En in hoofdstuk 1 legde ze uit: 'Good writing is about telling the truth; we are a species that wants to understand who we are'. Verder dan dat ben ik niet meer gekomen. Blijkbaar was dit wat ik nodig had. Een paar maanden eerder had Willem Mastenbroek, één van de 'verandergoeroe's' uit mijn studietijd en eindredacteur bij ManagementSite, al gezegd 'Je kan goed schrijven en aanspreken op gedrag is een goed onderwerp. Waarom schrijf je geen boek?'. Maar ik twijfelde of ik voldoende waarde kon toevoegen. Tot ik me realiseerde dat het blijkbaar niet iedereen gegeven is te verwoorden waar je tegen aanloopt en dat ik mensen zou kunnen helpen hun onmacht en frustratie te duiden.
Na drie jaar onderzoek naar aanspreekgedrag in organisaties en diverse artikelen kwam er dus toch een boek; Aanspreken? Gewoon doen! En het werd een instant hit. Binnen vier maanden waren we al aan de derde druk toe. Het boek kwam op de longlist voor het Managementboek van het Jaar en bereikte de nummer 1 positie bij Managementboek. En het leukste is; ik word gemiddeld twee keer per dag benaderd voor een lezing, workshop of (team)coaching over aanspreken op gedrag. Dat deed ik al voor bestuurders, docenten, beleidsmedewerkers, begrafenisondernemers, militairen, techneuten, ambtenaren, projectleiders, de stichting Rijden Zonder Invloed ... Die diversiteit is voor mij echt genieten. Ik had zo'n grote doelgroep waarschijnlijk nooit bereikt zonder publicatie van een boek.
Wat het recept is voor dit succes? Ik weet niet of ik dat heb, maar ik heb wel een aantal bewuste keuzes gemaakt.
1. Allereerst de keuze van het onderwerp. In mijn projecten zag ik een breed gedeelde frustratie en onmacht over respectloos of niet effectief gedrag op de werkvloer. Managers en medewerkers vroegen aan mij ' Dat is toch niet normaal? Waarom zegt niemand er wat van?', maar zelf deden ze hun mond ook niet open. Als jij de onmacht van een grote groep mensen kunt verwoorden, ben je al halverwege. Als je er dan nog ook nog een aantal oplossingen voor kunt aandragen is succes bijna gegarandeerd.
2. Breng het zover terug tot de essentie dat het voor iedereen herkenbaar is, van Raad van Bestuur tot medewerkers op de vloer en liefst ook in alle branches. In mijn geval betekende dat inzoomen op de menselijke aard (want mens zijn we allemaal) en de voorbeelden zo algemeen maken dat iedereen het in zijn eigen situatie voor zich kan zien. Op deze manier bereik je een enorme doelgroep.
3. Haak aan op de tijdsgeest en de actualiteit. President Trump doet wekelijks wel iets waarvan we ons afvragen 'Dat is toch niet normaal?!'. Hij lijkt ons op scherp te zetten te bewaken hoe wij hier met elkaar om willen gaan. En dat vechten voor onze 'normen en waarden' is al een tijdje aan de gang, door de andere gewoonten van de kinderen van onze gastarbeiders, maar ook door de enorme stroom vluchtelingen. 'Doe nou effe normaal!' schreef Mark Rutte in alle landelijke bladen. Maar wie bepaalt wat normaal is? Daar kun je makkelijk een boek over schrijven.
4. Zorg dat je boek goed (wetenschappelijk) onderbouwd én praktisch is. Wetenschappers nemen je boek daarmee mogelijk minder serieus. Dat heb ik voor lief genomen. De toepasbaarheid in de praktijk was voor mij belangrijker, maar ik wilde mijn adviezen wel kunnen staven, dus heb ik zelf onderzoek gedaan in de praktijk én in de voor mij relevante wetenschappelijke literatuur.
5. Uiteraard werkt dit alles niet als je er zelf niet voor tweehonderd procent in gelooft. Ik ben er diep van overtuigd dat we conflicten eerder moeten opzoeken, zodat we op de lange termijn minder energie verliezen aan gedoe onder de tafel en in de wandelgang. Ik help mensen graag en geniet van de dynamiek in iedere keer weer een nieuwe, verrassende groep. Daardoor blijft het leuk - naast mijn teamcoachingstrajecten - dit verhaal te vertellen, ook al is het de vijftigste keer.
Wat is de waarheid die jij graag wilt delen? Welke onmacht kun jij goed verwoorden? Toets dat eens door het publiceren van artikelen. Je kunt op LinkedIn heel laagdrempelig beginnen en daarna bijvoorbeeld kennissites of vakbladen voor jouw doelgroep benaderen. Als iedereen met wie je erover praat aanhaakt, dan heb je jouw gouden sleutel gevonden en kun je aan een boek beginnen.
Gytha Heins helpt managers en managementteams op een effectievere en efficiëntere manier hun doelstellingen te realiseren. Daarbij wordt gewerkt aan zowel de ‘harde’ als de ‘zachte’ zaken. Ze deed drie jaar onderzoek naar aanspreekgedrag en schreef daarover het praktische boek Aanspreken? Gewoon doen!
Fotografie: © copyright Martin Steenhaut / Martimax Photography
Over Gytha Heins
Gytha Heins is een ervaren sparringpartner en (team)coach voor directie- en managementteams en verzorgt regelmatig lezingen over aanspreken en het voeren van lastige gesprekken. Ze is bedrijfskundige en oprichter van Be7 Organisatie- en Leiderschapsontwikkeling en de Aanspreek Academie.