E-juridische dienstverlening
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789491743887Samenvatting
Dit boek is gericht op het werkveld van de HBO-jurist en de Sociaal Juridisch Dienstverlener (SJD’er). Professionals in de juridische beroepspraktijk ervaren dagelijks de invloed van digitalisering tijdens hun werkzaamheden. Digitalisering bepaalt namelijk niet alleen onze informatiemaatschappij, maar ook de wijze waarop het dienstverleningsproces vorm krijgt.
In de eerste plaats is dit boek dan ook bedoeld om juridische professionals de achtergronden van deze ontwikkeling te laten zien. Verschillende organisaties uit het beroepenveld geven een inkijk in de wijze waarop zij deze ontwikkeling (hebben) vormgeven.
Welke gevolgen heeft digitalisering voor de cliënt? Als juridisch professional is het belangrijk om te weten hoe cliënten omgaan met E-juridische diensten van bijvoorbeeld de overheid, UWV en andere dienstverleners. Om te kunnen anticiperen op de problemen die dit voor sommige doelgroepen met zich meebrengt, behandelt dit boek de voor- en nadelen van digitalisering. Het bedenken van tools om niet-bereikte doelgroepen alsnog te bereiken met E-juridische dienstverlening is namelijk een van de uitdagingen die iedere juridische professional heeft.
Tot slot beschrijft dit boek bij iedere vorm van E-juridische dienstverlening een bruikbare methodiek om de dienstverlening af te stemmen op de (on) mogelijkheden van de cliënt. Zo blijkt onder meer dat de rechtspraak zich al heeft uitgesproken over het gebruik van WhatsApp in ontslagzaken en dat social media een niet te onderschatten communicatiemiddel vormen waarmee E-juridische dienstverlening kan worden ingericht.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Inhoudsopgave
Over de auteur 9
1 E-juridische dienstverlening 10
1.1 Aanleiding boek en relevantie voor de juridische beroepspraktijk 13
1.2 Wat is e-juridische dienstverlening? 14
2 Digitalisering als trend 16
2.1 Ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving 19
2.2 Digitalisering in de juridische beroepspraktijk 21
3 Vormen van onlinedienstverlening: van web 1.0 naar web 3.0 30
3.1 Web 1.0 33
3.2 Web 2.0 34
3.3 Web 3.0 37
3.4 Gevolgen voor de cliënt 39
4 Trendsetters in de juridische beroepspraktijk 42
4.1 Digitale overheid 45
4.2 Rechtspraak 50
4.3 Uitvoeringsinstanties sociale zekerheid: SVB en UWV 53
4.4 Belastingdienst 58
4.5 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 61
4.6 (Rechtsbijstand)verzekeraars 65
4.7 Verwachtingen voor de juridische beroepspraktijk 70
5 Veelgebruikte methoden onlinecommunicatie 74
5.1 E-mail 77
5.2 Chat 79
5.3 Apps 84
5.4 Serious games 88
5.5 Social media 91
5.6 Samen bankieren 99
Index 101
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan