We leven in een dynamische wereld waar veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Wat vandaag succesvol werkt, kan morgen verouderd zijn. Waar het nog decennia duurde voordat de helft van de huishoudens over een telefoon beschikte, deed de smartphone daar 5 jaar over. Socialmediaplatform TikTok heeft er slechts 3 jaar over gedaan om 1 miljard maandelijks actieve gebruikers te kweken, daar waar Facebook daar nog ruim 7 jaar over deed. Een update aan het algoritme van Facebook kan pardoes je traffic halveren of verdubbelen.
Aanpassingsvermogen
Wanneer de omgeving waarin we ons bevinden steeds dynamischer wordt, groeit de strategische onzekerheid. Trendwatcher Sander Duivestein zegt zelfs: 'Het vraagt om een strategie, waarbij proeftuinen en pionieren om te kunnen innoveren de normaalste zaak van de wereld is. […] Het is digitaal Darwinisme. Adapt or die!' We moeten ons dus constant aanpassen. Dit vraagt om een data-bedreven werkwijze: door continu te experimenteren, de resultaten daarvan te analyseren, daarvan te leren en op basis daarvan te optimaliseren leer je wat werkt. Ik heb dat samengevat in het PEACO-model.
Mindset
Ik heb veel andere bedrijven geholpen met bv. Google Analytics en het inrichten van dashboards, maar het gebruik ervan verstofte toch vaak. Inmiddels ben ik er uit waarom: de juiste denkwijze c.q. cultuur ontbreekt. Eén waarin je continu leert van wat je doet, op basis van de directe feedback die inherent beschikbaar is wanneer je digital marketing inzet. Dan kun je analytics inzetten, maar zolang je niet data-bedreven bent liggen dashboards maar al te vaak stof te vangen.
In tegenstelling tot de meeste functies in de digitale sector, is data-gedreven marketing meer een mindset dan een toolset. Het gaat om het proces om tot die kennis te komen. Het is een mindset om te leren en om beter te worden! Daardoor zul je ook zelf op zoek moeten gaan naar de antwoorden. Er is geen gouden formule die voor het oprapen ligt. Bovendien is succes voor iedereen iets anders. Data-gedreven marketing helpt je echter wel om die gouden formule te vinden.
Wees data-bedreven
Dat doe je door continu te leren op basis van wat je doet. Data-bedreven marketing is per definitie een iteratief proces: je doet iets, analyseert en evalueert dit, je leert hiervan en zet het om in verbeteringen. Dit is een continu proces en elke keer dat je het doorloopt, word je slimmer dan je was.
Het is dan ook mijn overtuiging dat marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers meer data-gedreven moeten worden. Daarom heb ik het boek Databedreven marketing geschreven. Het boek vertelt je alles wat je als data-bedreven marketing- of communicatieprofessional moet weten. Zo schrijf ik o.a. over strategie en organisatie, hoe je bepaalt op welke metric je jezelf moet afrekenen en optimalisatie. Van de ‘harde’ analysevaardigheden tot de ‘zachte’ skills die je moet hebben voor het omgaan met data. Meer ook over big data, het communiceren van data en privacy. Kortom het complete plaatje.
Voor alle marketeers en communicatiespecialisten
Iets meer data-savvy mensen zoals conversie-specialisten of (web)analisten kennen de kracht van data-gedreven marketing al behoorlijk goed. Voor hen is dit boek dan ook niet bedoeld. Dit boek is juist geschreven voor álle marketeers en communicatiespecialisten. Want met kennis van data-gedreven marketing kun je betere beslissingen nemen en word je beter in wat je doet. En of je dan contentmarketeer bent, de communicatie voor een charitatieve instelling verzorgt of een marketingstrategie ontwikkelt, dat maakt dan eigenlijk niet zoveel uit. Het gaat erom dat je data-gedreven beslissingen neemt.
Danny Oosterveer is een allround digital marketeer die zijn voorliefde voor de creatieve kant van marketing combineert met een passie voor data. Hij adviseert bedrijven over de inzet van digital marketing, verzorgt trainingen en is een veelgevraagde spreker op congressen, waarbij zijn focus ligt op contentmarketing, digital analytics, advertising, zoekmachineoptimalisatie, webontwikkeling en social media marketing. Als schrijver en blogger is Danny Oosterveer actief voor Marketingfacts, The Next Web, Frankwatching, Emerce, SportNext en TravelNext. Ook is hij auteur van het Noordhoff-studieboek Basisboek Digital Analytics. Databedreven marketing is zijn nieuwe boek.
Over Danny Oosterveer
Danny Oosterveer is een allround digital marketeer die zijn voorliefde voor de creatieve kant van marketing combineert met een passie voor data. Danny is veelgevraagd spreker en trainer over data-gedreven marketing. Hij is auteur van Basisboek data-driven marketing (2023) en Data-bedreven marketing (2020). Daarnaast is hij host van de podcast de Groene Nerds.