Bezwaar 1: ik heb geen tijd
Als Obama tijd heeft om een boek te schrijven, waarom jij dan niet? Een boek schrijven kost tijd, dat klopt, maar je moet er ruimte voor vrijmaken in je agenda. Als je twee keer drie dagen vastzet in je agenda en alleen maar gaat schrijven, is je boek zo klaar. Dat klinkt makkelijk, maar zo werkt het wel. Als je jezelf volledig richt op deze activiteit, heb jij over niet al te lange tijd je eigen boek in handen. Dat boek zal deuren openen voor jou als persoon en voor je bedrijf.
Bezwaar 2: ik kan niet schrijven
Ondernemers denken dat ze niet kunnen schrijven. Maar dat is ook een drogreden. Je kunt dan wel dyslectisch zijn, maar dat geeft niets. Het gaat erom dat je een goed verhaal hebt. En dat heb je, want je bent enthousiast over je vak. Pak die pen of laat je gewoon interviewen door een goede bekende. Jij loopt leeg, de bekende van je zet alles op band. Je hebt dan interviews op band staan die je kunt laten uitwerken door een transcriptiebureau. Dan krijg jij de Word-tekst en kun je er naar hartenlust in gaan schrappen en blokken tekst verschuiven. Als je tevreden bent, laat je de tekst lezen door een aantal proeflezers. Het Word-bestand wordt er alleen maar beter van.
Bezwaar 3: ik heb geen geld
Uitgeven in eigen beheer hoeft geen geld te kosten. Integendeel, het levert juist geld op. Misschien niet direct met je boekverkoop, maar wel indirect, omdat je vaker gevraagd wordt. Je kunt meer offertes uitbrengen, je bent zichtbaarder als persoon. Dat hebben we bij Het Boekenschap meerdere keren gezien in de praktijk. Wie ook geen geld heeft om de drukker en te vormgever te betalen, kan alvast boeken gaan verkopen (met korting). Van dat geld betaal je de opstartkosten. Als je creatief bent in het bereiken van je doel, gaat het ook lukken.
Bezwaar 4: ik moet me richten op mijn bedrijf, niet op mijn boek
Klopt. Je werkt voor je bedrijf, niet voor je boek. Maar je kunt het ook omdraaien. Je boek is je bedrijf. Zie het als een verlengstuk van je marketing. De marketingkracht die van een goed boek uitgaat, is ongekend. Dat straalt direct af op jou als auteur en op je plannen.
Bezwaar 5: ik weet niet hoe ik moet beginnen, dus ik begin niet
Je bent al begonnen door deze bezwaren te lezen. Gefeliciteerd! Als ik je bezwaren heb weggenomen, kun je aan de slag. De eerste stap is dus al door je genomen. De volgende stap is het maken van de inhoudsopgave. Ga gewoon zitten en schrijf alles op wat er in je opkomt. Loop eens lekker leeg. Houd het wel bij het onderwerp van je vak. Daarna ga je die woorden ordenen in een inhoudsopgave, dat is je raamwerk. Een andere techniek is dat je begint met het opschrijven van de meest gestelde vragen, dus de vragen die je klanten aan jou stellen. Als je deze vragen in kaart hebt, maak je per vraag deelvragen. Iedere hoofdvraag is een apart hoofdstuk in je boek. De rest is een invuloefening.
Antwoorden op andere meest gestelde vragen staan in het nieuwe boek Verdienen met uitgeven; inspiratiegids voor auteurs.
Maarten Beernink is auteur van managementboeken en verkocht via zijn bedrijf Het Boekenschap duizenden boeken over klantgericht ondernemen. Zijn nieuwste boek Verdienen met uitgeven gaat over zijn vak, uitgeven. Het bestaat uit 224 pagina’s boordevol praktische tips voor ondernemers. Doelgroepen zijn vooral coaches, trainers en adviseurs met een eigen praktijk.