Neem bijvoorbeeld de zeemeeuwmanager, u kent hem wel. De manager die plotseling schreeuwend komt aanvliegen, iedereen van zijn werk houdt en even onverwacht weer vertrekt, zonder een positieve bijdrage te hebben geleverd. De zeemeeuwmanager maakt medewerkers onzeker en cynisch. En daardoor gaan diezelfde medewerkers zich ook onzeker en cynisch gedragen richting klanten.
Slechts weinig managers zien in dat hun managementstijl zich direct vertaalt in gedrag dat hun medewerkers laten zien bij klanten. In mijn boek Het is grijs en het schijt op je kop laat ik managers en medewerkers zien wat de impact is van 41 foute managementstijlen. En het geeft overleef- en verbetertips waar zowel managers als medewerkers hun voordeel mee kunnen doen.
Slecht management is een bron van ellende
Een goede manager zijn, is verschrikkelijk moeilijk. Dat blijkt wel als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt wat hij van zijn manager vindt. Er volgen dan meestal weinig vleiende woorden. Veel mensen geven hun manager bijnamen als: pietlut, mierenneuker, zeikerd, of iets dergelijks.
Veel mensen zien ook als een berg op tegen de dag dat hun manager weer terug komt van vakantie en het ‘gezeik’ weer begint. Slecht management is een bron van ellende en veel medewerkers voelen zich ongelukkig als gevolg van het gedrag van hun manager.
Het is mijn overtuiging dat een foute managementstijl van de manager richting de medewerker zich vertaalt in ongewenst gedrag van medewerkers richting klanten. Zoals de mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan, zo gaan de mensen buiten de organisatie met hun klanten om. Een manager die bureaucratisch omgaat met zijn medewerkers ‘kweekt’ bureaucratische medewerkers die datzelfde doen richting hun klanten: ‘Nee meneer, ik kan dit wel oplossen, maar ik moet eerst een offerte laten opstellen. Pas als u die ondertekend hebt mag ik aan de slag van mijn baas.’
Soms is het beter om te vertrekken
In Het is grijs en het schijt op je kop beschrijf ik in 41 hoofdstukken even zoveel foute en veelvoorkomende managementstijlen. Ieder hoofdstuk begint met een korte anekdote waarin de foute managementstijl wordt beschreven. Daarna wordt de essentie van de foute managementstijl beschreven; wat gebeurt hier precies? Vervolgens laat ik zien wat de impact van de managementstijl is op de medewerker; wat doet die stijl met de medewerker? Met welk gevoel blijft hij zitten en natuurlijk wat voor een effect heeft dit op het gedrag van de medewerker richting klanten? Ten slotte beschrijf ik wat zowel manager als medewerker kunnen doen om de managementstijl te veranderen. Soms kunnen de medewerker en de manager elkaar helpen en de managementstijl verbeteren. In enkele gevallen, bijvoorbeeld bij de Psychopaat en de Dictator is het voor medewerkers beter om zo snel mogelijk te vertrekken.
Het is grijs en schijt op je kop is een feest van herkenning voor iedere medewerker – en een spiegel voor iedere manager die zich in de verhalen herkent en zijn leven wil beteren.
Bart Groothuis is organisatieadviseur. Zijn devies is om de gewone dingen ongewoon goed te doen, en dat probeert hij ook in zijn adviezen te realiseren. Hij helpt mensen in organisaties om beter samen te werken en meer succes te hebben. Bart verzorgt regelmatig trainingen en workshops. Bart is auteur van Verkoop jezelf, Creëer een band met je klant en Het is grijs en het schijt op je kop.
Over Bart Groothuis
Bart Groothuis is zo'n 40 jaar geleden in de automatisering begonnen als WhizKid en IT-nerd. Hij is adviseur op het gebied van harde IT-strategie en -besturing en combineert dat met de zachte kant onder het motto Creëer een band met je klant.