OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 23 van 495 resultaten
interview
Organisatiekunde
23 september 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Bedrijven zouden net zo veel tijd moeten besteden aan hun gezondheid als aan hun prestaties, betoogt de Britse McKinsey-consultant Colin Price in de mondiale bestseller Beyond Performance. Voorwaarde is een cultuur waarin gezondheid continu gemeten wordt, en commissarissen die hun directies daarvoor verantwoordelijk houden. ‘Hoe meer leiderschap gaat lijken op een monarchie, hoe groter de kans op een royal screwup.’
interview
Economie
21 september 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Elke beslissing wordt bepaald door een economische afweging, stelt New York Times-journalist Eduardo Porter in Alles heeft een prijs. Hoewel ondernemingen de basisdynamiek daarvan begrijpen, raken ze bij elke nieuwe schok in het systeem het spoor bijster. ‘Mijn eigen industrie heeft spectaculair geblunderd.’
interview
Werk en loopbaan
14 september 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het belangrijkste criterium voor een baan is de juiste geesteshouding, zegt de Amerikaanse carrièrespecialist Paul Stoltz in Put Your Mindset to Work. Vaardigheden kunnen altijd nog worden aangeleerd, maar een goede instelling is tijdloos. ‘Nee betekent niet altijd nee.’
recensie
Strategisch management
29 augustus 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Meer dan negen op de tien werknemers hebben geen idee welke strategie hun eigen bedrijf er op nahoudt. In de The Execution Premium (Van strategie naar uitvoering) biedt de Amerikaanse hoogleraar Robert S. Kaplan een manier om een strategie tot in alle hoeken van een organisatie te laten doordringen, en tegelijkertijd tot een blijvend proces te maken.
interview
Financieel management
25 augustus 2011
Jeroen Ansink
13-18 minuten leestijd
Een engineer tussen de academici. Harvard-professor Robert S. Kaplan probeert met zijn Balanced Scorecard-oeuvre al twintig jaar de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. ‘De meeste wetenschappers publiceren alleen maar voor zichzelf en hun collega's.’ Een interview gevolgd door een beredeneerd oeuvre-overzicht!
recensie
Strategisch management
23 augustus 2011
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
interview
Psychologie
11 juli 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Mensen zijn hopeloos irrationeel, zegt de Israëlische gedragseconoom Dan Ariely in zijn boek Volmaakt onvoorspelbaar. Maar het goede nieuws is dat ze daarin heel voorspelbaar zijn. ‘Bedrijven die zichzelf en hun klanten tegen zichzelf beschermen kunnen goud geld verdienen.’
recensie
Psychologie
17 juni 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Computers zouden eigenlijk met een waarschuwing moeten komen: ‘Internetgebruik is schadelijk voor het denkvermogen’. Dat is althans de conclusie die zich opdringt na het lezen van Het ondiepe van de Amerikaanse technologie-journalist Nicholas G. Carr. Omdat het internet erop gericht is om de aandacht af te leiden, vinden we het steeds moeilijker om lange tijd geconcentreerd een tekst te lezen. De niet aflatende stroom van sociale en informatieve prikkels veroorzaakt kortsluiting in zowel ons bewustzijn als ons onderbewuste. Het gevolg is dat we minder informatie opnemen, een slechter geheugen krijgen, en minder in staat zijn om creatief te denken.
recensie
Economie
8 juni 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
In Alles heeft een prijs laat New York Times-journalist Eduardo Porter zien hoe economische beslissingen in praktisch alle opzichten ons doen en laten bepalen. Daarmee geeft hij een fascinerend inzicht in de prioriteiten van onze samenleving.
interview
Algemeen management
4 mei 2011
Jeroen Ansink
6-9 minuten leestijd
In ReWork gooit internetondernemer David Heinemeier Hansson alle wetten van management en ondernemerschap overboord. Een gesprek met een naar Amerika geëmigreerde Deen die niets liever wil dan klein blijven. ‘Fortune 500 bedrijven zijn doorgaans te stom om te veranderen.’
interview
Leiderschap
13 april 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Bestuurders laten zich te veel leiden door materiële prikkels, zegt de Indiaas-Amerikaans denker Deepak Chopra. Dat gaat ten koste van hun eigen geluk en het engagement van hun werknemers, betoogt hij in De ziel van leiderschap. Beter is om te leiden vanuit de ziel: ‘We gaan naar een tijdperk van survival of the wisest.’
interview
Algemeen management
3 april 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Veel ondernemingen weten hun werknemers niet optimaal te motiveren, stelt de Amerikaanse auteur Daniel Pink in Drive. Mensen in de creatieve beroepen blijken niet gedreven te worden door externe prikkels, maar door intrinsieke motivatie. ‘Er is een kloof tussen wat de wetenschap weet en wat het bedrijfsleven doet.’
recensie
Algemeen management
30 maart 2011
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
De wereld verandert zo snel dat succes alleen is weggelegd voor diegenen die consequent initiatief tonen, zegt de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin. Met Poke the Box biedt hij een manier om deze kunst van het beginnen onder de knie te krijgen, al legt hij het er soms te dik bovenop.
interview
Internet en social media
28 maart 2011
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Dankzij internet is onze vrije tijd een hulpbron geworden die we kunnen aanwenden voor een sociaal goed, zo stelt de Amerikaanse onderzoeker Clay Shirky in zijn nieuwe boek Slimmer. Dat heeft ook grote gevolgen voor het bedrijfsleven. ‘Samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en amateurs zullen dramatisch toenemen.’ Managementboek Magazine zocht de auteur in New York even op en sprak met hem.
nieuws
17 maart 2011
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Direct contact met de lezer, variabele prijzen, een dramatisch verkorte productietijd, en een einde aan de tirannie van boekhandels en bestsellerlijsten. De Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin wil met het Domino Project de uitgeverijwereld fundamenteel veranderen. Gesteund door het platform van online boekverkoper Amazon zal de bestseller-auteur tegenwoordig al zijn boeken zonder ook maar enige tussenpersoon op de markt brengen, te beginnen met het onlangs verschenen ‘Poke the Box’.
recensie
Verandermanagement
21 februari 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Het is ons waarschijnlijk allemaal wel eens overkomen: we hebben een idee waarvan we zeker weten dat collega’s er enthousiast over zullen zijn, maar dat desalniettemin zoveel weerstand oproept dat het uiteindelijk toch in de prullenbak verdwijnt.
recensie
Algemeen management
4 februari 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
De businessnovels van Eliyahu Goldratt moeten eigenlijk met een waarschuwing komen: niet geschikt voor lezers die niet tot in de puntjes bekend zijn met de auteur en zijn werk. De Israëlische businessgoeroe heeft met zijn Theory of Constraints weliswaar een miljoenenpubliek bereikt, maar hij neemt wel erg makkelijk aan dat zijn inzichten geen uitleg behoeven. Goldratt past zijn ideeën toe op retail in zijn nieuwste boek Dat is toch duidelijk?
interview
Verandermanagement
28 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens Harvard-hoogleraar John Kotter gaan elk jaar miljoenen goede ideeën nodeloos verloren. In De kunst van het overtuigen geeft hij strategieën hoe een goed plan de nodige steun kan verwerven. ‘Als niemand je idee probeert onderuit te halen, dan moet je dat zelf doen.’
interview
Marketing
21 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het geheim van een succesvolle marketingcampagne is het vertellen van een goed verhaal, stelt de Amerikaanse goeroe Seth Godin in Alle marketeers vertellen verhalen. Dat mag best een fabeltje zijn, zolang het maar authentiek is. ‘Een miljonair met een David Yurman horloge heeft niet de tijd gekocht, maar een verhaal.’
interview
Strategisch management
10 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Hoe meer bedrijven met elkaar concurreren, hoe meer ze op elkaar gaan lijken, zegt Harvard-hoogleraar Youngme Moon in Anders. Tijd om de geijkte paden te verlaten en met totaal nieuwe benaderingen te komen. ‘Marketeers moeten meer als kinderen worden.’