ‘Van politieke spelletjes tot excellente besluitvorming’, houdt auteur Martin Hetebrij een pleidooi voor meritocratisch organiseren van besluitvorming.
recensie
Algemeen management
3 mei 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Een goed besluit is het halve werk van martin hetebrij is een fraai en doorwrocht boek over besluitvorming, macht en communicatie. Verplichte kost voor managers uit alle echelons!
interview
Marketing
28 april 2011
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Het vertrouwen in merken is in vijftien jaar gehalveerd. Merken eroderen. Auteur van het boek De merkmotor, René Herremans, geloof desondanks heilig in merken. Maar dan moet je wel anders met merken omgaan. Daarbij draait het voor hem vooral om de woorden dialoog en relatie.
interview
Leiderschap
28 april 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Je moet er toch niet aan denken: brekebeen Olivier B. Bommel als geboren leider. Toch denkt Rolf Mulder daar fundamenteel anders over. In zijn boekje ’t Wordt tijd dat ik de leiding neem, bombardeert hij Bommel tot ultiem leiderspersoon. ‘Hij denkt in teams.’
interview
Marketing
13 april 2011
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Terwijl je doodgegooid wordt met reclamefolders en de aanbiedingen je om de oren vliegen, komt Jos Burgers doodleuk met een nieuw boek onder de titel: Geef nooit korting! ‘Korting geven heeft alleen maar nadelen’, zo stelt de auteur. Zou na Klanten zijn eigenlijk nét mensen! en Hondenbrokken ook dit boek een nieuwe bestseller van Burgers worden?
interview
Strategisch management
4 april 2011
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Bij Performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om met bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn boek Best Practices in Performance Management dat hij samen met Koen Knapen schreeft (vervolg op Performance Management, samen met Dave Vanhoudt). ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
interview
Werk en loopbaan
30 maart 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Een groot deel van onze dagen is gevuld met werk. Werk zou dus een essentiële bijdrage moeten leveren aan ons persoonlijk geluk. Maar of dat zo is, is nog maar de vraag. Hoe zit het arbeidzame Utopia er dan wel uit? Hoe komen we tot zingeving tijdens onze dagelijkse worsteling op kantoor? Nina Lazeron en Wim Galjee geven antwoord op die vragen in het boek Ik werk dus ik besta. Managementboek werkte zich met Lazeron in kort bestek door het boek heen.
interview
Algemeen management
10 maart 2011
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Met jezelf word je het vaak nog wel eens. Het met z’n tweeën ergens over eens worden, is al een stuk lastiger. En als er veel partijen in het spel zijn, multi-actor, stokken processen al snel. ‘We vinden het lastig om ons te verdiepen in anderen. Toch is juist dat de sleutel tot samen verbeterstappen zetten’, betoogt Henk Diepenmaat in zijn boek Multi-actor procesmanagement in theorie en praktijk. ‘Het draait om het samen ontwikkelen van multi-actor perspectief. Daarmee krijg je grip op samenhang.’
interview
Algemeen management
4 maart 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Menig manager vindt houvast in geschreven en ongeschreven managementwetten. De wet van Murphy, van Pareto, van Covey, enzovoort. Marcel van Assen heeft er tachtig verzameld en gebundeld in Het Management Wetboek. Maar hoe serieus moeten we ze nemen? Anders dan in de natuurkunde zijn deze managementwetten op zijn minst soms discutabel. M&L vroeg het de auteur.
recensie
Marketing
28 februari 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
We kennen al Calimeromarketing en Calimeromarketing 2.0. En nu is er ook een heuse ‘Calimero’ variant: Calimeromarketing 2.0 in een eierdop. Een ‘light’ versie waar je in een uur doorheen bent. Omdat ondernemers geen tijd hebben om te lezen, zo stelt Karen Romme.
interview
Marketing
15 februari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Op internet is elk bedrijf even groot, namelijk net zo groot als een beeldscherm. In een notendop is dat de essentie van Calimeromarketing. Na de editie uit 2004 en een herziene versie in 2009 - Calimeromarketing 2.0 - is er nu ook een speedversie van 64 bladzijden – Calimeromarketing 2.0 in een eierdop - dat je in een stiefuurtje hebt gelezen. M&L sprak in lijn met die speedversie even met de auteur van dit alles, Karen Romme.
recensie
Marketing
14 februari 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Doet u ook elke dag uw boodschappen bij de Aldi of de Lidl? Nee? Maar dat is gek. Die zijn toch het goedkoopst? Waarom zou je er dan niet heen gaan? Is er een andere supermarkt net even dichter bij u in de buurt? Of u vindt dat Aldi of Lidl niet het assortiment heeft dat u nodig heeft. Wat de reden ook is, kennelijk bent u bereid meer te betalen dan strikt noodzakelijk is. Jos Burgers legt in zijn boek Geef nooit korting! uit waarom dat zo is, en waarom u zich als verkopende partij eigenlijk nooit moet mengen in 'prijsgevechten'.
interview
Algemeen management
8 februari 2011
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Al in 1987 maakte Apple een toekomstfilm waarin je met een vinger over een tabletachtig scherm kon vegen. De voorloper van de smartphone touch. Nokia had dus kunnen weten dat dat een mogelijk scenario was, maar liet zich als marktleider toch verrassen. Hadden ze het Handboek Scenarioplanning - Een strategisch instrument voor het managen van onzekerheid van Mario van Rijn en René van der Burgt maar gelezen.
recensie
Verandermanagement
3 februari 2011
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
Typ op managementboek.nl het woord veranderen in en je krijgt ‘124 hits’. Dat is nog maar het topje van de ijsberg. Momenteel verschijnen stapels veranderboeken. De een beter dan de ander. Is Mensen veranderen van Yvonne Burger, Léon de Caluwé en Paul Jansen een verrijking voor het arsenaal? Ja en nee.
interview
Coaching en trainen
28 januari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
De waarde van teams wordt alom omschreven. Zonder een goed team geen goede resultaten. Gekke is dat er op de werkvloer nauwelijks aandacht wordt besteed aan het goed laten functioneren van teams. Wat is het geheim van een goed team? Hoe regel je een team in? In Navigeer je team naar succes wijzen Rupert en Bregje Spijkerman de weg. Dat doen ze door middel van een teamkompas.
interview
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Berthold Gunster is grondlegger van de Ja-maar filosofie. Hij borduurt verder door op dat thema in zijn nieuwste boek met de ietwat curieuze titel Ik ben oké, jij bent een sukkel. Over spiegelen, omdenken, omspiegelen en vastdenken. Hetgeen uiteindelijk leidt tot de omdenkende slotconclusie: ‘Ik ben oké en jij bent een goudmijn.’
interview
Non-profit
19 januari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Er gaat het nodige mis in overheidscommunicatie. De auteurs van de Raak-methode pretenderen daar een oplossing voor te hebben, zonder dat ze overigens beweren dat die methode rocket-science is. Hoe twee assen en vier kwadranten communicatie overzichtelijk maken. Kornelis Wetsema legt uit.
interview
Organisatiekunde
28 december 2010
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Shared service centers zijn een blijvertje en geen voorbijgaande hype, voorspelt managementconsultant Hans Strikwerda in zijn Shared service centers II. En niet louter als cost center, maar steeds vaker met een erkende bijdrage aan de concurrentiepositie. Het ssc is niet langer een appendix van de unitorganisatie, maar een essentieel element in de multidimensionale organisatie. Positiegebonden macht in de organisatie gaat daarmee plaatsmaken voor macht gebaseerd op creativiteit en samenwerking.