OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 24 van 495 resultaten
interview
Leiderschap
28 december 2010
Jeroen Ansink
6-9 minuten leestijd
Bestsellerauteur Stephen Covey raadt iedereen aan om dringende zaken die niet belangrijk zijn te negeren. Deze benadering stelt mensen in staat om hun productiviteit drastisch op te schroeven. ‘Ik werk momenteel aan elf boeken tegelijk.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
24 december 2010
Jeroen Ansink
9-13 minuten leestijd
Er wordt beroerd gecommuniceerd in het bedrijfsleven, zegt de Amerikaanse organisatieadviseur Joseph Grenny. Dat komt omdat mensen zowel biologisch als cultureel zijn ontworpen om lastige onderwerpen te mijden. In het onlangs in het Nederlandse vertaalde Crucial conversations legt Grenny uit hoe onze belangrijkste gesprekken zowel respectvol als effectief kunnen zijn.
interview
Organisatiekunde
24 december 2010
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
recensie
Economie
24 november 2010
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Met zijn 600 pagina’s is Too Big To Fail op het eerste gezicht bijna ‘too big to read’. Het boek van Andrew Ross Sorkin is echter met zoveel vaart geschreven dat de lengte allesbehalve een straf is. Uit gesprekken met meer dan tweehonderd hoofdrolspelers weet de New York Times-journalist een verhaal te destilleren dat leest als een thriller en de kredietcrisis minutieus reconstrueert.
interview
Marketing
18 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Ondernemingen worden steeds meer afgerekend op hun normen en waarden, stelt de Amerikaanse marketinggoeroe Philip Kotler in zijn nieuwe boek ‘Marketing 3.0’. Managers moeten dan ook gaan denken vanuit een stakeholdersmodel met verschillende marketingstrategieën. ‘De wereld een betere plek maken kan heel winstgevend zijn.’
recensie
Algemeen management
15 oktober 2010
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Onderhandelen is een kunst waarvan iedereen de basisprincipes kan leren, zegt de Amerikaanse expert Steven Babitsky. In ‘Wil je rijk worden of beroemd’ legt hij aan de hand van vijftig vragen uit hoe. ‘Probeer de ‘ja’- en ‘nee’-antwoorden te vermijden.’
interview
Algemeen management
8 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Warren Buffett’s Management Secrets analyseert ex-schoondochter Mary Buffett de leiderschapskwaliteiten van de op een na rijkste man ter wereld. ‘Hij blinkt boven alles uit in mensenkennis.’
interview
Marketing
4 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Six Pixels of Separation betoogt de Canadese marketinggoeroe Mitch Joel dat bedrijven hun online verbondenheid beter moeten gebruiken. ‘Grote kans dat de eerste indruk van jouw bedrijf een digitale is.’
nieuws
Organisatiekunde
20 september 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Het is niet waarschijnlijk dat noodlijdende bedrijven lering hebben getrokken uit de financiële crisis. Dat zegt de Amerikaanse managementdenker Jim Collins in een interview met Management & Literatuur. ‘Net zoals je succes pas op waarde kan schatten als anderen falen, zo ook kun je pas iets leren van tegenslag als de rest van je omgeving het goed doet. Op dit moment gaat iedereen onderuit, waardoor het te gemakkelijk is om externe factoren de schuld te geven. Het is immers niet duidelijk welke fouten in het systeem zijn ingebakken en voor welke je zelf verantwoordelijk bent.’
interview
Algemeen management
30 augustus 2010
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Volgens de Amerikaanse managementgoeroe Tom Peters hebben grote ondernemingen vaak de neiging om de basisvoorwaarden voor succesvol zakendoen te negeren. In Kleine grote dingen geeft hij tijdloos advies om dat tij te keren. ‘Wie in het bedrijfsleven wil slagen moet vrienden maken.’
interview
Leiderschap
25 augustus 2010
Jeroen Ansink
10-14 minuten leestijd
In ‘Lift’ analyseert de Amerikaanse hoogleraar Robert Quinn een psychologische toestand waarin iemand niet alleen zichzelf, maar ook zijn of haar omgeving naar een hoger plan tilt. Voorwaarde is dat de persoon in kwestie tegelijkertijd zowel resultaatgericht is, geleid wordt door innerlijke kracht, gefocust is op anderen, en open staat voor feedback. ‘Het bereiken van‘lift’ is niet gemakkelijk, maar organisaties presteren er significant beter door.’
interview
Economie
19 juli 2010
Jeroen Ansink
11-16 minuten leestijd
Hij staat bekend als een lastpak die tot vervelens toe gelijk heeft. Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz heeft, na vlammende betogen tegen de uitbuiting van ontwikkelingslanden en de oorlog in Irak, zijn pijlen gericht op de tekortkomingen van de financiële wereld. In Vrije val propageert hij hervormingen in de banksector en ‘kapitalisme met een menselijk gezicht’. ‘Zowel Wall Street als de Amerikaanse regering moeten het vertrouwen met de burger herstellen.’
interview
Leiderschap
9 juli 2010
Jeroen Ansink
9-13 minuten leestijd
Volgens de Engelse managementgoeroe Marcus Buckingham besteden bedrijven nodeloos veel energie aan het verbeteren van de zwakke punten van hun werknemers. Veel efficiënter is het om hun krachten te bepalen en hun functie daaraan aan te passen. ‘Minder dan twee op de tien werknemers weten hun sterke punten het merendeel van de tijd te benutten.’
nieuws
Economie
24 juni 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
‘The Big Short’ is een hit in het Amerikaanse Congres. Met zijn beschrijving van Wall Street heeft auteur Michael Lewis een boeman gecreeërd waartegen politici zich naar hartelust kunnen afzetten.
interview
Communicatie en media
1 juni 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Getting Naked roept de Amerikaanse bedrijfsadviseur Patrick Lencioni zijn medeconsultants op om hun zwakke punten ruiterlijk toe te geven en zich met volle overgave in lastige situaties te storten. Dat levert veel goodwill op, zelfs als ze daarmee in eerste instantie een modderfiguur lijken te slaan. ‘Cliënten voelen het aan wanneer iemand zich voor hen opoffert.’
nieuws
27 mei 2010
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Socioloog Richard Florida is benoemd tot jury-voorzitter van de deze week geïntroduceerde Philips Livable Cities Award. In het vorige maand verschenen ‘The Great Reset’ geeft Florida alvast een voorproefje van hoe de stad van de toekomst eruit zal moeten zien.
nieuws
Algemeen management
7 mei 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Het geknakte vertrouwen tussen topmanagers en de rest van de samenleving kan hersteld worden, zegt Nitin Nohria, de kersverse decaan van Harvard Business School. Gaat er een frisse wind waaien door Amerika’s meest prestigieuze business-opleiding?
interview
Algemeen management
1 mei 2010
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
In de De managementmythe maakt filosoof en voormalig bedrijfsadviseur Matthew Stewart gehakt van de consultancy-industrie. Managementgoeroes verkondigen volgens hem de illusie dat organisaties controleerbaar zijn, en brengen het bedrijf in sommige gevallen zelfs schade toe. ‘We hadden geen enkele prikkel om ons werk goed te doen.’
nieuws
Economie
9 april 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Vrolijk stemde het niet, het optreden van Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz in New York. De economie-professor schetste deze week een nog somberder beeld van de Amerikaanse economie dan in zijn nieuwe boek Vrije val.
interview
Economie
2 april 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Life Inc. stelt de Amerikaanse auteur Douglas Rushkoff dat multinationals zich gedragen als de koloniale bedrijven van weleer. De invloed van het grootkapitaal ontmantelt de gemeenschap en dwingt mensen om te denken als een onderneming. ‘Elk moment dat je niet consumeert of produceert is een belasting op het BNP.’