OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 6 van 322 resultaten
recensie
Internet en social media
19 oktober 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
In haar vorige boek Mentaal Kapitaal beschreef psycholoog Elke Geraerts, die academische posities bekleedde bij Harvard, Maastricht en Rotterdam, hoe het succes van een organisatie afhankelijk is van het mentale vermogen van haar medewerkers, ‘zoals het succes van een sportteam wordt bepaald door het fysieke vermogen van de atleten’. In het boek onderscheidt ze vier interventies die een hefboomeffect hebben op veerkracht: zelfcontrole, optimisme, aandacht en bewustzijn. Alle vier deze ‘hefbomen’ zijn te trainen.
nieuws
Algemeen management
13 oktober 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Van 14 t/m 20 november 2016 organiseren Uitgeverij Business Contact en Managementboek de Covey Challenge. Doe mee en ga de uitdaging aan om de 7 eigenschappen een week lang toe te passen in jouw leven.
recensie
Leiderschap
29 september 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Succesvol overtuigen is niet alleen een kwestie van wát je zegt, stelt Robert Cialdini in Pre-suasion. Minstens zo belangrijk is het cruciale moment vóórdat die boodschap wordt geleverd.
column
Mens en maatschappij
12 september 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Je kon er op wachten. Op een boek dat op ingetogen wijze vraagtekens zet bij doorgeslagen ‘positiviteitscultus’, op de losgeslagen ‘egocultuur’. Op ingeburgerde zaken kortom als positief denken, mindfulness, zelfhulp, of coaching.
column
Algemeen management
21 juli 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Alles moet anders. Alles. Het roer moet om. En wel nu. Meteen. Geen tijd te verliezen. Het is ruim over twaalven. Alles moet veranderen, zo bracht de livestream van het Kennisfestival in Deventer mijn werkkamer binnen.
column
Organisatiekunde
24 mei 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Het dertiende of was het nu het veertiende managementboekengala afgelopen maand? Je raakt verdorie de tel kwijt.
nieuws
Communicatie en media
23 mei 2016
Pierre Pieterse
Op woensdag 25 mei wordt voor de eerste keer ‘Het grootste kennisfestival van Nederland’ georganiseerd, met een indrukwekkende line-up. Ruim van tevoren uitverkocht, maar gelukkig via een speciaal in het leven geroepen livestream vanuit de luie stoel te volgen.
nieuws
Algemeen management
23 mei 2016
Pierre Pieterse
Niet De Corporate Tribe, ook niet The Network Always Wins maar Is er ruimte in de gevestigde orde? van Marjorieke Glaudemans mocht zich tijdens het Boek & Festival tooien met de prestigieuze titel Ooa-boek van het jaar 2015. De jury prees het boek omdat het ‘organisatiepoëzie schrijft, vragen stelt én bemoedigt’.
recensie
Psychologie
23 mei 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Een kleine twintig jaar geleden waarschuwde Annegreet van Bergen al voor de sluipschutter die burn-out heet. Kennelijk is de boodschap niet goed doorgekomen, want een nieuwe druk van De lessen van Burn-out blijkt noodzakelijk, aldus de auteur.
nieuws
Non-profit
22 maart 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Ook dit jaar heeft de jury van het Managementboek van het Jaar weer een verdienstelijk lijstje afgescheiden. De shortlist geeft aardig weer wat er vorig jaar zoal speelde.
column
Marketing
1 maart 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Vorig jaar (in mei om precies te zijn) schreef ik hier een stuk over ‘de klant', naar aanleiding van Omnichannel in retail waarmee Gino Van Ossel het Managementboek van het Jaar 2015 bleek te hebben geschreven.
column
Mens en maatschappij
2 februari 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Het was mijn bedoeling een vrolijk stukje te schrijven. Over die eeuwige stippen aan de horizon, over die aantrekkelijke goudpotten die aan de voet van elke tegenslag staan.
recensie
Marketing
2 februari 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
The superpromoter. Der Superpromoter. De Superpromoter. De fan van organisatie of product die ongevraagd voor je in de bres staat. Altijd al een concurrentiefactor van jewelste maar in het huidige tijdgewricht waarin een zucht op twitter voor je het weet uitgroeit tot een perfect storm in de main stream media, schier onbetaalbaar.
column
Algemeen management
4 januari 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
In 2014 voorspelde ik het volgende: ‘Gepatenteerde trends zijn retro & authentiek. Vandaar dat we voor onze inventarisatie een authentieke klassieke glazen sneeuwbol een paar keer op zijn kop hebben gehouden waarna een hele sneeuwbui aan onmiskenbare trends naar beneden dwarrelde.
recensie
Verandermanagement
29 december 2015
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Dat is toch wel een vondst: een samenvatting maken van je eigen boek en die vervolgens zelf uitgeven. Het resultaat is #DKVV. De kern van veranderen dus waarin auteurs Marco Witte en Jan Jonker de lezer in kort bestek de wegen naar de kern wijzen.
nieuws
7 december 2015
Pierre Pieterse
Op woensdag 9 december vindt in Utrecht de conferentie ‘Gender-Balanced Company Boards in the EU’ plaats. Het onderwerp van deze dag is de ondervertegenwoordiging van vrouwen in topfuncties bij bedrijven en organisaties in de Europese Unie. Inzichten van zowel Nederlandse als internationale wetenschappers, bedrijven en beleidsmakers komen tijdens deze dag samen.
nieuws
Marketing
2 december 2015
Pierre Pieterse
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dinsdagavond 1 december de winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs Joris Merks-Benjaminsen 2015 gehuldigd. Hij won met zijn boek Online Brand Identity.
nieuws
Strategisch management
24 november 2015
Pierre Pieterse
Deze award is zonder meer een prestigieuze bekroning. En dan niet alleen omdat het wordt beschouwd als de Oscar in management maar ook omdat de concurrentie weer bijzonder zwaar was. Medegenomineerden waren dit jaar onder andere ‘thoughtleaders’ als Michael Porter en Martin Reeves.
column
Algemeen management
23 november 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Omdat de D weer in de maand is, kan het geen kwaad het jaar even met u door te nemen. Los van de vele ‘usual suspects’ (veranderen, innoveren, verduurzamen) stond het jaar in het teken van drie thema’s die alle drie gek genoeg de nodige kritiek te verduren kregen.
nieuws
Algemeen management
29 oktober 2015
Pierre Pieterse
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft 21 oktober de nominaties voor de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur bekend gemaakt. Uit meer dan vijftig marketingboeken zijn elf boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2015.